Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Ersätta puré med mat för 16 månader

Mitt yngsta barn är nu 1,5 år. Hon fick börja äta bitar vid ca 8 månaders ålder. Dessförinnan gav vi smörgåsrån i små små rutor som gjorde att hon fattade galoppen att mata in maten. Visst vi delar fortfarande maten i mindre bitar, men puré till ett barn över 12 månader förstår jag inte vitsen med om barnet inte har kväljningsproblem som inlägg 2 pratar om. På förskolan mosar vi maten vid behov, men din son låter mer lat, om det funkar med pasta och ris hemma.

Min yngsta var dessutom ganska liten när hon vägrade bli matad så vi skar små kuber av potatis, morötter och palsternacka tror jag det var som hon plockade i sig själv och kompletterade med annat. Sedan gjorde vi allt större bitar. Kött och kyckling som är lätt att sätta i halsen delar vi fortfarande i mindre bitar, korv äter hon i större bitar.

Min äldsta klöktes lätt som yngre, men innan året fixade hon ju ändå bitar hon också genom att tvingas träna. Funkade det sämre en dag fick vi mosa mer.

Om nu ditt barn har skämts bort länge med puré på förskolan, så är det ju inte konstigt att han vägrar när han dessutom kommit in i stadiet med egen vilja och förstått möjligheten att säga nej.

• mammalovis

Om de har bytt meny på förskolan hade jag ifrågasatt hur de tänkte. Det vore väl ganska smart om smakerna inte blir nya när de är över ett år och smakfönstret/smakglädjen börjar minska. Spelar det någon roll att de mosar maten eller är det just att de får nya livsmedel?

Svar på tråden Ersätta puré med mat för 16 månader