• MeAndBaby

Hur agera i 3-årstrotset?

Tänker mest på läggningssituationen. När sonen gång på gång upprepar med klagande gnällande röst Jag vill inte sova! I ca 1 tim, efter sagor när vi släckt lampan. (Jag sitter alltid kvar tills han somnar). Hur bemöta detta?? Svara med bestämt Jo du ska sova hjälper ju inte. Inte svara alls men klappa på honom?

Och i övergångar kommer ju också dessa protester. Vill inte gå till dagis!

Vill inte gå hem!

Vill inte äta mat!

Vill inte klä på mig!

Osv...

Att sova på natten, följa med till och från dagis är det enda vi inte ruckar på.

• Svar på tråden Hur agera i 3-årstrotset?
  • Natulcien
    Leiben skrev 2014-12-03 11:05:04 följande:

Men också att man som förälder kan känna sig obekväm och tro att man uppfattas som "hård" när man bara är tydlig. Att det är okej att vara bestämd om man gör det med trygghet och värme. Att det till och med är att föredra ibland än att vara "mjuk" dvs velig och otydlig. Att man man vara både inlyssnande men äga beslutet om situationen.

Jobbar som lärare och ser ofta detta hos föräldrar.

...och bra formulerat!
  • MeAndBaby

Han sover 30-40 min på dagis och behöver det, de gånger vi slopat vilan på t ex en söndag är han supertrött och gnäller och gråter konstant en hel dag. Mkt jobbigt att ha att göra med då, han orkar liksom knappt med sig själv.

Detta började i somras, men det är verkligen inte varje kväll. Kortade ner dagisvilan fr 1 tim till 30-40 min viljet hjälpte. Nu har han fått ett slags återfall när 3-årstrotset är i full blom. När hans pappa skulle lägga honom här om dagen tog det 3 tim inkl sagor, till slut fick han somna till Bamsefilm kl 22:30, gråtande av utmattning. Kändes inte bra. Dessutom "vann" han ju den natten eftersom pappa gav upp och satte på film. Detta kommer ju sonen ihåg och protesterar följande kväll mef mig, men då "bara" en tim.

• Annsiss

Men är han vaken till 22.30 så är det klart han behöver sova middag, skippa vilan på dagen det kommer att vara lite gnälligt en tid men i gengäld somnar han förhoppningsvis vid sju istället.

• Natulcien
    MeAndBaby skrev 2014-12-03 11:27:28 följande:

Han sover 30-40 min på dagis och behöver det, de gånger vi slopat vilan på t ex en söndag är han supertrött och gnäller och gråter konstant en hel dag. Mkt jobbigt att ha att göra med då, han orkar liksom knappt med sig själv.

Detta började i somras, men det är verkligen inte varje kväll. Kortade ner dagisvilan fr 1 tim till 30-40 min viljet hjälpte. Nu har han fått ett slags återfall när 3-årstrotset är i full blom. När hans pappa skulle lägga honom här om dagen tog det 3 tim inkl sagor, till slut fick han somna till Bamsefilm kl 22:30, gråtande av utmattning. Kändes inte bra. Dessutom "vann" han ju den natten eftersom pappa gav upp och satte på film. Detta kommer ju sonen ihåg och protesterar följande kväll mef mig, men då "bara" en tim.

Fast att bara prova någon enstaka gång att skippa dagsömnen ger ju inga resultat. Prova att skippa dagsömnen varje dag i 1-2 veckor, kanske under julledigheten när han inte är på förskola?
  • MeAndBaby

Om han då somnari vagnen ex en sönd när vi är ute och han inte får sova middag då? Länns som plågeri att väcka honom alt hålla honom vaken undet dagen fast han är så trött såbhan storgrinar.

• MeAndBaby

Om han då somnari vagnen ex en sönd när vi är ute och han inte får sova middag då? Länns som plågeri att väcka honom alt hålla honom vaken undet dagen fast han är så trött såbhan storgrinar.

• Natulcien
    MeAndBaby skrev 2014-12-03 19:19:06 följande:

Ja, det är ju upp till er såklart. Vår son slutade sova middag när han var 2 år, men visst händer det någon enstaka gång att han somnar i bilen om vi är ute och åker längre sträckor på helgen ibland. Och då låter vi ju honom somna och så får vi ta att han kanske somnar två timmar senare på kvällen istället. Man får ju vara lite flexibel.
  • Harmagedon

Vår minsta har aldrig velat sova för natten. Nu är hon så där charmigt trotsig som bara treåringar kan vara. Våra kvällar är rätt tidiga för hela familjen så vi gör i ordning henne och sexåringen för kvällen. Nattar honom och går och lägger oss. Då brukar polletten trilla ner för lilltjejen också. Ibland lägger hon sig i sin egen säng tom. Det sjuka är att hon glatt hoppar upp vid 06 och kör en hel dag utan vila också.

• Mandelskorpan
    MeAndBaby skrev 2014-12-03 19:19:06 följande:

Vi har låtit våra sova i en sån situation. Händer då och då både med 3- och 5-åringen.
  • essemia

Ni kanske kan testa att dra ner vilan på dagen till 20 minuter och sedan lägga tidigare, nu när det är mörkt ute så tidigt är det kanske enklare att hävda att "nu är det kväll och läggdags"? Glad

Jag tänker att rutiner är viktigt här, att alltid göra samma och att ha en nedvarvningsperiod, kanske kan man stänga av tv'n och läsa lite längre? Min dotter (nu 5 år) har haft flera perioder då hon hade svårt att sova och varje gång försöker jag klura ut vad det var som gör att hon inte ville sova, vad anledningen/behovet bakom är. Var det att hon var mörkrädd? Inte hade fått tillräckligt med närhet? Eller kanske helt enkelt inte tillräckligt trött?

I en period drömde hon mycket och jag lyckades klura ut att hon blev lite mörkrädd (hon hade alltid sovit i kolmörkt rum innan) så vi fixade en nattlampa, det funkade.
    I nästa period var det att hon inte ville vara ensam, så en av oss låg hos henne en stund, inte alltid tills att hon somnat, utan en stund. (Antingen tills dess att jag märkte att hon slappnade av eller typ en kvart eller så. Sen brukade jag säga typ "nu har jag legat och gosat med dig en stund, nu vill jag gå ut och diska" och då brukade hon faktiskt nöja sig med det.)
    Nu är det istället så att hon inte alltid är tillräckligt trött, och jag vet ju själv hur jobbigt det är när man inte är tillräckligt trött och ligger vaken i sängen. Så nu får hon ha lampan tänd och läsa och släcka själv. Hon ääälskar att jag säger att hon är så stor nu att jag litar på att hon släcker när hon är trött!

Oavsett anledning så har jag alltid sagt att även om hon inte är trött så vill jag att hon stannar i sin säng, för kroppen behöver vila.

Svar på tråden Hur agera i 3-årstrotset?