• jagvill85

Ersätta puré med mat för 16 månader

Min 16 månaders son går på dagis 2.5 dagar/vecka sen han var 5 månader och har alltid fått beröm om att han äter  bra Glad Vilket är skönt att höra som förälder! Dagiset har dessuton mycket bra mat med egen kock som gör puréerna.
    När han blir 18 månader kommer han att flytta till nästa åldersgrupp 18mån-2,5 år och där serveras ej länge puré utan "bitar" av vanlig mat. De får förrätt, varmrätt och dessert. Mellanmålet ändras på samma sätt. För att han skall vänja sig har han redan börjat fa "bitmat" precis som de andra i hans alder (+14man) men han verkar så gott som vägra att äta den...vilket leder till att han är vrålhungrig när han kommer hem på kvällenRynkar på näsan Tydligen äter alla barn i hans ålder bra förutom honom...

Hemma äter han bra med vanlig mat (pasta, ris, fisk, kött och kyckling) förutom grönsaker. Banan är den enda frukten som han accepterar i bitar. Men ibland då han matvägrar sa får han yogurt el fruktpuré el mjölk eftersom jag tycker det är fel att lämna honom hungrig! Tror också att han förstått att han kan "välja" vad han vill och inte vill äta hemma Flört

Vill ju att han ska vänja sig med bitmat för att det ska gå bra på dagis men vet inte hur jag ska lyckas "stimulera" honom att äta bitmat? Vet att vissa mammor jag känner här kör med stilen "om du inte äter vad som serveras får du vara utan" redan i denna ålder (bor utomlands) men min nordiska modersinstinkt säger emot såna resonemang....

Hur har era barn ätit i denna ålder? Hur och när har ni övergått till bitar från puré?

• Svar på tråden Ersätta puré med mat för 16 månader
  • aeae

Min dotter började äta bitar av mat när hon var 6 månader. Det kallas BLW (Baby Led Weaning) och går ut på att man låter barnet styra matintaget.

Aldrig satt i halsen, är nu 14 månader. Hon har aldrig gillat pure eller att bli matad.

Erbjud henne saker som är greppvänliga. Broccolibuketter, kokt morotstav, bröd med smör skurna i stavar som hon kan greppa i. Eller små ärtor, ris, majs som hon kan plocka med hjälp av pincettgreppet.

I början kanske hon leker, slänger runt, men sen kommer hon nog fatta galoppen. 

Finns även grupper på fb att gå med i och få råd. Många som bytt från pure till plockmat där med  
    Lycka till

• viseversa

Min dotter(nu 7år) hade också problem med bitar i samma ålder. Förskolan fick snällt mixa hennes mat tills dess hon var redo för bitar. För hon skulle INTE behöva gå hungrig en hel dag. Det hoppas jag du säger till förskolan. Han ska kunna äta lunch som alla andra. Min dotter kräktes rakt ut av bitar små som riskorn. Men sakta och säkert började det lossna och hon kunde äta större och större bitar. Men var vid två års ålder fortfarande ovanligt känslig men betydligt bättre än det "varit" idag är hon som sagt 7år och äter allt. Får kött kväljningar av seg mat dock(som segt kött) men det är väl inte ovanligt eller konstigt. Ts din son kommer inte leva på puré hela livet. Förr element senare fixar det sig. : )

• Ramborg

Min yngsta är tio månader. Hon får inte pureer längre, förutom katrinplommon för att hålla igång magen. Vi brukar skära maten i småbitar och ha på någon sås så att det blir lite geggigt, och mata med sked. När vi har makaroner, kokta gröna ärter, räkor etc får hon plocka själv och när den vuxna ätit färdigt sin middag matar man bebisen med sked.

Det verkar funka bättre när hon får plocka själv än när vi matar.

Med storasyster hade vi länge välling i flaska morgon och kväll, som ett mellanmål. Så länge hon sov efter lunch fick hon flaska då också. Då spelar det inte så stor roll hur mycket barnet får i sig av den riktiga maten, man vet att det får det som behövs ändå. Vi tänkte göra likadant med lilla. Än så länge får hon mjölkersättning men vi kommer snart gå över till välling.

42.
  • mammalovis

Mitt yngsta barn är nu 1,5 år. Hon fick börja äta bitar vid ca 8 månaders ålder. Dessförinnan gav vi smörgåsrån i små små rutor som gjorde att hon fattade galoppen att mata in maten. Visst vi delar fortfarande maten i mindre bitar, men puré till ett barn över 12 månader förstår jag inte vitsen med om barnet inte har kväljningsproblem som inlägg 2 pratar om. På förskolan mosar vi maten vid behov, men din son låter mer lat, om det funkar med pasta och ris hemma.

Min yngsta var dessutom ganska liten när hon vägrade bli matad så vi skar små kuber av potatis, morötter och palsternacka tror jag det var som hon plockade i sig själv och kompletterade med annat. Sedan gjorde vi allt större bitar. Kött och kyckling som är lätt att sätta i halsen delar vi fortfarande i mindre bitar, korv äter hon i större bitar.

Min äldsta klöktes lätt som yngre, men innan året fixade hon ju ändå bitar hon också genom att tvingas träna. Funkade det sämre en dag fick vi mosa mer.

Om nu ditt barn har skämts bort länge med puré på förskolan, så är det ju inte konstigt att han vägrar när han dessutom kommit in i stadiet med egen vilja och förstått möjligheten att säga nej.

• jagvill85
    mammalovis skrev 2014-12-04 16:37:27 följande:

Mitt yngsta barn är nu 1,5 år. Hon fick börja äta bitar vid ca 8 månaders ålder. Dessförinnan gav vi smörgåsrån i små små rutor som gjorde att hon fattade galoppen att mata in maten. Visst vi delar fortfarande maten i mindre bitar, men puré till ett barn över 12 månader förstår jag inte vitsen med om barnet inte har kväljningsproblem som inlägg 2 pratar om. På förskolan mosar vi maten vid behov, men din son låter mer lat, om det funkar med pasta och ris hemma.

Min yngsta var dessutom ganska liten när hon vägrade bli matad så vi skar små kuber av potatis, morötter och palsternacka tror jag det var som hon plockade i sig själv och kompletterade med annat. Sedan gjorde vi allt större bitar. Kött och kyckling som är lätt att sätta i halsen delar vi fortfarande i mindre bitar, korv äter hon i större bitar.

Min äldsta klöktes lätt som yngre, men innan året fixade hon ju ändå bitar hon också genom att tvingas träna. Funkade det sämre en dag fick vi mosa mer.

Om nu ditt barn har skämts bort länge med puré på förskolan, så är det ju inte konstigt att han vägrar när han dessutom kommit in i stadiet med egen vilja och förstått möjligheten att säga nej.

Precis (haller med det mesta du skriver)!
    Hittills har han ätit pa förskolan puré + bitar (de ger alltid en del av maten i bitar) sen ca 9 manader och det verkar ha gatt bra. Men nu har han helt bytt "meny" och far bara äta bitar pa egen hand och dessutom mer "exotiska" saker som tofu, bulgursallad etc
    Han har inga problem med kväljningar och äter som sagt bra bitar hemma förutom da grönsaker och frukter. Det knepiga är att han som sagt blivit "smart enough" att välja vad han äter...hmm. Har en systerson som är hemskt knepig med maten och vill gärna att min son skall fortsätta vilja äta "mangsidigt"....

Det är väl bara att vänta att det gar över och hoppas han "lär sig" pa förskolan att äta som de andra barnen Han har bra med reserver sa är inte orolig för den delen...
  • mammalovis

Om de har bytt meny på förskolan hade jag ifrågasatt hur de tänkte. Det vore väl ganska smart om smakerna inte blir nya när de är över ett år och smakfönstret/smakglädjen börjar minska. Spelar det någon roll att de mosar maten eller är det just att de får nya livsmedel?

• Jenita659

VArför puré när barnen är så stora? Sonen åt småbitar när han började dagis vid 14 månaders ålder och hade klarat det länge innan. Aldrig tal om att de hade olika mat på småbarnsavdelningen och stora avdelningen.

• Mellanmjölkens land

Dottern på 13,5 mån har ätit samma mat som vi ett bra tag. Innan 12 mån vart det olika ibland pga salt men oftast åt hela familjen samma och saltade efter vid behov.

Frysta, tinade grönsaker var populära här i början, lite större pastabitar och lax är oxå lättäten mat

Svar på tråden Ersätta puré med mat för 16 månader