Inlägg från: FlickanUtanNamn |Visa alla inlägg
  • FlickanUtanNamn

Jag kan inte komma över mitt livs kärlek - tio år senare!

Hej allihop,

Som rubriken lyder så kan jag inte komma över mitt livs kärlek trots att det nästan gått tio år. Det låter kanske patetiskt men det här har blivit ett stort problem för mig då jag fortfarande tänker på honom dagligen & skulle göra vadsomhelst för att våra vägar skulle korsas igen. Jag mår så jävla dåligt av det här helt enkelt! Jag ska försöka att göra en lång historia kort.

Det hela började 2005 då jag mötte denna underbara människa - vi kan kalla honom för Jonas. Jag hade just flyttat till en ny stad & träffat en tjej som jag blev bra vän med direkt. Jag var ute med denna nyfunna tjejkompis på krogen då hon ringde en kille hon kände. Killen kom & han hade i sin tur med sig en kompis, vilket visade sig vara den här fantastiska skapelsen som skulle förändra mitt liv - Jonas. Hursomhelst så blev vi fyra ett litet skönt gäng som hängde regelbundet under ungefär ett års tid. Den bästa tiden i mitt liv för övrigt. 

Ungefär ett halvår senare så är vi fyra hemma hos Jonas & festar. Plötsligt så tar han tag i min arm & frågar om han får prata enskilt med mig. Vi går in i hans sovrum & sätter oss på sängkanten. Plötsligt så berättar han att han har fått känslor för mig. Jag blir helt ställd & vet inte riktigt vad jag ska svara. Samtidigt som jag är så otroligt kär i den här underbara killen så dras jag med en stark rädsla för att bli sårad. Jag var helt enkelt jävligt trasig under den här tiden efter en hel del svåra svek i mitt liv.

Under bråkdelen av en sekund så hinner jag svara honom: "Sluta". Där & då dör allting & hans svar blir: "Men skit i det då". Sen går han ut ur rummet & jag minns inte mer av den kvällen faktiskt.

Det slutade i alla fall med att han flyttade ifrån stan, dels pga mitt avvisande men huvudsakligen pga ett stort svek ifrån den andra killen som vi umgicks med. Allt gick helt enkelt åt helvete för alla inblandade! Har för övrigt kontakt med den andra killen än idag.

Jag tänkte dock inte mer på allt det här förrän flera år senare eftersom jag sedan länge levt ett självdestruktivt liv helt utan samvete. Det är först det senaste året som jag börjat rannsaka mina handlingar & tagit tag i mig själv.

Nu såhär i efterhand så inser jag att det här var mitt livs stora kärlek som jag sumpade. Jag kan inte tänka på honom utan att gråta. Jag drömmer om honom & den där kvällen spelas upp i mitt huvud om & om igen som någon slags självplågande inre teater. Det låter som en klyscha men jag har verkligen aldrig känt såhär för någon annan trots att det funnits en hel del som varit intresserade genom åren. INGEN kommer i närheten av att få mig att känna det han gjorde. Man sumpar inte killar som honom, han var helt jävla underbar på ALLA sätt. Intelligent, vacker, kreativ, hederlig, tänkande & hade armar som inte är av denna värld. (Jag kan fortsätta i all evighet....)

Jag skickade i alla fall ett brev till honom för ett tag sen där jag förklarade hur jag kände & att jag var ledsen för att jag sårade honom o.s.v. Jag tänkte att det kanske kunde bidra till att jag kan gå vidare men det har snarare förvärrat det.

Vad fan ska jag ta mig till?! Det här håller på att göra mig galen! I synnerhet som jag blivit spådd av fler oberoende men seriösa mediala personer & fått höra att den här mannen är mitt öde & att vi kommer att mötas igen när tiden är rätt..

HJÄLP! :(

• Svar på tråden Jag kan inte komma över mitt livs kärlek - tio år senare!
  • FlickanUtanNamn

Jag har verkligen försökt att gå vidare. Har gråtit floder, glott på otaliga romantiska komedier med Jude Law, ätit enorma mängder med Ben & Jerrys iklädd pyjamas, grävt ner mig i jobb, ältat med mina vänner tills dess att de nästan fått byta telefonnummer & skrivit hundratals brev som jag aldrig skickat iväg. Still......nothing..

Jag är väldigt medveten om att han med största sannolikhet är en helt annan människa idag & att jag bara är kär i ett spöke ifrån en, numer, spöktid i mitt liv.

Jag har också tänkt tanken att söka upp honom på riktigt men dels så tror jag inte att han skulle uppskatta det. Jag skulle inte ha uppskattat det om det var ombytta roller, det skulle verkligen bli för mycket Fatal attraction över det hela. Han har troligtvis gått vidare & glömt mig för längesen. Sen så har jag ingen större lust att få hem ett brev i brevlådan där det står att jag har besöksförbud.

Alla mina försök till att överhuvudtaget ha en normalt fungerande relation har slutat i katastrof. Jag skulle mer än gärna träffa mannen i mitt liv men faktum kvarstår att jag i princip aldrig blir riktigt kär, vilket är ett krav för att jag överhuvudtaget ska vara intresserad av att inleda något med någon. Så har det alltid varit.

Men visst, jag får väl lyssna på ballader, dricka en massa rödvin & glo på ännu fler hopplösa filmer & hoppas på att jag en dag kanske träffar någon som lyckas beröra mig lite & få mig att glömma den här fantastiska skapelsen..

• FlickanUtanNamn

Nej, jag vet att älta & gå vidare är två helt skilda saker. Ältar gör du för att kunna gå vidare. Det är det jag gör nu. Ältar. Givetvis kommer hela den här grejen som en stor smäll med tanke på att jag varit känslomässigt död i ungefär sju års tid. Nio års undertryckt sorg tar antagligen sin tid, vad vet jag. Det är ju bara mycket märkligt att jag inte känner såhär med mitt ex, det förhållandet slutade ju knappast lyckligt & vi var ju redigt förälskade i något slags stormigt vattenglas till förhållande. Skitsamma, här sitter jag & analyserar igen..

Vem gillar inte romantiska stories? :/

Men absolut, det kanske är den sista utvägen. Att söka upp honom på något sätt & klargöra att jag skulle vilja prata med honom. Och vill han inte då, ja då är det ju bara att lägga ner verksamheten uppenbarligen. Kanske gör jag honom en otjänst genom att söka upp honom från första början.

Hur funkar ni killar i olycklig kärlek egentligen? Är väldigt nyfiken! Då menar jag alltså om ni blir riktigt sårade, kan ni bara gå vidare & glömma eller går ni också & tänker tillbaka på det som en stor sorg? Och hur skulle ni reagera om ni fick ett brev ifrån någon som sårat er? Skulle ni bara strunta i att läsa det & fortsätta att förakta människan för resten av ert liv? Do tell..

• FlickanUtanNamn

Kanske det faktum att han skulle tycka att jag var en psykiskt sjuk stalker som söker upp honom efter nästan tio år? Vilken kille skulle gilla idén om att en brud har suttit & tänkt på dem under en så lång tid?

Han har givetvis själv gått vidare i livet & ser väl förmodligen detta som en misslyckad & jobbig tid i sitt liv.

Och sen har jag som sagt skrivit det där brevet där jag avslutade just med att fråga om han kanske skulle vilja träffas någon gång. Svaret uteblev & därmed så känns det ganska läskigt att sitta & jaga honom.

Det är en mycket fin gräns mellan uppvaktning & stalking. Just saying.

• FlickanUtanNamn
    Anonym (.) skrev 2014-12-09 20:50:17 följande:
    Men vad är alternativet? Att sitta och obsessa honom resten av livet och ångra att du inte gjorde mer?

Han kanske ser dig som en stalker. Eller så har han inte ens läst brevet. Som jag ser det har du ingenting alls på att kontakta honom igen. Du behöver ju få ett avslut. Det värsta som kan hända är att han tycker att du är en stalker - men då har du iallafall gjort vad du kunnat. Andra scenarios är att han vill träffa dig och prata om det - och då kan det ju gå hursomhelst. Ni kan bli ihop. Du kan inse på riktigt, en gång för alla, att fantasipersonen som du har varit kär i inte finns i verkligen (och på så sätt kunna gå vidare). O.s.v. Och allt är ju egentligen bättre än att bara gå och älta honom och undra vad som kunnat hända.

Kör hårt! Kontakta honom igen!
    Om han tycker att du är läskig som tycker om honom är han ju rätt knepig. De allra flesta skulle väl bli väldigt smickrade? Skulle inte du?

Jag hade väl hellre hoppats på att vi skulle stöta ihop sådär magiskt på en regnig gata & att han kysser mig efter att jag har dragit det klassiska "Jag-har-alltid-älskat-dig-och-kommer-aldrig-mer-att-göra-dig-illa"-talet medan Coldplays "Fix You" börjar tona in & alla omkring applåderar.

Nej, allvarligt talat. Jag inser givetvis att du har helt rätt & du skriver en hel del bra grejer för det är ju precis sådär. Nu minns jag honom just som ganska knepig. Det var mycket Thorsten Flinck över honom & blev han sårad av någon så fanns inte den personen mer för honom utan det var locket på som gällde. Mina chanser till att få ett svar är alltså minimala men det är på sätt & vis ett svar i sig.

Well, enough of this. Jag ska ta & göra som du skriver - kontakta mannen igen. Får jag inget svar den här gången så kanske han inte är värd all denna tankemöda utan då får jag helt enkelt se allt som ett fint minne som får leva kvar i det förflutna.

Jag skulle absolut bli smickrad om en gammal kärlek hörde av sig med ett handskrivet brev där denne förklarar hur saker & ting låg till. I synnerhet om JAG var den sårade & avvisade. Faktiskt skulle det imponera som fan för hur ofta får man något sånt skickat till sig idag? Även om jag inte skulle vara intresserad av någon slags återförening så skulle jag absolut ta chansen till att göra ett bra avslut.

Tack för bra feedback!

• FlickanUtanNamn

Vadå "tydligtvis inte färdig med mig"? Du menar att det skulle vara någon slags sårad stolthet som gör att han inte svarar? Någon slags hämnd för hur illa jag gjorde honom? Eller att jag skulle gjort honom känslomässigt störd & därför så är jag roten till allt det onda för honom relationsmässigt?

Vi bor alltså inte i samma stad. Vi bor inte ens i samma län. Hans stad är inget man åker till om man inte känner någon där. Om det krävs att jag står utanför hans dörr så får det vara. Enligt mig så är det ett sjukt beteende att helt plötsligt bara dyka upp hemma hos någon. 

• FlickanUtanNamn

Anonym (Shannon, Dublin) skrev 2014-12-11 09:47:33 följande:
    Jag hade väl hellre hoppats på att vi skulle stöta ihop sådär magiskt på en regnig gata & att han kysser mig efter att jag har dragit det klassiska "Jag-har-alltid-älskat-dig-och-kommer-aldrig-mer-att-göra-dig-illa"-talet medan Coldplays "Fix You" börjar tona in & alla omkring applåderar.

Du vill framstå som roligt, men innerst inne är det väl just detta scenario som du förväntar dig? Inget illa menad, men det är kommer aldrig någonsin hända. För mycket Bridget Jones och för lite realitet alltså. De flesta här har nog någon livskärlek som man då och då tänker på. Det du håller på med, kallas obsession. Du menar att du mår bättre idag än för 10 år sedan. Bättre och bättre. Jag tycker att du lever alldeles för mycket i någon slags fantasivärld. Han kommer inte krypandes på sina bara knä och Celine Dion sjunger för er i regnet för att han flyttat "pga dig" och eftersom ni inte ens varit ett par skulle du kunna vara glad att han öht kommer ihåg dig. 10 år är en lång tid. Han kan ha varit gift 3 gånger och har 5 barn, tänkt på det? Jag tycker som alla andra. Hör av dig till honom. 

Nej jag försöker inte framstå som rolig & nej, detta är inte ett scenario som jag innerst inne förväntar mig. Jag använde mig av ironi. Om du inte förstår begreppet ironi så är det kanske på tiden att du lär dig vad det betyder. Jag förväntar mig ingenting annat än just ett uteblivet svar då jag är medveten om att han gått vidare i livet & troligtvis inte ens är det minsta intresserad av att höra vad jag har att säga. Men för mig betyder det något att han får veta hur det låg till just för att det känns rättvist. Det är ett sätt att ställa saker & ting till rätta & försöka sona för sina misstag. Om du har en ekonomisk skuld till någon så betalar du den givetvis liksom att om du har en känslomässig skuld till någon så vill du betala DEN.

Egentligen är det inte värt att bemöta det andra du skriver då jag tar det som rena påhoppet men vad jag lever i för värld vet du ingenting om. Jag är mycket väl medveten om att detta är ett stort problem JA men samtidigt så har jag alltså ett liv bortsett från detta. Men du kanske inbillar dig att jag sitter & gungar fram & tillbaka med glasartad blick & tvångsmässigt klistrar upp bilder av honom på väggen hemma?  

Fantasi-värld var något nytt för övrigt. Hade jag levt i denna "fantasi-värld" så hade jag snarare suttit & planerat för hans återkomst & hur vårat liv tillsammans skulle bli. Jag utgår alltså ifrån att få ett AVSLUT så att jag kan GÅ VIDARE med MITT eget liv då saker & ting slutade så tragiskt mellan oss. Det är ganska naturligt att känna sorg över en relation som slutade abrupt & olyckligt.

Har aldrig påstått att han flyttade ENBART pga mig. Att jag avvisade honom underlättade givetvis inte situationen men det fanns många andra orsaker till hans flytt.

Anna Hady skrev 2014-12-11 10:19:08 följande:

Att vara så besatt som dig av någon annan person efter 10 år, kräver behandling. Kram.

Tack för ditt expert-utlåtande Dr.Freud.

• FlickanUtanNamn
    Anna Hady skrev 2014-12-12 11:15:11 följande:
    Varför reagerar du så starkt, ts? Nej, jag är inte någon expert, men jag har gått psykologprogrammet. Idag är jag samtalsterapeut och även ja har inte enbart genomgått en psykoterapi utan tom hamnat på psyk slutenvård för självmordförsök när mitt barn dog. Ska jag skämmas för detta? Nej, verkligen inte. Tro det eller ej, men ibland hjälper inte ens den bästa utbildningen. Ibland behöver man helt enkelt hjälp. De flesta av oss kan någon gång i sitt liv hamnar i någon tråkigt situation. De flesta av oss kan någon gång i sitt liv får psykiska problem. Du skulle inte tro hur mycket folk hamnar på psyket någon gång, även folk som verkar mycket eloquent utifrån sett. Är det elakt, tycker du, att tipsa dig om att söka hjälp? Det tycker inte jag. Ibland behöver man någon som titta på saker och ting ur ett subjektivt perspektiv, någon god vän, någon anhörig eller ja, någon psykolog. Vad är det så fel med detta? Du har, enligt dig själv, levt ett självdestruktivt liv i 7 år (utan att söka hjälp?). Idag sitter du med godis & rödvin i soffan och trånar desperat, obsessivt, efter någon som du träffat för 10 år sedan. Nu tror jag inte att majoriteten av den svenska befolkningen gör som dig och fokuserar hela sitt liv på någon man träffat för 10 år sedan. Behandling kan vara bra för att kunna fortsätta med sitt liv, eller så VILL man må pyton i ytterligare 7 år. Kram

Lustigt att du nämner detta. Inte för att någon har med det att göra egentligen men jag är redan aktuell inom psykvården sedan sju års ålder & har träffat fler psykologer än de flesta haft tandborstar så jag har full koll på vad som händer i denna värld. Majoriteten av mina vänner är just vårdfall som varit intagna på psyk oftare än vad vanliga människor äter söndagsstek.

Som långvarig patient så kan jag berätta att psykvården har förstört mitt liv. De har lyckats tvätta bort den sista lilla livsgnista jag hade & det är bara rena turen att jag fortfarande lever idag. Jag har sett människor som är så nedbrutna att de suttit & dreglat apatiskt. Varför? Jo! För att de sökte "hjälp" från första början. När man inte längre vet vad man ska göra med en patient så lobotomerar man dem med hjälp av mediciner. Det finns många fall av detta. Jag har hälsat på flera vänner som legat inne på slutna psykavdelningar. Jag har alltså sett både in & utsida av dessa instanser. Då har jag även sett folk som går runt som hjärndöda robotar & som, apatiskt, sitter & glor in i en tv hela dagarna när de inte är upptagna med att kedjeröka.

Ungefär 3% av vårdpersonalen vet vad de sysslar med, resten borde inte ens få vistas i närheten av människor. Sist jag hälsade på en vän som låg inne så hörde jag två sköterskor som stod & hånade en patient med självskadebeteende. Jag höre inget namn men heltklart va att det handlade om ett faktiskt fall. De pratade l.a. om att skära upp sina egna handleder så att de också skulle få uppmärksamhet.

Säkert är det många som går in i dessa yrken med en vision om att vilja hjälpa människor men i själva verket så är de bara marionettdockor i en instans som systematiskt bryter ner människor.

Jag kan även vittna om ett flertal personer som varit så dåliga att de hamnat på dessa slutna avdelningar. Efter två dagar har man skrivit ut dem för att de i lugn & ro har kunnat gå hem för att hänga sig.

DÄRFÖR reagerar jag så starkt.

(Jag håller faktiskt på att skriva en liten artikel om psykvården & vad den gör med människor. Säg gärna till så mailar jag över en kopia till dig!

• FlickanUtanNamn
    Maria 434 skrev 2014-12-12 12:53:10 följande:

Hade jag fått ett brev av någon som jag inte ens varit tillsammans med 10 år senare så hade jag nog undrat hur det stod till hos brevskrivaren. Jag hade definitivt inte velat ha kontakt.

Åh vad bra, då ska jag sälvklart inte skriva till honom nu när jag fick det insiktsfulla svaret. Tack!
  • FlickanUtanNamn
    Anna Hady skrev 2014-12-14 15:03:25 följande:
    Den svenska sjukvården har definitivt många brister. Grava brister tom på vissa områden, men det finns också mycket personal som försöker göra så bra de bara kan av sig. Ärligt talat, det enda jag tror av din story är att du inte vet hur du ska få tillbaka ditt ex. Allt annat..................................

Vet inte varför jag ens försöker. Märker att du inte är mottaglig för att ta in det jag säger.

Eftersom det inte tycks ha gått in tidigare så får jag ta det igen. Jag försöker alltså inte få tillbaka killen i mitt liv, jag försöker få ett avslut så att jag i lugn & ro kan släppa detta, gå vidare & träffa kärleken på nytt en dag. .

Hursomhelst så hjälpte det lite genom att bara starta den här tråden. Har faktiskt inte tänkt så mycket på honom under den senaste tiden & det känns som att jag faktiskt kommer kunna komma över allt detta helt inom en väldigt snar framtid.

Jag vet precis vad jag ska göra nu & stort tack till er som faktiskt kom med seriösa inlägg & inte med gliringar om att jag är ett psykfall.

• FlickanUtanNamn

Nu överger jag tråden då jag som sagt vet vad jag ska göra.

Åsan: Jag ska helt enkelt gråta en sista liten skvätt, önska honom allt gott & gå vidare som en klokare människa men kanske viktigast: INTE avvisa nästa dröm-man som uppenbarar sig.

Svar på tråden Jag kan inte komma över mitt livs kärlek - tio år senare!