Inlägg från: Anonym (Li) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Li)

Min mamma har fått cancer

Följer.

Fick i början av december besked på att min mamma har bukspottskörtelcancer med metastaser i lunga o lever.
    Är småbarnsförälder och jobbar heltid, skift. Kan inte sova och slits mellan min egen familj och min mamma. Räcker inte till... Försöker förtränga allt hemskt, men vet att jag kommer krascha totalt när hennes tid är kommen.

• Anonym (Li)

Tack för ert stöd.. Jag har en förstående arbetsgivare och tar ut några anhörigdagar här och där. I nuläget har det funkat bra med halvdagar, dels för att få ett "andningshål" på jobbet men också för att mamma inte orkar ses så långa stunder och jag vill inte slösa med mina anhörigdagar...

Ikväll har mamma åkt akut in till sjukhuset eftersom hon fått så mycket vätska i buken. Har hört att det är ett av de symtom som kan dyka upp när slutet är nära...?

Lilje skrev 2015-01-19 10:34:28 följande:

Mamma dog inatt. Jag vet inte hur jag skall göra nu.

Mrs Okänd skrev 2015-01-19 11:31:17 följande:

KRAM!!! Min dog i mellandagarna och jag har inte fattat det än. Funderar du på om du skall åka dit?
    Jag beklagar verkligen sorgen... KRAM till er båda.

• Anonym (Li)
    Försommar skrev 2015-01-19 15:16:24 följande:
    Usch det är verkligen en tuff situation. Mitt råd är att ta kontakt med sjukvården och få sömntabletter iallafall, för att få mer ork till barnen och dig själv. Det har varit min räddning, nu sover jag iallafall bra.

Känner igen att man slits mellan. Just nu är min ettåring febrig. Hemskt frustrerande då jag egentligen skulle fått anhörigpenning och varit hos mamma. Nu kan vi inte ses alls pga smittorisken.

Ta hand om dig!
    Hoppas din ettåring kryar på sig snabbt. Förstår din frustration... Min son (1,5år) var supersnorig i helgen med massa grönt så jag fick hålla mig borta från mamma ett par dagar jag med.

Har funderat på sömntabletter. Är inte så positivt inställd till sånt dock. Och hur knas det även kan tyckas tänka sig (så som livet ser ut just nu), så försöker vi få till ett syskon. Och då kan jag ju inte ta sömntabletter.
  • Anonym (Li)
    Försommar skrev 2015-01-18 22:09:26 följande:
    Exakt min uppfattning!

Känner med dig Lilje.

Här är det fortfarande samma eviga väntan. Nu vet de inte om röntgenresultaten kommer ens på måndag. Jobbigt när plåtarna ligger klara och ingen har tid att titta på dem. De betyder ju allt för oss, skillnaden mellan liv och död.
    Fick ni förresten några röntgenresultat?
  • Anonym (Li)

Hej alla ni fina.

Jag har inte varit inne på Familjeliv på ett tag, men de senaste dagarna har jag faktiskt tänkt på er.

Mamma dog den 27e januari.
    Hon åkte ju in till sjukhuset med smärtor och vätska i buken (aschites), och en vecka senare dog hon. 
    Inte trodde jag att hon skulle dö redan. Jag var till och med så naiv att jag inte vågade boka semester i sommar ifall mamma behövde oss då.
    Nu är resan bokad iallafall...

Imorgon är det begravning, och jag har fortfarande inte fattat att hon är borta.

• Anonym (Li)
    Mrs Okänd skrev 2015-02-09 07:55:40 följande:

Igår kväll när jag skulle sova fick jag en massa tankar om mamma. Hon var ju dålig på slutet och svimmade av när de bara ändrade hennes position i sängen. Hon var helt lugn och har aldrig haft direkt ångest, fick ju dock en del morfin sista dagarna. MEN hur fasiken kunde hon veta att hon skulle dö bara ett par timmar innan? Det var först då hon ville ha mig där. Hur kan man känna det i den situationen? Ser man ljustunneln eller vad? Eller kan man själv påverka när man "släpper taget"?  Finns det något vetenskapligt om döden?

Mamma samlade hela familjen med respektive och barnbarn på lördagen. Hon berättade då att hon bestämt sig, att hon ville dö.
    På söndagen somnade hon in i koma och natten mellan måndag och tisdag dog hon.
    Jag tror också hon visste, och när hon väl bestämt sig och släppte taget så lämnade hon oss...
  • Anonym (Li)
    Lilje skrev 2015-02-11 18:29:37 följande:
    Jag känner med dig. Jag har läst här nästan varje dag, men det är jättesvårt att komma så långt att man skriver något. Vad skall man säga, liksom? Jag var inte heller förberedd på att det skulle gå så snabbt. Exakt en månad från sjukhusinlägging till begravning, man hinner ju knappt vända sig.

Hann du besöka henne på slutet?
    Ja, jag var hos henne väldigt mycket från det att vi fick diagnosen.. och den sista veckan var jag hos henne varje dag. Vi fick ett fint avslut och det har hjälpt mig mycket nu efteråt.
    Saknaden är dock enorm. Mamma var min absolut bästa vän.

Begravningen var i tisdags, och den var också fin. Jag grät mycket.. och dagen efter kände jag mig lite lättad på något vis... 

Känner med er alla som varit/är i samma situation <3
Svar på tråden Min mamma har fått cancer