• Anonym (Förtvivlad)

Hon förtalar och anmäler pappan

Jag måste be om råd, då jag inte vet hur man skall gå tillväga med en mamma som förtalar barnets pappa. Hon har anmält honom för misshandel, anmält till FK att pappan missbrukat VAB. Hon säger att pappan dricker alkohol när han är med deras barn, fastän det är hon som dricker. Detta par är en sambo längre, men mamman hotar pappan med att hon skall ta barnet ifrån honom om han träffar någon ny tjej. Hon ringer ibland 30-40 ggr på ett dygn, har slagit sönder många saker i hans hem och hotat honom med kniv. Ingen lyssnar på pappan och han blir mer och mer förstörd. Han orkar snart inte leva längre pga mamman. Vart vänder man sig för att få ett slut på detta? Hon har t o m gått så långt att hon skickat socialen på pappan med lögner. Pappan mår nu jättedåligt och är rädd för mamman som är mkt våldsam och fullständigt galen. Hon har hotat hans vänner, inkl. mig, som är hans bästa vän. Hur löser man detta problem? Polisen och socialen tror på allt mamman säger. Vad göra???

• Svar på tråden Hon förtalar och anmäler pappan
  • Ramborg

Filma, spela in telefonsamtal, spara mail. Kort sagt - skaffa bevis.

Polisanmäl alla brott.

Lägg på luren om hon säger det minsta lilla som inte rör barnet. Det är bara info om barnet som de behöver kommunicera.

Och skaffa en bra advokat.

42.
  • Anonym (Förtvivlad)

Filma kan bli svårt, då hon ofta kommer oanmäld och när han är ensam. När han polisanmält tidigare, går polisen på HENNES version. Människan har till och med orsakat sig själv fysiska skador för att bli trodd.

• Anonym (Förtvivlad)

Det stora problemet är att varken polis eller socialen tror på honom????

• Ramborg
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-12-08 20:58:12 följande:

Filma kan bli svårt, då hon ofta kommer oanmäld och när han är ensam. När han polisanmält tidigare, går polisen på HENNES version. Människan har till och med orsakat sig själv fysiska skador för att bli trodd.

"Hej, jaså kommer du? Ok. Ett ögonblick... Jag filmar dig nu med min telefon. Du förstår säkert varför. Vad vill du?"
    42.
  • Anonym (tripp)

För det första måste han distansiera sig från henne, både känslomässigt och rent konkret, för att få sig själv på fötter igen. Det finns ingen anledning för honom att låta sig själv bli misshandlad av mamman till barnet. Så han måste backa.

Det finns många sätt att få slut på en konflikt men i det här fallet tror jag att det enda möjliga är att han drar sig själv ur den helt och hållet. Och med det menar jag att han drar sig ur deras relation helt och hållet.

Han måste tänka långsiktigt. Mamman är psykiskt sjuk. Skulle misstänka någon sorts personlighetsstörning om hon alltid varit så här. Barnet kommer att lida av det. Han måste själv vara stark och välmående om han ska klara av att skydda barnet så småningom.

Sedan håller jag med Ramborg. Han MÅSTE börja dokumentera PRECIS ALLT. Det är hans enda sätt att hålla sig själv borta från fängelset och få till någon sorts relation till sitt barn. Du sa att det kunde bli svårt att filma. So what? Kom på en lösning till det. Det finns en lösning till varje problem. En lösning kan ju att vara att installera en kamera i hallen som filmar dygnet runt. Men det finns säkert hundra lösningar som är bättre.

• Anonym (Förtvivlad)

Tack för svaren. Dags att börja samla bevis nu då????

• Anonym (.)

man bör samla bevis, att mannen inte gjort det hitills förstår jag inte? det håller inte att säga att hon kommer oanmäld, ja men han vet ju att hon gör så så hur svårt är det att sätta telefonen på inspelning innan man öppnar dörren, om man nu ska öppna dörren över huvudtaget.
    mail och sms finns ju dessutom sparade.

ibland måste man även ta in tanken att kanske är det så att bara för att man gillar en person så betyder det inte att det är dom som är dom oskyldiga, att kanske anledningen till att polis och myndigheter går på kvinnans version är för att det är den rätta, de kanske har tillgång till mer material och bevis än vad du har
    Det är tyvärr allt för vanligt med människor som påstår att deras ex är psykfall osv..

• Anonym (dokumentera)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-12-09 08:03:58 följande:

Tack för svaren. Dags att börja samla bevis nu då????

Ja det är tipset som jag skulle ge.
    Samla bevis, dokumentera. Han får föra loggbok dagligen under åtminstone en period över vad hon gör.
    Begära ut samtalslistor där det går att se hur många gånger på ett dygn som hon ringer honom.
    Om hon hotat er, hans vänner, så tycker jag ni ska polisanmäla hoten.
    Och kommer hon oanmäld så får han antingen låta bli att öppna eller spela in det som händer. Han kan ju i alla fall sätta mobilen att spela in ljudet och lägga den på hatthyllan när han öppnar dörren?

• Anonym (Sant)

[quote=74490869][quote-nick]Anonym (.) skrev 2014-12-09 11:34:58 följande:[/quote-nick]man bör samla bevis, att mannen inte gjort det hitills förstår jag inte? det håller inte att säga att hon kommer oanmäld, ja men han vet ju att hon gör så så hur svårt är det att sätta telefonen på inspelning innan man öppnar dörren, om man nu ska öppna dörren över huvudtaget.

ibland måste man även ta in tanken att kanske är det så att bara för att man gillar en person så betyder det inte att det är dom som är dom oskyldiga, att kanske anledningen till att polis och myndigheter går på kvinnans version är för att det är den rätta, de kanske har tillgång till mer material och bevis än vad du har

Det är tyvärr allt för vanligt med människor som påstår att deras ex är psykfall osv..

[/

Ja troligen är det så!

• Anonym (tripp)
    Anonym (Sant) skrev 2014-12-09 11:55:38 följande:

[quote=74490869][quote-nick]Anonym (.) skrev 2014-12-09 11:34:58 följande:[/quote-nick]man bör samla bevis, att mannen inte gjort det hitills förstår jag inte? det håller inte att säga att hon kommer oanmäld, ja men han vet ju att hon gör så så hur svårt är det att sätta telefonen på inspelning innan man öppnar dörren, om man nu ska öppna dörren över huvudtaget.

[/

Ja troligen är det så!

Vad är troligt?
  • Anonym (Sant)
    Anonym (tripp) skrev 2014-12-09 16:01:51 följande:

Vad är troligt?

Att alla myndigheter går på kvinnans linje betyder att de tror på henne. Att det är mannen som är psykfall och inte kvinnan! Alltför vanligt att försmådda män kallar sina ex för psykfall och knäpper ihop offerkoftan lite för tajt!
  • Anonym (Förtvivlad)

I detta fallet är det dock kvinnan som är ett psykfall. Mycket manipulativ och hotfull. Jag vet detta eftersom jag är en av pappans vänner, som hon har trakasserat och hotat. Men vi skall försöka samla ihop så mycket bevis det bara går. Tack än en gång för alla svar<3

Svar på tråden Hon förtalar och anmäler pappan