Inlägg från: frökenelisabeth |Visa alla inlägg
  • frökenelisabeth

Urakut snitt och komplikationer förra förlossningen - chans att få snitt igen nästa gång?

Har en kompis som fick urakut snitt med första barnet. Ungefär halvvägs in i värkarbetet så märker de att barnet inte mår bra, och det blir snitt. Barnet var lite medtaget i början och fick ligga på neo, men hämtade sig fort. Inga komplikationer i övrigt för min kompis. 

Inför nästa barn ville de ha det som du, planerat snitt för att slippa oroa sig. Men det var tvärnej. Förlossningskontrakt var det som erbjöds. Och den andra förlossningen slutade tyvärr likadant, med dåliga värden för bebis och urakut snitt. Trots ett kontrakt som skulle förhindra detta. Inte mycket att göra åt idag, och de har två friska fina flickor, men jag tycker det är så makalöst dåligt av vården, att man som nån slags principgrej ska tvinga folk att föda vaginalt när de har så dåliga erfarenheter i bagaget. 

Detta var i Malmö för övrigt. 

• frökenelisabeth
    metalmulisha skrev 2014-12-09 13:24:34 följande:

Tack för ditt svar! Ja, det är otroligt märkligt! Vi fick veta efter förlossningen att man har tre nivåer, grön, gul och röd, beroende på vilka komplikationer man tidigare haft och vilken bevakning som behövs vid förlossning. Vi skulle hamna på gul om vi skaffade ett barn till, men jag vet inte vad det innebär i praktiken. Antagligen att de kollar en något mer i jämförelse med någon på grön nivå. Vad innebar förlossningskontraktet för henne? Det är ju en klen tröst mot ens oro när de inte ens kan följa kontraktet! Ush och fy! Jag var helt inställd på att föda vanligt innan min förlossning, var inte ett dugg rädd för hur det skulle bli, mer spänd och förväntansfull så jag hade liksom inte en tanke på att det kunde gå åt det håll det gick. Nu är jag ju akut medveten om det istället och då tycker man ju att vården kan bemöta det bättre!

Det stod lite olika grejor i kontraktet: med första barnet hade hon t ex blivit igångsatt tre dagar efter vattenavgång eftersom hon inte fick några värkar. Det blev hon lovad att slippa, likaså skulle de inte sätta igång henne om hon gick över tiden, utan då blev det KS i stället. Sen fick hon lov att komma in när hon ville och om hon inte öppnade sig minst en cm i timmen så skulle man också göra KS, så att hon slapp ligga med ett avstannat förlopp. 

Nu hjälpte det ju inte, och jag tror egentligen inte att de gjorde något fel enligt kontraktet, det var bara lillflickan som - precis som storasyster - inte mådde bra därinne och behövde komma ut pronto. En tragisk grej i det tycker jag ju framförallt är att ingen av föräldrarna har upplevt deras barns födsel - mamman sövd bägge gångerna och pappan får ju inte vara med på urakut snitt. 

Tror dock att ett av argumenten som läkarna hade för att inte ge henne snitt var att det inte varit något "fel" på henne eller något som tydde på att det skulle gå likadant igen. Kanske är annorlunda för dig? 
Svar på tråden Urakut snitt och komplikationer förra förlossningen - chans att få snitt igen nästa gång?