• Dakine

Fertilitetsutredning 2014/2015

thea1983 skrev 2015-01-13 13:43:13 följande:
    Va e då pergotime?
    Hoppas ni inte tycker att jag e dryg :)
    Pergotime är ett hormonstimulerande medel som man får om man inte har ägglossning på egen hand. Alltså, det stimulerar kvinnans hjärna att släppa sina ägg som inte mognar eller lossnar som de ska :) 
  • Dakine
    roadstories skrev 2015-01-13 12:05:13 följande:

Var hos läkaren idag och gjorde ett ultraljud för att se om jag fått någon effekt av pergotime. Tyvärr hade jag inga mogna ägg än så det känns väldigt tråkigt. Men jag hade däremot "lovande sekret" så jag ska tillbaka på fredag för ett nytt vul. Har dock inte så höga förhoppningar.

Vad jobbigt! Kanske det var lite tidigt? Så spännande att se om något händer på några dagar :) 

Det kommr gå bra! Är det första kuren?
  • Dakine

Ni som ätit provera, ska man äta dem i 10 dgr? Vilken dag efteråt kommer mensen? 

• Dakine
    joss82 skrev 2015-02-03 08:41:11 följande:
    Dåliga nyheter :(. Sambon har massor av spermier men de är av dålig kvalitet. Inte omöjligt att bli gravida på egen hand ändå men kändes som att det kanske inte är troligt att det går. Dock se gyn att testresultat från spermaprov kan variera väldigt mycket mellan olika testtillfällen. Ska inte vara något problem vid IVF i alla fall, så känns ju skönt att det inte var något riktigt katastrofbesked som att han aldrig kan bli pappa.
    Nej vad tråkigt. Men tänk ändå att möjligheterna till en graviditet genom IVF är stora och att ni ändå kan bli gravida spontant också vid lite tur! 

är det första barnet? 
  • Dakine
    Idag tog jag första tabletten i min pergotime kur! Jag är nervööööös! På måndag ska jag göra ultraljud för att se att det ger effekt. 

Vad har ni för erfarenheter av pergotime? Biverkningar?? 
  • Dakine
    roadstories skrev 2015-02-03 11:33:39 följande:
    Jag har bara bra erfarenheter av pergotime. :) Är ju bara inne på min första kur, men jag mådde såå bra. Det kändes som att det är så här min kropp ska kännas. Jag kände mig kvinnlig igen (har känt mig som en man det här året utan p-piller) så min kropp mådde nog bra av hormonerna.

Däremot kände jag av min ägglossning väldigt mycket. Hade väldigt ont över äggstockarna och bröstvårtorna var så ömma så om jag gick utan bh och snuddade mot t-shirten började jag nästan gråta haha. Men det var samtidigt skönt för då fick jag ett kvitto på att pergotime hade någon effekt.
    Det låter ju bra. Har varit så nervös över alla biverkningar som det står man kan få... 

Jag känner av min ägglossning också utan pergotime, så kanske inte blir så stor skillnad då! Hoppas jag! Hur lång tid efter början av pergotime har man ägglossning? 
  • Dakine
    FirstOne skrev 2015-02-03 14:44:55 följande:

Hej! Får man hoppa in här?

Är 24 och har försökt i ca ett halvår utan resultat pga PCO.

Tog det första pillret av klomifen (pergotime) idag. Igår på vul kunde gyn se att höger äggstock hade två äggblåsor på 6-7 mm men det är ju bara cd 5 än så länge så.. Ska tillbaka på måndag för att se hur det går. Min vänstra äggstock verkar inte göra något överhuvudtaget, precis som förra månaden ser den bara ut som en pco äggstock.

Förra cykeln var ca 50 dagar lång och efter en spruta med pregnyl (samma som ovitrelle) så ägglossade jag (enligt äl test) men fick mens bara efter en vecka.

Fick ni något annat utskrivet mer än pergotime? Jag fick vitamin E och sen gav hon mig 5 piller som ser ut precis som början på en p-piller karta (5 piller på en rad som hon lixom klippt av en karta) som jag skulle ta direkt efter pergotime i 5 dagar. Jag uppfattade det som att det va östrogen i dem.. Någon som är kunnig som kan förklara?

Jag har bara fått pergotime, ingenting annat. Tog första tabletten idag, och ska på VUL på måndag! 
  • Dakine
    FirstOne skrev 2015-02-03 20:42:54 följande:

Jag med! Va kul! På måndag ska jag på vul igen också. :)

Har läst lite nu i olika forum och studier om att vitamin e hjälper så att slemhinnan inte ska bli för tunn, vilket är en biverkning pergotime kan ha. Och detta skulle ju motverka hela anledningen till varför man tar pergotime från första början.. Smart..

Ang. östrogenpillerna har jag inte något konkret svar.. Men FSH (folikelstimulernade hormon) och östrogen påverkar varandra tydligen.. Alltså desto mer östrogen, desto mer FSH produceras, och tvärtom.

Ja visst kan det vara så. Men kan man få i sig E-vitamin på annat sätt ? :P 
    Blir spännande att se vad de säger på måndag :) 
  • Dakine
    roadstories skrev 2015-02-04 11:49:07 följande:
    Man tar bara pergotime varannan månad. Som jag förstår det handlar det dels om att man kan bli överstimulerad och dels om att livmoderslemhinnan kan bli för tunn (?).

Jag är bara inne på första kuren än så länge :)

Ingen mens än iaf men klockan är ju inte ens 12 på dagen :p
    Vad konstigt det lät, har hört att en del får fortsätta med pergotime direkt. Men kanske är olika beroende på läkare! 

Jobbigt att gå en månad utan någonting!? :S 
  • Dakine
    roadstories skrev 2015-02-04 12:11:27 följande:

Jag har ju två förpackningar pergo hemma i badrumsskåpet då jag fick tre kurer utskrivna direkt. Så tanken har slagit mig att ta dem ändå, men jag vågar inte riktigt. Jobbar själv inom sjukvården så jag borde ju veta bättre :p

Haha, jag skulle typ ha tagit dem ändå. jag fick också tre kurer utskrivna! 
    Eller så rådfrågar du en annan läkare? :) 
Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015