Inlägg från: Sensitiveguy |Visa alla inlägg
  • Sensitiveguy

Kommer Fi in i riksdagen efter nyvalet?

Vore bra för demokratin.

• Sensitiveguy
    Mentat skrev 2014-12-09 12:50:14 följande:

I så fall återgår de till (v) (och möjligen (mp)) och stärker på så sätt vänstern.

Läste att ungefär lika många från MP som från V stödröstade på F!.
  • Sensitiveguy
    Rataxes skrev 2014-12-10 19:03:32 följande:

Räcker det inte med ett pajasparti i riksdagen?

Nej, jag tycker att ju fler partier ju bättre. Sedan kan man diskutera enskilda partiers företrädaresom lämplighet.
  • Sensitiveguy
    Sensitiveguy skrev 2014-12-10 19:07:30 följande:

Nej, jag tycker att ju fler partier ju bättre. Sedan kan man diskutera enskilda partiers företrädaresom lämplighet.

Företrädares *
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-12-10 19:20:44 följande:

Och det kommer från dig som hatar alla partier.

Jag skiljer på demokrati och politikerförakt.
  • Sensitiveguy
    Mentat skrev 2014-12-11 07:31:04 följande:

Ja, du har säkert rätt. Med "vänstern" syftade jag alltså på det rödgröna blocket, inte specifikt vänsterpartiet. Beklagar om det inte var tydligt nog.

Jag förstår nu, i alla fall. Å andra sidan tycker jag V förtjänar benämningen "vänster" mer än MP, S och F!.
  • Sensitiveguy
    Digestive skrev 2014-12-11 16:52:47 följande:

Skulle inte förvåna men nog mer troligt 2018. Det beror nog på hur de kampanjar denna gången - för utrymme på scenen får de säkerligen, med det här vänsterspäckade statsmonopolet på feminism som råder.

Är du feminist?
  • Sensitiveguy
    Digestive skrev 2014-12-11 19:25:11 följande:

Ja, självklart - det krävs att man inte önskar likadana rättigheter och värden för män och kvinnor överhuvudtaget, för att då hamna utanför samtliga ideologier inom feminismen (över 200 år av ideologisk utveckling covers it all, angående jämställdhet). Har man den grundinställningen så hamnar man helt enkelt under en feministisk ideologi eller under en kombination av flera.

Står dock långt, långt, LÅNGT ifrån en radikalfeminist ideologiskt (Feministiskt Iniativ = radikalfeminism).

OK, då förstår jag. Jag är inne på det där med liberalfeminism.
  • Sensitiveguy
    Digestive skrev 2014-12-11 19:53:34 följande:

Vettigt!

Går under anarkafeminism men det beror ju på den anarkistisk hållningen i övrigt, dock extremt likt liberalfeninism ideologiskt - att feminism ska utgå ifrån folket och formas efter folket, inte via politikers enfaldiga visioner som körs ner i halsen på allt och alla. Skillnaden ligger enbart i synen på makt, där anarkisten helt enkelt står där den står (individens suveränitet = über alles).

Låter vettigt det.
  • Sensitiveguy
    Gathenhielm skrev 2014-12-11 20:01:26 följande:

Tror att det beror helt på hur Schyman spelar ut sina kort. Om hon trycker på med en "Vi var nästan där, vi behöver bara lite till för att krossa patriarkatet"-kampanj så har hon definitivt möjligheten att hamna i riksdagen igen.

Om hon däremot fumlar bort den möjligheten hon har givits så tror jag att hennes väljare kommer att smälta undan till V, S och Mp, varifrån de kom.

Det blir en intensiv kamp om 4-strecket för F! och några allianspartier.
Svar på tråden Kommer Fi in i riksdagen efter nyvalet?