• eslah

Min mamma har fått cancer

Min pappa har liknande cancerform som din mamma. Just nu är han frisk men eftersom han har den aggressivaste formen så kommer den komma tillbaks, jobbigt att sätta sig in i men så är det.

Det var fruktansvärt jobbigt när vi fick beskedet, jag jobbade konstant och fick stå ut med hans ångestladdade telefonsamtal nätterna igenom. Han fick dessutom den starkaste cellgiftsbehandlingen som var vidrig, trodde inte att han skulle överleva. Men det gjorde han.

Däremot var det ingen som förvarnade en som anhörig om att den cancerdrabbade kan förändras så radikalt personlighetsmässigt. Nu är nog inte alla så, men min far var en gång i tiden empatisk och härlig. Nu är han rätt ego och rätt krävande mot oss barn och mot sin stackars fru. Vet inte om det bara är jag som märkt av det här, vore intressant och veta om fler känner igen sig? En stor kram till dig ts, det är fruktansvärt jobbigt det du och din familj går igenom nu.

• eslah
    Mrs Okänd skrev 2014-12-23 10:52:52 följande:

Min mamma är precis som innan förutom att hon är väldigt trött av morfin och sömntabletter och nåt smärtstillande plåster. Dessutom är hon inte sån som nånsin stressat upp sig. Fy vad hemskt för er...märker han av det själv också?

Ja han fick någon knäpp antagligen, i smyg tog han en MASSA lån i sitt och i fruns namn när han fick cancerbeskedet. Så när karln går bort så kommer det inte bli kul för hans stackars fru, det var som att han trodde att allt var slut så då är det bara att köra all in. Han tar ingen kritik, vi fattar inte hur det är att vara sjuka så vi ska enbart hålla tyst. Den attityden har han.

Vilken form av cancer har din mamma? Får hon dagliga insatser från hemtjänsten?
  • eslah
    Mrs Okänd skrev 2014-12-23 11:03:24 följande:

Bukspottkörtelcancer. De kommer till henne 4-5 ggr per dag. Jag är där varje dag också. Sen har hon trygghetslarm om hon behöver extra hjälp. Hon kan inte gå själv längre heller. Det har gått så fort..ett par månader sedan hon fick beskedet.

Beklagar verkligen, fruktansvärt vad livet är orättvist. Men du ska också vara riktigt rädd om dig så att du inte klappar ihop.
  • eslah
    Försommar skrev 2014-12-23 11:51:45 följande:

Fy vad tråkigt! Jobbigt med alla kast mellan hopp och förtvivlan! Hur ser prognosen ut nu?Tråkigt att höra! Vilken typ av lymfcancer har han? Min mamma har stor b-cell vilket tydligen ska vara mycket aggressivt med.

Angående personlighetsförändringen så blev min svärfar exakt som du beskriver. Han hade skelett cancer. Det var otroligt svårt att vårda honom i och med att han betedde sig så illa.Förstår verkligen din oro! Hinner också alltid bli livrädd när hon inte svarar. Måste vara extra tufft på årsdagen.

Nu vet jag inte riktigt vad man kallar den, en väldigt ovanlig form här i Skandinavien iallafall. När läkaren beskrev hans sjukdom så sa han att den var som att slå på grodor som poppar upp med en hammare på tivoli. Sjuk jämförelse iof men med det sagt så är den konstant återkommande och han kommer inte klara den.

Ja det är jobbigt, parera känslan av sorg och samtidigt irritation över hans vidriga beteende. Jag och mina syskon har fått lösa många situationer där han har blåst folk på pengar.

Vilka första symtom fick din mamma som gjorde så att hon sökte vård? Vet att pappa fick en knuta på näsan och stora tennisbollar på kroppen som gjorde att man förstod att något var grymt fel.
  • eslah
    Lilje skrev 2014-12-23 12:41:47 följande:

Jag vet inte riktigt, det kändes inte som läge att fråga ut då mycket om detaljer när vi pratades sist, hon var trött och ledsen och visste inte själv hur hon skulle orka med en omgång till. Hon klarar inte ens av att hå i affären utan hjälp. Som tur är har hon en vän som kör henne och hjälper som hon mötte via frivillighetscentralen, dom har blivit goda vänner, så nu kommer han förbi bara för att prata lite också. En tidigare klasskompis till mig hjälper henne med städning mot lite betalning också. Någon hemtjänst har hon inte, utom en period då en sköterska kom förbi dagligen och hjälpte henne sätta sprutor.

Mamma har AS, så hon har svårt att hitta och hålla på vänner, jag är så tacksam hon har dom två och grannfamiljen som ställer upp och håller lite koll på henne.

Förlåt att jag frågar, men vad är AS? Känner mig dum här.
  • eslah
    Lilje skrev 2014-12-23 13:21:16 följande:

Asperger. Så hon har jättesvårt med sociala relationer och verkar oftast lite konstig och jobbig för dom flesta.

Aha okej då förstår, var inte helt haj på förkortning. Men visst påverkar sådant, min pappa har ADHD så det påverkar såklart det med i beteendet.
  • eslah
    Försommar skrev 2014-12-24 08:35:03 följande:

God jul till er! Hoppas att ni får känna lite julefrid trots att det är en tung tid för den som oroas eller saknar.

Men detsamma!
Svar på tråden Min mamma har fått cancer