• silhuett

Får din 13-åriga dotter sova över hos killar?

Om ni inte har en dotter i den åldern, eller en dotter alls, så rösta gärna hur du skulle tänka OM du hade det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får din 13-åriga dotter sova över hos killar?
  • vampyria2

Ja det fick hon, har två döttrar som är 20 och 22 år i dag och 20 åringen har alltid haft mest killvänner och har alltid sovit hos dem eller de här lite då och då, varför skulle jag förbjuda henne att göra det då när jag var helt säker på att de bara var vänner....sen tror jag helt fast och fullt att om 13-åringar vill ha ex så lär de ha det även o de inte får sova tillsammans,

Hon och jag har pratat om det här för inte allt för länge sedan och som jag misstänkte så fanns inget annat än sova i hennes tankar vid den åldern, de tankarna på annat kom bra mycket senare som tur är

Även jag var en sån som hade mest killkompisar och jag sov hos dem också och inte tusan hade jag sex förens jag var 17-är för det, är helt andra saker som måste spela in för att man ska vilja ha det, tror jag.

• fluu

Tänker jag på mig själv som både trettonåring och femtonåring så var jag väldigt nyfiken på sex, men inte ens om den tillfälliga crushen "erbjudit" mig att ha sex, lockat mig, bett om sex osv så hade jag velat ha sex. Det var liksom bara spännande i teorin.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (rela)
    fluu skrev 2014-12-17 01:08:50 följande:
    I så fall kanske du skulle fundera på hur din vänkrets ser ut. Och du kunde ju göra mycket för att lätta deras känslor genom att inte definiera beteenden som "slampigt".

Nu sa jag ju iofs aldrig att (hypotetiskt då) din son nödvändigt skulle ha penetrerande sex med en annan kille, finns andra sätt med liksom...

OT, men kör inte mormonerna också med det här att inte missbruka guds namn (tänker på att du skriver "herregud"? Bara nyfiken.
    Vart skrev jag är jag är mormon? Men ja, jag är mormon. Dock så gör jag självklart fel, har vissa andra åsikter som inte har med min religion och säger fel saker, så jag du har rätt. Det är fel att missbruka guds namn, men jag tänker inte alltid så mycket på det. Och lätta vems känslor? Det är inte som att jag går runt och säger dessa saker till andra?
  • fluu
    Anonym (rela) skrev 2014-12-17 01:19:41 följande:
    Vart skrev jag är jag är mormon? Men ja, jag är mormon. Dock så gör jag självklart fel, har vissa andra åsikter som inte har med min religion och säger fel saker, så jag du har rätt. Det är fel att missbruka guds namn, men jag tänker inte alltid så mycket på det. Och lätta vems känslor? Det är inte som att jag går runt och säger dessa saker till andra?
    Bara för att man är anonym så är man inte anonym. Men jag var bara nyfiken efter en diskussion om samma ämne med en jehovas. Tack för upplysningen.

Jag säger inte heller att just du går runt och verbalt säger tipp folk att de är slampor, men dina inlägg andas att du tycker så och många tycker så och det färgar såklart av sig på folks känslor(att de själva skulle börja tycka att de är slampor alltså). Kör andra med en "förlåtande" och avslappnad attityd mot en så gör man det mot sig själv också.
  • lin08

Fullständigt sjukt att 13-åriga barn har sex. Och ingen reagerar? Sexfixeringen i samhället där allt ska vara så ååååkeeeej hela tiden, oroar mig. Varför så jävla bråttom? Jag ångrar att jag inte väntade mycket längre och jag var ändå 17, fortfarande inte mogen...

• fluu
    lin08 skrev 2014-12-17 01:25:51 följande:
    Fullständigt sjukt att 13-åriga barn har sex. Och ingen reagerar? Sexfixeringen i samhället där allt ska vara så ååååkeeeej hela tiden, oroar mig. Varför så jävla bråttom? Jag ångrar att jag inte väntade mycket längre och jag var ändå 17, fortfarande inte mogen...
    Jag tycker att det är mer sexfixerat att du mer eller mindre förutsätter att sex kommer förekomma om två personer av motsatt kön sover i samma rum/säng.
  • lin08

fluu-det var inte det jag avsåg utan istället att flera nämnde det som en möjlighet att "13-åringar kommer ha sex ändå"...

• lin08

Kan ju tillägga att det trodde jag verkligen inte att tråden skulle handla om...!

• Anonym (rela)
    fluu skrev 2014-12-17 01:22:51 följande:
    Bara för att man är anonym så är man inte anonym. Men jag var bara nyfiken efter en diskussion om samma ämne med en jehovas. Tack för upplysningen.

Jag säger inte heller att just du går runt och verbalt säger tipp folk att de är slampor, men dina inlägg andas att du tycker så och många tycker så och det färgar såklart av sig på folks känslor(att de själva skulle börja tycka att de är slampor alltså). Kör andra med en "förlåtande" och avslappnad attityd mot en så gör man det mot sig själv också.
    Fast jag gör inte så. Jag har stöttat mina vänner som haft sex med allt som rör sig. Jag har aldrig visat vad jag egentligen tycker om dom, jag har i princip ljugit hela min barndom för att folk inte skulle bli ledsna. Det tycker jag är mer fel än att jag nu äntligen kan säga vad jag egentligen tycker här. Jag vill helst vara ärligt, men eftersom jag tycker att mina närmsta vänner är slampor så kan jag inte riktigt vara det. Kan man inte säga något snällt så ska man ju helst hålla tyst, eller hur? Men hur stöttande, förlåtande och mjuk jag varit mot dom så är det ändå dom som mått sämst. Personer som inte respekterar sig själva kommer aldrig vara lyckliga, och jag tycker att det finns en anledning (flera men detta är en) att så många skadar sig själva och är självmordsbenägna. Men ja, alla tycker olika. :)
  • fluu
    lin08 skrev 2014-12-17 06:20:23 följande:
    fluu-det var inte det jag avsåg utan istället att flera nämnde det som en möjlighet att "13-åringar kommer ha sex ändå"...
    Det är nog ingen här som tycker att trettonåringar ska ha sex. Och ja, trettonåringar skulle ha sex ändå om de verkligen hade bestämt sig.
  • fluu
    Anonym (rela) skrev 2014-12-17 14:26:07 följande:
    Fast jag gör inte så. Jag har stöttat mina vänner som haft sex med allt som rör sig. Jag har aldrig visat vad jag egentligen tycker om dom, jag har i princip ljugit hela min barndom för att folk inte skulle bli ledsna. Det tycker jag är mer fel än att jag nu äntligen kan säga vad jag egentligen tycker här. Jag vill helst vara ärligt, men eftersom jag tycker att mina närmsta vänner är slampor så kan jag inte riktigt vara det. Kan man inte säga något snällt så ska man ju helst hålla tyst, eller hur? Men hur stöttande, förlåtande och mjuk jag varit mot dom så är det ändå dom som mått sämst. Personer som inte respekterar sig själva kommer aldrig vara lyckliga, och jag tycker att det finns en anledning (flera men detta är en) att så många skadar sig själva och är självmordsbenägna. Men ja, alla tycker olika. :)
    Bra att du kan lägga dina egna åsikter åt sidan för att stötta vänner! Men du måste väl ändå hålla med om att attityden i samhället ändå påverkar och en del i den åsikten är ju faktiskt även anonyma svar på FL.
    Sedan kan man ju respektera sig själv jäkligt mycket och ändå "ligga runt" och sexdebutera relativt tidigt.
  • Anonym (rela)
    fluu skrev 2014-12-17 20:28:23 följande:
    Bra att du kan lägga dina egna åsikter åt sidan för att stötta vänner! Men du måste väl ändå hålla med om att attityden i samhället ändå påverkar och en del i den åsikten är ju faktiskt även anonyma svar på FL.
    Sedan kan man ju respektera sig själv jäkligt mycket och ändå "ligga runt" och sexdebutera relativt tidigt.
    Jag tror dock inte på det sista du sa, men du får tro precis vad du vill. Och jag förstod inte riktigt vad jag skulle hålla med om, men ja, jag har lägga mina egna åsikter åt sidan när det behövs. :)
  • Anonym (Habd)

Det beror förstås på pojken, men rent generellt har jag ingenting emot det.

• fluu
    Anonym (rela) skrev 2014-12-17 22:46:16 följande:
    Jag tror dock inte på det sista du sa, men du får tro precis vad du vill. Och jag förstod inte riktigt vad jag skulle hålla med om, men ja, jag har lägga mina egna åsikter åt sidan när det behövs. :)
    Att du måste hålla med om att det finns en negativ attityd i samhället kring tjejers sexualitet och att den attityden i sig påverkar hur man kan känna över sitt egna sexliv, att man exempelvis känner skam även om det finns noll anledning till det.
    Vad sorgligt att du tror så...
  • Anonym (rela)
    fluu skrev 2014-12-18 10:16:46 följande:
    Att du måste hålla med om att det finns en negativ attityd i samhället kring tjejers sexualitet och att den attityden i sig påverkar hur man kan känna över sitt egna sexliv, att man exempelvis känner skam även om det finns noll anledning till det.
    Vad sorgligt att du tror så...

Och jag tycker att det är sorgligt att kvinnor och män ska utnyttja och missbruka sexuella handlingar. Vi är olika helt enkelt du och jag.

Ja, det finns en negativ attityd i samhället, men jag tycker på något sätt att det är rätt. Men enligt mig ska det vara en så för både killar och tjejer, och det är det inte riktigt. Både killar och tjejer ska veta att sex i överdrift med många olika inte är okej, och att dom kommer må dåligt av det. Men det är som sagt min åsikt.

• Kim Possible

Har bara söner, men hade inte gjort någon skillnad med ev döttrar. Jag säger ett generellt "ja", men det beror naturligtvis på situationen, på ungen själv och på den det ska sovas över hos. Samt den personens föräldrar.

En 13-åring som ska sova över, utan föräldrar hemma, hos en rätt okänd16-17-årig pojk-/flickvän - njäe, då drar jag nog öronen åt mig. Oavsett kön. Jag vill i så fall veta mer om personen, relationen till mitt barn och vad föräldrarna är för personer.

En 13-åring som ska sova över hos en tidigare känd, jämnårig kompis eller pojk-/flickvän och där föräldrarna är hemma - absolut ok.

Det handlar primärt inte om någon rädsla för att de ska ha sex, utan om att jag vill veta att mina barn är i en trygg miljö med vettiga människor.

• fluu
    Anonym (rela) skrev 2014-12-18 14:54:30 följande:

Och jag tycker att det är sorgligt att kvinnor och män ska utnyttja och missbruka sexuella handlingar. Vi är olika helt enkelt du och jag.

Ja, det finns en negativ attityd i samhället, men jag tycker på något sätt att det är rätt. Men enligt mig ska det vara en så för både killar och tjejer, och det är det inte riktigt. Både killar och tjejer ska veta att sex i överdrift med många olika inte är okej, och att dom kommer må dåligt av det. Men det är som sagt min åsikt.

Klart att det är sorgligt om man utnyttjar/blir utnyttjad eller missbrukar sexuella handlingar. Det hindrar ju inte att man har många sexpartners, inte skadar vare sig själv eller någon annan och har hög respekt för sig själv.

Angående andra stycket. Ja, där har vi det. Du må "bara" ha skrivit ett anonymt inlägg på fl, men det är del i något större och del i den attityden som påverkat hur dina vänner ser på sig själva.
  • Anonym (open)
    Penida skrev 2014-12-13 16:46:14 följande:
    Så det är det du skulle känna att du gör?
    Vi tänker olika, en av mina bästa kompisar som liten var en pojke, vi sov över hos varandra långt innan vi var 13 år och långt efter, sex tänkte vi inte ens på. Vi var kompisar. Själv har jag svårt att se varför jag ska göra skillnad på kön här. Min dotter kanske helst har sex med tjejer.
    Jag tycker det är viktigt att ungarna har många o bra kompisar av olika slag inklusive olika kön Och då ingår också att man sover över hos varann som kompisar Dom allra flesta som är 13 tänker inte på sex spec inte om dom varit kompisar en längre tid.Så jag har inget problem med det Skulle tom kunna tänka mej att uppmuntra det
  • Anonym (open)
    silhuett skrev 2014-12-15 13:08:16 följande:

Tack för alla svar! Jag undrar om detta är något nytt fenomen även bland andra ungdomar, för på min bonusdotters skola tycks det ha blivit en grej att man ska sova över hos sin pojkvän. "Alla" hennes kompisar gör det (säger hon), och tycker vi är dumma som säger nej.

Detta handlar alltså om pojkvänner som de varit ihop med i 2 veckor,
    typ, och som det snart (förmodligen) kommer ta slut med lika snart.

Min största oro är nog inte att hon själv vill ha sex i denna ålder, utan att hon kommer utsättas för grupptrycket från kompisarna och killarna. 

JO JAG TROR DETTA ÄR VÄLDIGT VANLIGT Känner igen det här från min dotters skola. Men som jag har förstått så är det inte sex det går ut på utan själva grejen Att känna sej lite vuxen på något sätt. Och visst både tjej och killkompisar sover över här också Ser inget fel i det i princip
    Men visst hade det varit killar som är mkt äldre så hade jag varit mera tveksam Men så är det inte hos oss som tur är så jag slipper ta ställning till det
  • nagev

beror lite på tycker jag
    Om det är en killkompis i samma ålder är det helt OK Men om det är en kille som är typ  flera år äldre så skulle jag inte tycka det va bra om dom delade säng eller rum

Svar på tråden Får din 13-åriga dotter sova över hos killar?