Inlägg från: Mrs Okänd |Visa alla inlägg
  • Mrs Okänd

Min mamma har fått cancer

Jag har samma helvete med nu...min mamma har bukspottkörtelcancer men det finns inget de kan göra. Hon kommer att dö av detta och har redan nästan slutat äta. Det är jättetungt....vi står varann väldigt nära och det är mest mig hon vill ha hos sig nu, så det känns som jag stressar mellan jobbet, hemmet och henne. Och jag vill ju vara med henne men hon orkar knappt prata längre och kan inte gå. Vet inte hur jag ska klara av att hon dör, vet ju att jag inget kan göra mer än att acceptera det.

• Mrs Okänd
    Försommar skrev 2014-12-10 14:30:21 följande:
    Vad tungt för dig! Det är verkligen en vidrig sjukdom, önskar att ingen behövde gå igenom detta helvete! Har du syskon?

Jo, jag har syskon men de bor inte så nära. Men de hälsar på när de kan. Och nu har hon hemtjänst också så jag vet att de är där flera ggr per dag. Det är hemskt att veta att hon blir sämre och sämre...och man vet inte hur man skall reagera.
  • Mrs Okänd
    DaniellaCal skrev 2014-12-15 21:28:35 följande:
    Vet precis vad du går igenom! Livet är så jäkla orättvist! Vill bara skrika och gråta! Min mamma har kämpat med sin cancer ( äggstockscancer som spridit sig till hjärnan) i två år nu men nu orka inte kroppen mer och hon ligger på hospice, inte långt kvar så man går runt superstressad av det där samtalet man inte vill ha:(
    Det är det värsta jag någonsin varit med om!

Ensam med två barn så måste bara orka ta sig igenom detta fast det är jul o allt.

Skickar en styrkekram !!!!

FY FAN!!! Jag är också livrädd för det där samtalet....jag önskar så att det min mamma lever över julen i alla fall.
  • Mrs Okänd
    Försommar skrev 2014-12-17 08:27:27 följande:
    Fy vad hemskt för er. Önskar så att ni ska få lite julefrid trots allt och att ni slipper det samtalet nu. Det blir första julen för mig som vi inte kan fira med mina föräldrar. Hon får cellgifter nu och kommer att vara extremt infektionskänslig över jul. Känns så tungt och meningslöst med jul i år. Hoppas bara att hon får vara hemma och inte på intensiven som hittills mellan behandlingarna.
    Kram

Ja...min mamma har ju slutat äta i princip och innan har vi ju alltid planerat julmaten ihop...så det känns också jobbigt...men jag har ju barn som älskar julen så det gäller att göra det bästa av det ändå. Hoppas så att jag kan hälsa på hos mamma på julafton.
  • Mrs Okänd

Imorse svarade inte mamma i telefon, hon går upp redan vid 5 då hemtjänsten kommer och jag ringde vid 8. Jag blev ju ganska rädd att jag skulle hitta henne död. Åkte dit med en liter mjölk och hon hemtjänsten hade satt telefonen på laddning. Hon frågade om jag blev orolig...Lite svarade jag. IDAG är det exakt 20 år sen min pappa dog.

• Mrs Okänd
    Lilje skrev 2014-12-23 10:35:58 följande:
    Jag hänger mig på här. Min mamma fick livmodercancer gör ungefär två år sen. Hon opererade bort livmodern, gick på cellgift, och allt såg bra ut. Sen upptäckte dom att det spridits till lymfkörtlarna förra vintern. Ny omgång med cellgift under våren och sommaren, på hösten fick dom bryta då hennes hjärta inte klarade mer, men det såg bättre ut. Tills scanningen i onsdags, då det hade spridits ännu mer. Hon har kulor lite överallt.

Hon är 62, och bor 9 timmar bort. Jag vet inte vad jag skall göra.

MEN stackare!!! Känner verkligen med dig...9 timmar är långt att åka.
  • Mrs Okänd
    eslah skrev 2014-12-23 10:49:16 följande:
    Min pappa har liknande cancerform som din mamma. Just nu är han frisk men eftersom han har den aggressivaste formen så kommer den komma tillbaks, jobbigt att sätta sig in i men så är det.

Det var fruktansvärt jobbigt när vi fick beskedet, jag jobbade konstant och fick stå ut med hans ångestladdade telefonsamtal nätterna igenom. Han fick dessutom den starkaste cellgiftsbehandlingen som var vidrig, trodde inte att han skulle överleva. Men det gjorde han.

Däremot var det ingen som förvarnade en som anhörig om att den cancerdrabbade kan förändras så radikalt personlighetsmässigt. Nu är nog inte alla så, men min far var en gång i tiden empatisk och härlig. Nu är han rätt ego och rätt krävande mot oss barn och mot sin stackars fru. Vet inte om det bara är jag som märkt av det här, vore intressant och veta om fler känner igen sig? En stor kram till dig ts, det är fruktansvärt jobbigt det du och din familj går igenom nu.

Min mamma är precis som innan förutom att hon är väldigt trött av morfin och sömntabletter och nåt smärtstillande plåster. Dessutom är hon inte sån som nånsin stressat upp sig. Fy vad hemskt för er...märker han av det själv också?
  • Mrs Okänd
    eslah skrev 2014-12-23 11:00:31 följande:
    Ja han fick någon knäpp antagligen, i smyg tog han en MASSA lån i sitt och i fruns namn när han fick cancerbeskedet. Så när karln går bort så kommer det inte bli kul för hans stackars fru, det var som att han trodde att allt var slut så då är det bara att köra all in. Han tar ingen kritik, vi fattar inte hur det är att vara sjuka så vi ska enbart hålla tyst. Den attityden har han.

Vilken form av cancer har din mamma? Får hon dagliga insatser från hemtjänsten?

Bukspottkörtelcancer. De kommer till henne 4-5 ggr per dag. Jag är där varje dag också. Sen har hon trygghetslarm om hon behöver extra hjälp. Hon kan inte gå själv längre heller. Det har gått så fort..ett par månader sedan hon fick beskedet.
  • Mrs Okänd
    Anonym (Li) skrev 2015-01-19 01:39:54 följande:
    Följer.

Fick i början av december besked på att min mamma har bukspottskörtelcancer med metastaser i lunga o lever.
    Är småbarnsförälder och jobbar heltid, skift. Kan inte sova och slits mellan min egen familj och min mamma. Räcker inte till... Försöker förtränga allt hemskt, men vet att jag kommer krascha totalt när hennes tid är kommen.

Jag säger bara en sak...ta ut Vård av närstående! Själv hann jag inte ens med det, samtidigt som det var "skönt" att kunna fokusera på jobbet också eftersom jag inte kunde sitta enbart hemma hos mamma för hon orkade ju inte heller med så mycket besök och till slut har man ju inget att prata om heller! Min mamma hade samma cancerform. Hon levde två månader efter att hon fick beskedet. Jag väntar på min krasch nu när allting skall vara som "vanligt" igen. Nu inser jag ännu mer vilken underbar mamma hon var!
  • Mrs Okänd
    Lilje skrev 2015-01-19 10:34:28 följande:
    Mamma dog inatt. Jag vet inte hur jag skall göra nu.

KRAM!!! Min dog i mellandagarna och jag har inte fattat det än. Funderar du på om du skall åka dit?
  • Mrs Okänd
    Lilje skrev 2015-01-19 10:34:28 följande:
    Mamma dog inatt. Jag vet inte hur jag skall göra nu.
    Och du var där i helgen? Känns som hon släppte taget när du hade varit där? Min mamma klarade julafton, sen orkade hon inte mer, tror hon höll ut för min och barnens skull.
  • Mrs Okänd
    Lilje skrev 2015-01-19 11:56:00 följande:
    Jag skrev massor. Sen stängde appen sig. :(

Men mitt största problem med sjukskrivning är att jag började i nytt jobb idag. Jag hann 45 minuter innan telefonen kom och jag blev hemskickad igen. Nu sitter jag hemma och vet inte vad jag skall göra, men imorgon tänker jag försöka gå tillbaks. Sjukskrivning känns inte som en bra början. Är det själviskt av mig? Det är på riktigt drömjobbet som jag har hoppats på i över ett år.

Min bror bor i Oslo och kommer ta hand om det praktiska med sjukhemmet, begravning, bankkontor, försäkringar etc. Huset löser vi sen. Jag har tagit på mig att hitta en lösning för hennes tre katter som just nu är på min ex-svägerskas kattpensionat.

Jag är jättedålig på att hantera döden, jag förstår inte riktigt att dom är borta för alltid. Jag vet inte om det kommer träffa mig den här gången, eller när. Just nu vill jag bara tillbaks till jobbet igen och börja. Men det känns som jag inte kommer lära mig så mycket.

Tror jag skall städa lite. Spela musik. Köpa chokladkaka till sonen, för det önskade han sig. Och hålla om min dotter när hon kommer hem från skolan, hon ville stanna till lunch och bearbeta lite.
    Ja...jag fick inte vara sjukskriven från jobbet utan då var det semester jag fick ta. Men det gjorde jag några dagar för jag ville inte jobba och vara helt svullen i ansiktet. Men för mig hjälpte det ju mycket att barnen höll igång...de lever ju verkligen i nuet. Men min hjärna verkar ha börjat förtränga saker för att klara av det hela.
  • Mrs Okänd
    Lilje skrev 2015-01-20 20:44:38 följande:
    Jag fattar fortfarande inte. Hon var ju där på lördag. Det är bara tisdag nu. Alla sa jag borde stanna hemma idag, så jag gjorde det, men tänker försöka ha min första dag på jobbet igen imorgon.

Jag känner mig helt nollställd. Läskigt.

För mig stängde hjärnan av och jag förträngde, gör det än. Så fort det kommer en tanke på mamma tänker jag genast på nåt annat. Är väl för att jag inte skall däcka totalt.

Jobbar du idag?
  • Mrs Okänd
    Anonym (Aidan) skrev 2015-01-22 19:15:19 följande:

Min mamma höll också ut julafton och gick bort dagen efter. Tror hon "höll ut" för att vi barn inte skulle behöva förknippa julafton med hennes bortgång. 

Så var det med min mamma med...höll var ganska pigg på julafton, vi var där hela familjen och hon pratade lite men ville ha en tablett mot illamående så jag tog fram det och gav henne, sen på natten så blev hon mycket sämre, stackars lilla mamma. Min pappa och min bror dog den 23/24 så hon vet ju hur vi haft det hela uppväxten med julafton.
  • Mrs Okänd
    Charlotte73 skrev 2015-01-22 20:06:13 följande:
    Idag fick min mamma svar på vart cancern sitter. Den sitter utan på tarmarna o utanpå gallväggarna.. Typ utsprid, lite ovanligt tydigen. Hoppas på svar nästa v om vad som ska hända..

Men då finns det nog en chans att de kan operera eller med cellgifter? Håller tummarna! Hemskt att det skall ta sån tid innan man får svar och svar på vad de kan göra.
  • Mrs Okänd
    Lilje skrev 2015-01-27 23:28:34 följande:
    Imorgon åker vi till Norge, begravningen är på torsdag. Hela familjen dyker upp, men känns som jag får jobba lite på att vara snäll mot alla. Det har gått en och en halv vecka, inte en enda människa från mammas sida av familjen har hört av sig till mig och frågat hur jag mår. :/ Jag har försökt ringa mormor, men hon svarade inte. Under den här tiden är det min bror, min far och styvmor och min styvsyster som har varit där för mig, förutom min pojkvän och hans underbara familj. Ingen annan. Och jag har en rätt stor familj.

Fick höra idag att min moster, som satt med mamma sista natten, satt där i 13 timmar. Runt fyra på natten dog hon, då pratade min moster med läkaren, sen åkte hon till mammas hus och pratade lite med grannen, sen till mormor och pratade med henne. Först 9 på morgonen, fem timmar efter, ringde hon min bror. Han var en halvtimme bort och visste inget om att det ens var nära slutet. Mig ringde hon inte alls.

Man känner ju lite sådär för släkten nu. :( Jag kommer nog aldrig flytta hem till Norge.

Men fy!! Varför tror du att de gjorde så? Det var inte din mamma som kanske ville bespara sin son att se henne döende? Min mamma ville inte att jag skulle se henne när hon var som sämst och tyckte även att det var jobbigt att barnen hälsade på men sen ett par timmar innan hon skulle dö ringde hemsjukvården till mig, jag trodde de ringde och sa att hon dött för hon levde redan på övertid men hon hade sagt att hon ville att jag skulle komma dit, jag tror det var allra mest för min skull, hon själv var trygg men hon vet hur känslosam jag är. Men annars ville hon inte ha mycket besök i slutet, hon ville att man skulle minnas henne som hon var när hon var frisk.

Hoppas att ni kan prata ut om det, det är ju inte bra att gå med sådana tankar.
  • Mrs Okänd
    Lilje skrev 2015-01-28 07:14:31 följande:
    Min moster är sjuksköterska, så mamma satte upp henne som sin närmaste kontakt, då hon har erfarenheten och känner bäst till alla behandlingar och termer och sånt. Hon var med på alla läkaresamtal hela vägen. Det var därför vården ringde henne. Men varför hon inte hörde av sig till min bror för fem timmar efter vet jag inte, ej heller varför jag inte har hört något alls från någon där. Jag har ingen aning hur dom tänker, det var ju vår mamma. Känns som vi borde få veta direkt? Och iallafall få ett 'kondolerar, hur mår du?' samtal inom en vecka.

Ja, det är riktigt dåligt att de inte vill ha den kontakten nu. Vi har lite samma problem med min mans släkt. De vet att min mamma betydde mycket för honom men de beklagar inte ens sorgen eftersom de var avundsjuka på deras kontakt. Vi har vänner som brydde sig mer, de skänkte till och med pengar till Cancerfonden, släktingarna skickade inte ens ett kort eller sms fast min man berättade.
  • Mrs Okänd
    Försommar skrev 2015-02-01 14:10:19 följande:
    Tråkigt att de agerar så! Hur tror du att er relation kommer att se ut nu?

Vet inte...det blir ju inte bättre i alla fall.
  • Mrs Okänd

Igår kväll när jag skulle sova fick jag en massa tankar om mamma. Hon var ju dålig på slutet och svimmade av när de bara ändrade hennes position i sängen. Hon var helt lugn och har aldrig haft direkt ångest, fick ju dock en del morfin sista dagarna. MEN hur fasiken kunde hon veta att hon skulle dö bara ett par timmar innan? Det var först då hon ville ha mig där. Hur kan man känna det i den situationen? Ser man ljustunneln eller vad? Eller kan man själv påverka när man "släpper taget"?  Finns det något vetenskapligt om döden?

• Mrs Okänd
    Anonym (D) skrev 2015-02-10 15:39:53 följande:
    Det är väldigt mycket som vi inte förstår med döden, som kanske man förstår först när man själv dör. Som det här med att många döende verkar välja tidpunkt för att dö. Vi vakade hela dagen och natten över mamma och vi var alla i rummet nästan hela tiden. Men först i "vargtimmen", när jag just gått ut för att halvsova på en säng i korridoren och min bror just gått ut för att flytta bilen, och bara pappa var kvar, när allt var som mest tyst och stilla på avdelningen, då dog hon. Kanske kan man på något sätt välja eller så behöver kroppen eller själen lugn och ro för att kunna släppa taget. Kanske både tyst och lungt kring sig men även ro i själen, att alla hos sig men vill kanske inte att barnen ska se när man dör. Många vittnar om att äldre dör just när de lämnas ensamma efter veckor av vakande över dem.

På ett sätt är jag väldigt nyfiken på döden, inte så att jag vill dö nu, men när det är dags så är jag inte rädd för döden för jag är nyfiken på vad som sker.

Men det är ju lite samma sak som när man ska föda...det sker ofta på natten när det är lugnare och djur verkar ju kunna vänta på att föda tills deras matte eller husse är med dem.
Svar på tråden Min mamma har fått cancer