misstänker att min son är autistisk.
Hej! Min son är iofs 6 år nu, men var ung som din i den åldern. Han har fått diagnosen autism. Men tycker inte du ska lita fullt ut på att logopeden gör sitt jobb att remittera honom vidare till psykolog.. Vi gick hos logoped med sonen vid 3,5-4års åldern ungefär. Och logopeden gjorde alla tester o sa att allt såg bra ut förutom lite dåligt ordförråd o dåligt uttal. Samtidigt på bvc blev vi remitterad till deras barnpsykolog men sa inget om de toll logopeden. Så fick vår son göra massa tester hos psykologen där de kom fram att hab har väldigt svårt o samspela med även vuxna o skickade oss vidare till hab. När vi kom dit ville logopeden i vårt utredningsteam ta över sjukhuslogopedens arbete med sonen (endast uttal o stamning) o gjorde detta. När hon gjort sin del av utredningen kom de fram att han har svårt med både ordförståelse, socialt språk, ordförråd och uttalssvårigheter. Han hade utöver autism även en språkstörning. Som då logopeden på sjukhuset inte alls märkt nånting av....
Så ville du skulle veta det. I de flesta landsting kan man ringa o prata med exvis habilitering o göra en "egenremiss" eller be bvc om en tid/remiss till deras barnpsykolog o diskutera med henne, utöver logoped..
Jag tycker varningsklockorna ringer lite, framförallt över språket o att han redan nu som så liten visar tecken på "specialintresse" som pussel o att han kan det med lätthet, men har svårare att tala o samspela.. Hur är han om han vill ha hjälp med nått? Pekar han? Drar han i er? El ber han aldrig om hjälp med nått? Vad gillar han för buslekar med er? Tittut? Kittla? Jaga?