• Dakine

Fertilitetsutredning 2014/2015

Jag hoppar in här. 

Är 27 år , bor tillsammans med min man och vår son på 4 år. Har försökt få ett syskon i snart 1,5 år utan någon lycka. Sonen blev till på första försöket. 

I höstas fick vi veta att jag mest troligen har PCOS. Sedan dess har jag gått ner 7 kg och ska efter jul/nyår få börja med pergotime. Vi hoppas då att detta ska ge med sig. Jag har fått utslag på ägglossningstester nästan varje månad, men mest troligt är äggen inte nog mogna att bli befruktade. Och detta beror nog mestadels för att jag är lite överviktig. Vägde 64 när sonen blev till, väger nu 76. Målet är att jag ska ner till 60, men hoppas bli gravid innan dess för viktnedgången går saaaakta. 

Just nu under julen är det som extra jobbigt, då de flesta vi känner och umgås med ska ha barn till våren. Gråter

• Dakine
    roadstories skrev 2014-12-22 13:42:06 följande:
    Välkommen! :)
    Vad jag har hört så är PCOS en av de "bättre" diagnoserna man kan få när man har svårt för att bli gravid. Men jag förstår att det är kämpigt med vikten då vi som har pcos har ännu svårare än "friska" människor att gå ner i vikt. Har väl något med hormonerna att göra.

Ja usch. Det känns som att man får ultraljudsbilder slängda i ansiktet varje dag. Man blir ju glad för dem, men samtidigt ökar stressen över att man själv inte lyckas. 
    Men snart är det vår tur! Det är ju bara en tidsfråga! :)
    Ja, jag hoppas verkligen det händer något snart! 
  • Dakine

Ni som har PCO/PCOS...

Jag har inte haft mens sen 30/10-4/11 då den kom ordentligt, och som en vanlig mens. Blödde rikligt, kraftig mensvärk och ömma bröst. (som jag brukar vid mens). Hade även då äl den 16/10. 

I december fick jag en liten blödning (som jag skulle kalla mer för en mellanblödning) då det var väldigt lite klart rött blod och mer blodblandade flytningar. Varade mellan 17-21/11. Ingen mensvärk. 

Nu idag den 7/1 får jag återigen blodblandade flytningar... Lite öm vid äggstockarna, men inte märkbart. Vad är det här!? Brukar ni ha så här? 
    Jag brukar inte ha mellanblödningar.... :/ Är så orolig att det ska vara något annat fel som livmodelhalscancer eller liknande :S 

• Dakine
    roadstories skrev 2015-01-07 12:42:44 följande:
    Jag tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen eller gyn och höra vad de säger. Jag kan också få mellanblödningar de perioder jag har långt mellan mens, men det kan ändå vara skönt att bli undersökt om du oroar dig!
    Det var inte så länge sedan jag var på UL... så tror inte det finns något de kan se bara "sådär". Sen gjorde jag cellprov innan jul, men har inte fått tillbaka något provsvar ännu..
  • Dakine
    roadstories skrev 2015-01-07 14:21:52 följande:
    Du kan ju alltid ringa gyn o be om provsvaren och säga att du haft blödningar som oroar dig. Det är säkert inget konstigt, men det kan som sagt vara skönt att få det svart på vitt.
    Cellproven går inte via landstinget i staden där jag bor, utan i en närliggande stad. Vet inte om de kan ge ut provsvaren via telefon..
  • Dakine
    roadstories skrev 2015-01-08 19:05:51 följande:
    Jaha okej. Men jag tror som sagt inte att det är något konstigt!
    Fick resultatet i fredags och cellprovet var normalt! 
  • Dakine
    Jag pratade med IVF kliniken i fredags och då sa de att de skickat receptet nu på pergotime, och att jag ska börja ta pillrena från mensdag 5. Mensdag 1 räknas från den dag då mensen startat, och där det är ett flöde med rött blod. 

Men eftersom jag nu haft mellanblödningar som varat i ca 5 dagar både i december och januari vet jag inte alls hur jag ska göra om det kommer igen!? Det har inte känts som en vanlig mens alls, och IVF kliniken sa att jag inte skulle räkna det som en mens medan här i staden där jag bor sa att det nog är en mens men att den ser annorlunda ut bara. Känns dock som att jag bör lite på IVF kliniken först och främst och följa deras rekomendationer. Så det kommer väl mest troligt bli att få kicka igång blödningen med provera då... 

Den 16/10 hade jag äl bekräftat med test. 30/10-4/11 hade jag en riktig mens, för den var riklig och jag hade ofantligt mycket mensvärk. 

17/12 fick jag en liten sparsam blödning som varade till den 21/12. Ingen mensvärk. 

6/1 fick jag en liten sparsam blödning som börjat avta nu den 11/1.. ingen mensvärk alls. 

Jag är så spänd med alla förväntningar nu och vill bara börja käka pergotime!! 
  • Dakine
    thea1983 skrev 2015-01-13 07:53:06 följande:

Hejsan!
    Jag hoppade in en annan tråd häromdan, men känner inte att jag passade in där, dom verkade redan va en stark grupp, så jag hoppas ni har plats för mej :)
    Jag e snart 32 o min sambo 36. Har aktivt försökt sen juli o prickat in varenda ÄL. Jag har använt plåster och sen nuvaring som preventinmedel, men slutade i typ mars 2014 pga ständiga mellanblödningar..
    Måste man ha försökt i ett år innan man kan söka hjälp?? jag känner lite att tiden springer ifrån oss :(
    Min mens e pålitlig, men vid 4 tillfälle år 2011 så sprack cystor i samband me mens, fruktansvärd smärta. fick tid till gyn dan efter o då gjorde hon ett VUL men såg mest en massa vätska. E detta PCO?
    Jag undrar så mycke o känner mej så grön... :S

Hej! :) 

Ska ni gå via landstinget och det är första barnet så brukar det vara 1 år som gäller. Men man kan ju alltid gå privat för att få börja en utredning, eller iaf lämna sperma prov och att du blir kollad med ultraljud. Det är ju som steg ett :) 

Att cystor spricker tror jag inte har något med PCO att göra... Jag skulle nog med att någon tittade på dig med ett ultraljud ! Att de kollar hur äggstockarna ser ut, livmoder osv :) 
  • Dakine
    thea1983 skrev 2015-01-13 10:27:11 följande:
    Tack för svaret!
    Jag ska till vc i ett annat ärende i februari o tänkte fråga då.
    mmm, en liten undersökning hade nog suttit på sin plats :)
    Går ni alla via landstinget eller privat?
    Ja, men vad bra! :) 
    Jag går privat eftersom vi redan har ett barn tillsammans som är 4, då får vi ingen vidare hjälp från landstinget. Tycker att de på den privata kliniken känns kunnigare och har ett trevligare bemötande än de på landstinget! 

När jag anade att något var fel tog de båda blodprov och har kollat med tre ultraljud och sagt att "allt ser jätte bra ut", det enda du kan tänka på är att gå ned lite i vikt. 
    När de på den privata kliniken gjorde ultraljudet en månad efter det sista på landstinget sa de direkt "Ja du har PCOS". 

Så jag litar inte riktigt på landstinget... 
  • Dakine
    thea1983 skrev 2015-01-13 13:41:50 följande:
    Men oj!! Jag avskyr d sker såna "misstag" eller neglekt!! Jag förstår att du inte litar så mycke på dom..
    Men kostar det inte en massa på privata kliniker?
    Jag har tidigare levt me en spelmissbrukare som gav mej en massa skulder som jag fortfarande betalar på (fick ta lån för att lösa d), så jag har inte en massa pengar över varje månad :(
    Ja, ultraljudet kostade 500 kr, och spermatestet 1000 kr. 
    Så, det är ju gratis att gå till landstinget. Hade nog också gått dit, om det var första barnet och v fick gå dit gratis. Nu när man testat båda dock, tycker jag de är bättre på den privata! 

Men jag tycker du kan ta det med landstinget till en början, ljug bara ihop att ni försökt över ett år nu eller något ;) 
Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015