ni som samsov länge (flera år), när slutade ni och varför?
Slutade ni för att barnet ville eller för att ni ville? Barnets ålder? Hur gick det? Samsover med 3,5 åring och 1- åring nu. Intressant att höra hur andra har det/har haft det! :)
Slutade ni för att barnet ville eller för att ni ville? Barnets ålder? Hur gick det? Samsover med 3,5 åring och 1- åring nu. Intressant att höra hur andra har det/har haft det! :)
Vi lägger barnen (snart 5 och 3 år) i sina sängar på kvällen, så är de välkomna upp till våran säng på natten om de vaknar och inte kan somna om. Ofta kommer någon upp.
Ibland vill de lägga sig i våran säng direkt och då får dom oftast göra det.
Dom får sova med oss så länge dom vill tänker jag.. Okej.. En 15åring som kommer upp var och varannan natt och sover med mamma och pappa vill jag ju inte..
Vi samsov med alla våra tre barn tills i somras. Äldsta fyller 7 år om en vecka. Mellan är 5,5 år och yngsta blir snart 1,5 år. I somras flyttade vi och våra äldsta barn fick nya egna rum. I vårt sovrum fick vi inte heller plats med det sänghav vi haft tidigare. Det kändes naturligt helt enkelt. Helt odramatiskt på alla sätt. De la sig i sina egna sängar i sina egna rum, somnade och sov där. Ibland kommer någon traskande framåt småtimmarna men inte särskilt ofta. Yngsta kommer att samsova med oss länge till.
Samsov med sonen tills han var 10 år. Då valde han att sova i sin egen säng.
Samsover med 13-åring nu ????
Hade uppehåll från 6-12, men det var mycket bök med komma och ligga i barnets säng i börjar, gick bättre med tiden. Så fort lättväckte sambon var borta ville barnet sova hos mig.
Nu bor vi tillfälligt i en etta och sover på madrasser på golvet. Barnet gillar att bli omhållet. Flyttar till större snart, tror det kommer att gå lättare då, pga åldern.
Samsover m 7 åring och 4 åring. Vi har 3 sängar bredvid varandra men sover oftast i två av dem. 4 åringen läser saga om kvällen i sin säng men somnar och sover sen i vår säng. Börjar nog snart bli mogen för att somna i sin säng om vi ligger bredvid vid insomning. 7 åringen har utvecklingsstörning och lär sova bredvid länge till, och jag är så van att ha dem nära. Sover de sover jag....sömn prioriteras och inte att kunna sova själv. Tänker att de visar när de är mogna för det.
Slutade när dottern var 2,5 år, men jag utesluter inte att hon kommer tillbaka till vår säng och det är okej. Slutade för att hon blev allt för lättstörd.
Mina barn är snart 6 och 4 år, båda sover i min säng med mig och även i deras pappas säng hemma hos honom.
Tror de kommer stanna i sängen ett tag till, stora har sovit i eget rum tidigare (innan separationen) men vill inte sova själv längre och var så välkommen tillbaka till stora sängen.
Samsover med 13-åring nu ????
Hade uppehåll från 6-12, men det var mycket bök med komma och ligga i barnets säng i börjar, gick bättre med tiden. Så fort lättväckte sambon var borta ville barnet sova hos mig.
Nu bor vi tillfälligt i en etta och sover på madrasser på golvet. Barnet gillar att bli omhållet. Flyttar till större snart, tror det kommer att gå lättare då, pga åldern.
Vår snart 6-åring knallar in ofta, vi märker det knappt men det är mysigt när vi märker av det.
En 10-åring eller 13-åring hade jag tänkt annorlunda kring. Jag kan köpa at det är mysigt oavsett ålder men att prata om behov när det gäller så gamla barn utan bakomliggande orsaker, den förstår jag inte.
Varför? Missförstå mig rätt, hon är 13 år och nej, ett så gammalt barn utan trauma har inget behov av att sova med dig. Om ditt barn var mitt barn hade jag funderat var detta plötsliga behov kommer ifrån. Funderar du alls på det? Hon är 13 år!
3,5åringen somnar i sin egen säng men sen ett par månader lyfter vi över till vår säng när vi lägger oss. Innan dess sov hon 1 år i egen säng i eget rum men nätterna var fyllda med skrik och uppvak, antagligen pga mardrömmar. Vi har spjälsängen stående bredvid vår säng utan nån sida så hon sover oftast i den men kan bara sträcka ut en hand eller rulla bort till mig om hon blir rädd på natten.
1åringen somnar i famn i sitt rum men sover i vår säng. Skulle gissa på att vi testar med egen säng (med mig i samma säng eller på golvet bredvid) till våren. Hon har inte alls samma närhetsbehov som storasyster utan rullar gärna undan lite från mig efter amning vilket gör att det blir ganska trångt i vår säng