Anonym (VadÄrRätt?) skrev 2014-12-12 00:11:32 följande:
Vi kan inte prata. Tro mig, jag har försökt. Han vägrar prata med mig i telefonen, än mindre när vi ses.
Jag har lagt ner försöken då han alltid är så jäääääääävla elak och skriver saker som "jag mår illa när jag ser dig", "jag vill inte höra din äckliga röst", osv. Detta sker alltså via sms (inget han säger så att sonen hör).
Ringer jag så trycker han bort samtalet.
En gång ringde jag typ sju gånger på raken (det hade hänt en sak och jag var på väg till akuten). Det slutade med att han stängde av telefonen.
Tycker du verkligen att han är en bra pappa då han inte alls kan samarbeta med dig som är mamman? Jag har svårt att tro att hans agg till dig beror på att du dumpade honom. Om så vore fallet borde han ha kommit över det nu när han träffat en annan. Brukar han gå runt och hata folk och bete sig?
Om han älskar er son, som normala föräldrar gör, beter man sig inte som han.
* Man tar varje tillfälle i akt att träffa sitt barn
* Man går på på Luciafiranden etc även om en person man ogillar finns i samma lokal
* Man samtalar med den andra föräldern. Behöver inte vara mycket men man kollar av läget och har koll på om barnet mår bra. Även kollar hur det går med utveckling, skola, dagis mm.
* Har man minimal kontakt och den ena föräldern ringer enträget svarar man! Det kan ha hänt något allvarligt. Bryr han sig inte om det skulle hänt sonen något?
Då han har sånt agg mot dig som han verkar ha, vad tror du han säger till er son om dig?
Låt pojken ha kvar sin trygghet och fortsätt som innan!
Men jag tycker att du ska ta hjälp av något proffs för att få "verktyg" om hur du ska bemöta fadern.