Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Kommer Fi in i riksdagen efter nyvalet?

Inte alls självklart. Trots en massiv uppbackning av media lyckades de inte senast och många som röstade (F!) kan nog tänka att det var en bortkastad röst. I så fall återgår de till (v) (och möjligen (mp)) och stärker på så sätt vänstern.

Nej, jag tror inte att de kommer in. Tur är väl det, det är illa nog med rasistiskt anstrukna partier, vi behöver inte dessutom några sexistiska. Det är lika illa vilket som.

• Mentat
    traveler skrev 2014-12-09 13:18:16 följande:
    Kn det inte bli tvärtom då? Att de är "så nära" att de sista 60 000 rösterna blir en baggis?
    Det borde ju räcka med ett enda kritiskt reportage om dem som blottställer deras sexism för att det skall vara otänkbart men troligen är det snarare reportaget som är otänkbart så förall del, det är teoretiskt möjligt.

Jag tror inte att de kommer in dock.
  • Mentat
    Sensitiveguy skrev 2014-12-10 18:54:17 följande:
    Läste att ungefär lika många från MP som från V stödröstade på F!.
    Ja, du har säkert rätt. Med "vänstern" syftade jag alltså på det rödgröna blocket, inte specifikt vänsterpartiet. Beklagar om det inte var tydligt nog.
  • Mentat
    Linnea1994 skrev 2014-12-15 11:43:41 följande:

Denna gången kanske media är media lika kritisk till deras partiprogram som dom är mot övriga partier! Som det var senast så behandlades F! med silkeshandskar. Om de större majoriteten satt sej in i deras totala politik hade bara den sk flumvänstern blivit kvar. Dvs ca 0-1-0.3%.

Finns det över huvud taget något som tyder på att media har ändrat inställning? Att Schyman är med i "På spåret" anser t.ex. SVT inte är något problem...

Att någon inom SR/SVT skulle kritiskt granska partiprogrammet och konstatera att (F!) är sexister fullt i klass med rena rasister anser jag vara helt uteslutet.
  • Mentat
    Sensitiveguy skrev 2014-12-15 20:20:31 följande:
    Fast inget av de sakerna är vetenskapligt fastslagna, därför är det mer av en tolkningsfråga om ett helt parti är rasistiskt / sexistiskt.

Sedan vet jag inte hur man skall ta bort en figur i ett redan inspelat program.
    Eftersom det framgår av partiprogrammet så behövs det inte så mycket till vetenskap för att fastslå det. De är i exakt samma klass som (sd), möjligen t.o.m. (SvP), och borde behandlas därefter.

Att så inte sker är beviset på medias partiska inställning.
  • Mentat
    Sensitiveguy skrev 2014-12-16 07:02:06 följande:
    Frågan är hur pass sanningsriktigt ett partiprogram är nuförtiden...

Media är ju inte överdrivet kritiskt till Alliansen för den delen.
    Huruvida det är sanningsenligt eller inte är egentligen en bisak: Det är partiets egen definition av sin politik och då bör den givetvis kritiseras för sin sexism på exakt samma sätt som andra partier kritiseras för sin rasism.

Så sker inte och det är djupt inkonsekvent, något som rimligen bara kan förklaras av journalistkårens egna sympatier.
  • Mentat
    Sensitiveguy skrev 2014-12-16 16:13:53 följande:
    Det är att beklaga. Media skall vara objektivt och kritisera samtliga partier lika mycket..
    Jag håller helt med. Tyvärr är det inte så idag och det är ett demokratiskt problem.
Svar på tråden Kommer Fi in i riksdagen efter nyvalet?