• Löparnörden

Blivande äggdonator vill tala med föräldrar till ÄD-barn

Hej!

Jag är en 37 årig mamma till en underbar äggdonationstjej på snart 16 månader.

Jag har ett kromosomfel som gör att jag inte har fungerande äggstockar och ägg, har vetat sedan innan jag var tonåring att jag inte kan få barn av mig själv.

Vår dotter kom till på tredje försöket och nästan dagligen tänker jag på vilken tur vi haft som fått vårt lilla underverk. Kommer alltid att vara vår donator evigt tacksam trots att jag inte har en aning vem hon är. Du och andra donatorer ger den finaste gåvan man kan ge.

Nu är ju dottern så liten ännu men vi planerar att berätta för henne ända från början på hennes nivå och i hennes takt så att det blir naturligt och en del av henne. Vi har köpt en barnbok som berättar om äggdonation på barns nivå. Vi tänker att den kan vara en bra inkörsport till diskussion om hur hon kom till.

Hon är än så länge en kopia av sin pappa och äldre kusin så jag ser bara dem i henne och visa beteendedrag från min make börjar också komma fram. Ibland tänker jag att det skulle vara kul att få se ett kort på donatorn för att se om det finns några likheter men den tanken slår jag snabbt bort för det skulle kännas konstigt också.

Svarar gärna på fler frågor och det skulle vara kul att höra hur du som eventuell framtida donator ser på ett barn som inte är ditt men ändå har dina gener. Om du kommer tänka på barnet etc.

• Löparnörden

Vilken sund inställning du verkar ha till äggdonation och eventuella barn Scorpio.

Det skulle vara väldigt intressant att veta vad dokumentären hette om du kom ihåg det Brioche.

Scorpio, som mottagare får vi inte veta något alls om donatorn, bara att kliniken försöker matcha utseende mellan mig som mottagare och donatorn. När jag blev gravid fick vi veta donatorns ålder för att kunna ha det om vi ville göra kub- test. Vet inte om du vet det men lämnar donatorn fler än 10 ägg så delas de mellan två mottagarpar. Jag frågade hur det gått för det andra paret men inte ens det fick jag veta. Du får inte heller veta något om mottagarna till dina ägg.

Svar på tråden Blivande äggdonator vill tala med föräldrar till ÄD-barn