Ersätta puré med mat för 16 månader
Min 16 månaders son går på dagis 2.5 dagar/vecka sen han var 5 månader och har alltid fått beröm om att han äter bra Vilket är skönt att höra som förälder! Dagiset har dessuton mycket bra mat med egen kock som gör puréerna.
När han blir 18 månader kommer han att flytta till nästa åldersgrupp 18mån-2,5 år och där serveras ej länge puré utan "bitar" av vanlig mat. De får förrätt, varmrätt och dessert. Mellanmålet ändras på samma sätt. För att han skall vänja sig har han redan börjat fa "bitmat" precis som de andra i hans alder (+14man) men han verkar så gott som vägra att äta den...vilket leder till att han är vrålhungrig när han kommer hem på kvällen Tydligen äter alla barn i hans ålder bra förutom honom...
Hemma äter han bra med vanlig mat (pasta, ris, fisk, kött och kyckling) förutom grönsaker. Banan är den enda frukten som han accepterar i bitar. Men ibland då han matvägrar sa får han yogurt el fruktpuré el mjölk eftersom jag tycker det är fel att lämna honom hungrig! Tror också att han förstått att han kan "välja" vad han vill och inte vill äta hemma
Vill ju att han ska vänja sig med bitmat för att det ska gå bra på dagis men vet inte hur jag ska lyckas "stimulera" honom att äta bitmat? Vet att vissa mammor jag känner här kör med stilen "om du inte äter vad som serveras får du vara utan" redan i denna ålder (bor utomlands) men min nordiska modersinstinkt säger emot såna resonemang....
Hur har era barn ätit i denna ålder? Hur och när har ni övergått till bitar från puré?