Hon förtalar och anmäler pappan
För det första måste han distansiera sig från henne, både känslomässigt och rent konkret, för att få sig själv på fötter igen. Det finns ingen anledning för honom att låta sig själv bli misshandlad av mamman till barnet. Så han måste backa.
Det finns många sätt att få slut på en konflikt men i det här fallet tror jag att det enda möjliga är att han drar sig själv ur den helt och hållet. Och med det menar jag att han drar sig ur deras relation helt och hållet.
Han måste tänka långsiktigt. Mamman är psykiskt sjuk. Skulle misstänka någon sorts personlighetsstörning om hon alltid varit så här. Barnet kommer att lida av det. Han måste själv vara stark och välmående om han ska klara av att skydda barnet så småningom.
Sedan håller jag med Ramborg. Han MÅSTE börja dokumentera PRECIS ALLT. Det är hans enda sätt att hålla sig själv borta från fängelset och få till någon sorts relation till sitt barn. Du sa att det kunde bli svårt att filma. So what? Kom på en lösning till det. Det finns en lösning till varje problem. En lösning kan ju att vara att installera en kamera i hallen som filmar dygnet runt. Men det finns säkert hundra lösningar som är bättre.