Efter att ha läst alla dina inlägg, tycker jag att han påminner mkt om hur mitt barn (nu 4 år) var i den åldern. Vi har ingen diagnos än (ska påbörja utredning nästa mån), men både vi och logopeden är säkra på att det är autism.
Likt ditt barn, så verkade han inte förstå. Men det jag insåg efter ett tag var att han förstod saker mycket bra. Det var jag som inte förstod honom. Jag förväntade mig att han skulle bete sig och reagera neurotypiskt. Så, nej, han pekade inte på mig om någon frågade var mamma var och han kallade aldrig mig mamma. Eller någonting alls. Han bara lät för att få min uppmärksamhet och pekade sedan på det han ville ha. Eller så tog han tag i mig och drog mig ditt han ville och pekade (vilket är typiskt för autistiska barn). Men om jag pekade på något bara tittade han på mig och, trodde jag, fattade ingenting. Om jag frågade något så hände det inget.
Men efter att jag började läsa på mer ändrade jag mitt sätt att kommunicera med honom och då gick utvecklingen framåt! T.ex. så säger han aldrig "ja" till något, men är han tyst och lugn så betyder det ja. Är svaret "nej" så antingen protesterar han högljutt eller (oftast) så säger han ett tydligt och lugnt nej. Idag är det även mycket ekotal, men han snappar upp ord och använder dem på ett typiskt sätt hela tiden. Och han tar till sig de ord jag lär honom dagligen. T.ex. om han pekar på något han vill ha, säg en gul ambulans, kanske han pekar och säger, "GUL BIL! GUL GUL!" Då plockar jag ned ambulansen och säger ambulans, vilket han upprepar, och så bekräftar jag "Ja, ambulans." Och på det viset lär han sig nu mycket. Men det var tvunget att lossna på den fronten, liksom, vilket det gjorde för kanske åtta månader sedan. Efter det har det hänt mycket. Och efter att jag förstod ekotal så hjälpte det mycket också. Ekotal är att upprepa saker du hör, antingen för att kommunicera eller bara för att det är kul (så det är en positiv sak!). T.ex. upprepa ord för ord vad någon precis sade till dig. Eller så skriptar du genom att rabbla en hel scen ur en film (mitt barn använder många fraser från t.ex. Dora utforskaren). Eller så plockar du något du hört i ett annat sammanhang som fungerar för att förmedla det du vill i detta sammanhang. Så när jag pratar med min ekotalande son får jag tänka utanför lådan, så att säga.
Att jag pekar på saker går bra nu också. Han tittar var jag pekar och hämtar det jag ber om. Ögonkontakt har alltid gått bra så länge han initierar den och jag brukade tycka att det var frustrerande att han inte tittade på mig när jag pratade med honom. Men det är bra att komma ihåg att inte tvinga autistiska barn (eller någon helt ärligt) till ögonkontakt, för många autistiska personer tycker att det är mycket obehagligt. Så pass att de känner fysisk smärta. Men de kan ofta inte uttrycka det förrän de blir lite äldre. Så när jag lärde mig det insåg jag att han faktiskt lyssnade även om det inte såg ut som om han gjorde det. Vi är så inpräntade att man måste ha ögonkontakt när man talar, medan det faktiskt är många (även neurotypiska) som lyssnar bättre när de får vika undan blicken.
För mig har det handlat mycket om att tänka annorlunda. Det har varit rätt kul faktiskt! Jag lär mig nya saker hela tiden och ungen mår hur bra som helst. :) Jag förstår att det är läskigt att sitta där och inte veta och att det kanske blir diagnos och så. Jag är själv orolig över hur det ska gå i framtiden. Men nu när jag har mer kunskap om autism så känns det mycket bättre.
Ursäkta för att det blev lite långt. Jag är bra på att svamla. ;) Hur som helst tycker jag att det låter som att ni har skäl för att be om utredning. Andra saker ni kan titta på är stimming. Stimmar han? Mitt barn stimmar inte supermycket, men han handflappar (viftar med händerna när han är glad eller exalterad eller rädd), slår sig i huvudet när han är upprörd (eller slår huvudet i väggen), stångas när han är lekfull, älskar att snurra, och tittar mycket på sina egna händer. Och han har svårt att skilja på värme och kyla (verkar inte känna av kyla alls faktiskt), och gillar att ligga under tunga saker när han är extra trött eller ledsen, så han har en sensorisk störning också (SPD).
Ett hett tips är att kolla in filmklipp på youtube. Det var verkligen det som hamrade hem det för mig. Jag såg klipp på autistiska barn som hade precis samma kroppspråk och beteende som mitt barn. Sök på stimming också. :)
Lycka till!