Ni kanske kan testa att dra ner vilan på dagen till 20 minuter och sedan lägga tidigare, nu när det är mörkt ute så tidigt är det kanske enklare att hävda att "nu är det kväll och läggdags"?
Jag tänker att rutiner är viktigt här, att alltid göra samma och att ha en nedvarvningsperiod, kanske kan man stänga av tv'n och läsa lite längre? Min dotter (nu 5 år) har haft flera perioder då hon hade svårt att sova och varje gång försöker jag klura ut vad det var som gör att hon inte ville sova, vad anledningen/behovet bakom är. Var det att hon var mörkrädd? Inte hade fått tillräckligt med närhet? Eller kanske helt enkelt inte tillräckligt trött?
I en period drömde hon mycket och jag lyckades klura ut att hon blev lite mörkrädd (hon hade alltid sovit i kolmörkt rum innan) så vi fixade en nattlampa, det funkade.
I nästa period var det att hon inte ville vara ensam, så en av oss låg hos henne en stund, inte alltid tills att hon somnat, utan en stund. (Antingen tills dess att jag märkte att hon slappnade av eller typ en kvart eller så. Sen brukade jag säga typ "nu har jag legat och gosat med dig en stund, nu vill jag gå ut och diska" och då brukade hon faktiskt nöja sig med det.)
Nu är det istället så att hon inte alltid är tillräckligt trött, och jag vet ju själv hur jobbigt det är när man inte är tillräckligt trött och ligger vaken i sängen. Så nu får hon ha lampan tänd och läsa och släcka själv. Hon ääälskar att jag säger att hon är så stor nu att jag litar på att hon släcker när hon är trött!
Oavsett anledning så har jag alltid sagt att även om hon inte är trött så vill jag att hon stannar i sin säng, för kroppen behöver vila.