Blivande äggdonator vill tala med föräldrar till ÄD-barn
Hej!
Jag är en kvinna som bestämt mig för att donera ägg. Jag har dock inte genomgått några tester eller samtal än, varför det i skrivande stund inte är säkert att jag blir godkänd som donator, utan jag har bara anmält mitt intresse.
Vad jag vill med denna tråd är att diskutera med föräldrar som fått barn genom äggdonation och få svar på frågor och funderingar jag har.
Jag kan börja med att berätta lite om mig själv. Jag är 33 år och barnlös av egen vilja, men vill ge en hjälpande hand till ofrivilligt barnlösa. Om jag får donera ägg och dessa resulterar i barn är jag medveten om att de har rätt att veta vem jag är och kontakta mig. Lite orolig, men samtidigt lite spänd, är jag inför det. Kommer de att likna mig, eller mina syskonbarn? Min största rädsla är att de skulle se mig som sin "riktiga mamma", vilket jag absolut inte vill bli sedd som. Den riktiga mamman är den kvinna som föder dem, jag är bara den som äggen kom ifrån.
Mina första frågor till er föräldrar till ÄD-barn är: Hur tänker ni berätta, eller hur har ni berättat, för era barn att de kommit till genom en annan kvinnas ägg?
Har det hänt att barnen har haft något drag, utseende- eller beteendemässigt, som ni har tänkt "kommer det där från äggdonatorn"?
Jag hoppas att ni vill ta er tid att svara och jag tycker det skulle vara intressant att höra om er också.
Mvh Scorpio