• Helendi

behandlingstart på Linne i början på jan 2015

Å då har vi 2 fet att se fram emot denna månad Skrattande och förhoppningsvis 2 graviditeter till Solig. När har ni era fet inbokade denna månad?

Är helt ok med mitt misslyckade ivf och uppskjutna fet, tror lite beror på att vi nyss kommit hem efter en underbar semester och jag är mentalt laddad. Att det är ljusare nu på morgonen och kvällen gör även det sitt.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Elledriver - Välkommen och vad skönt att äggplock gick bra för dig Glad.

Du har väl idag fått reda på hur många av dina ägg som befruktats och gått vidare. 11 ägg är bra antal, jag hade 7 stycken vid plock och det blev 1 till mig ( som inte blev något) och 6 till frysen. Man kan köra på med FET direkt efter en stimulering men vi har valt att vänta en månad då jag känner att kroppen inte är helt med på noterna. Det får bli hemmaförsök denna månaden iställetTungan ute. Vi har en 3årig dotter som kom till på naturligt sätt, så vi jobbar på syskon.

CvL2015 - så spännande att börja med stickorna redan i helgen. Jag ska ha ägglossning i mitten på nästa vecka så jag får ha det att se fram emot Cool.

Smultronoga - hoppas det är bra med dig!

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Hej igen!

Så roligt och spännande att flera av er nu är i Fet -tagen. Hallonbåt: nu håller vi tummarna att det går bra för dig. Så häftigt att de kan frysa upp och odla vidare.

Här händer inte mycket, hade ägglossning nyss men känner att kroppen fortfarande inte är helt i harmoni.

Ägglossningen kom tidigare och testen visade bara på en dag, jag har alltid haft 2 så jag känner verkligen att jag gjorde rätt i att vänta en månad med fet.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Stella - hur gick återföringen för dig? Du hade väl den igår?

CvL2015 - hur går det med testandet för dig? Har du fått utslag än?

elledriver - hur står det till med dig?

hallonbåt01 - mina tummar är hållna för dig {#emotions_dlg.flower}. En vecka kvar till testdag för dig. Du skriver att du inte vågar testa (tjuvtesta?) - så då kommer du att invänta testdagen, eller hur?

Här händer zip, nothing, nada för min delObestämd. Vill bara att min mens ska komma så jag kan kontakta CvL igen och få påbörja resan mot fet i mars.

Jag har en liten fundering som ni kanske kan hjälpa mig med i resonemanget. Kan kanske kännas lite konstigt för er att jag redan nu funderar på detta Tungan ute.

Vi hade innan vi satte igång med ivf-cirkusen bestämt oss att vi ger det max 3 stimuleringar under det kommande året.

Så här är det: vi har ju 6 2-dagarsembryon i frysen och hade väl tänkt att köra åtminstone 2 fet nu under våren om de inte dör under upptiningen. Min fundering är som sådan - jag är ju liiiiite äldre så hur länge kan jag vänta innan vi måste tänka på nästa stimulering? 

Varje fet kostar ju 12 000 kr så det är ju inte billigt det heller om det blir ett par...

Funderar på om vi kanske måste försöka ta en stimulering till innan sommaren. Och om den går bra försöka odla embryona lite längre?

Vad säger ni?

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Hallonbåt - Jo, du har nog rätt i att jag ska försöka få en pratstund med Tomas. Hade han på 2 av vulen och tyckte han var suverän. Fick veta mer av honom än Torbjörn som vi hade på info-samtalet och första vulet. Inget eg fel med Torbjörn men han håller ganska hårt på info tyckte jag. 

Så tack för tipset - mycket tacksam för det!

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Många, många grattis Elledriver Skål! Så roligt och inspirerande att någon till blir gravid - jag ser alltid med lite mer tillförsikt på framtiden när jag hör sådant. 

Och Stella - många lycka till till dig också. Så är du ruvare igen Cool! Nu håller jag tummarna för dig och hallonbåt Solig.

Och CvL - måtte din ägglossning snart kicka in. Min kom 2 dagar tidigare denna månad efter stimuleringen så det kanske varierar om den kommer tidigare eller senare Tungan ute?

Och hallonbåt - tack för länken. Ska absolut kolla in den bloggen. Verkar mycket intressant.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Välkommen attlängta01! Usch att ditt äp gjorde så ont på dig. Hoppas att en liten gynnare finns i dig nu Solig.

Roligt att höra från dig igen smultronoga men mindre roligt med efterspelet av din stimulering. Håller nu mina tummar att det ordnar sig för dig med mensen och att ni får bokad tid för en ny stimulering. Förstår att det tar på psyket när man har tidspressen på sig. Tycker hur som helst att du ska ha ett mega-pepp för att du lyckats gå ned så mycket på så kort tid. Bra kämpat!

Har inte koll på äggdonation tyvärr. 

Stella, hur går det för dig?

Håller mina tummar för dig CvL2015 imorgon Hjärta!

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Hallonbåt: har just fått min mens så nu är det bara att vänta tills ägglossningen kommer så att vi kan testa med en frysis . Hoppas tiden går fort, det är ju så drygt att bara vänta...

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Ja, hur går det för er andra? Har vi fått några fler plus i tråden?

Tiden släpar sig fram men jag har tagit tillfället i akt att jobba mot en lite mer hälsosam vikt. Har ingen massiv övervikt men gick upp lite när jag var gravid i sommras och de kilona har jag inte orkat att ta tag i förän nu. Kanske de är den begynnande våren som gör det lite lättare? 

Min man och jag hade ett snack om Ivf i helgen och då märktes att vi båda definierat "försök" lite olika. Vi kom ändå fram till en kompromiss som vi båda tyckte var ok. Lite nedslående är dock att han inte har så stora förhoppningar. Han tänker så att om det inte funkar med "perfekta embryon" så kommer det inte funka alls och ska man då hålla på...Tja, vi har bestämt oss att ge det under det här året i alla fall, sen får det vara. 

Hallonbåt - du ska se att det är helt ok på vulet/ulet som du ska göra nästa vecka Solig, men förstår oron ändå.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Usch CvL2015, styrekramar till digHjärta!

Säger som man brukar - man kan ju blöda och fortfarande vara gravid. Och du är ju bara på rd9 än. Har du tjuvtestat något? Å andra sidan, du känner ju din kropp bäst. Känns det som mens? Jag var stensäker på att det var mensen som var på väg när jag fick spotting och sure enough hade jag rätt.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Nej, usch mammelie - så ledsamt Hjärta! Säger som jag sa till CvL: är det mens eller bara spotting? Har du testat?

Och CvL - än är det inte kört. Du har väl inte börjat blöda ordentligt än?

Stella - då är det du och jag som ska göra fet om någon vecka. Hejja oss! Nu håller vi våra tummar tills de är blå för att det ska funka. 

Smultronoga - Jo, nog känns det som om det borde komma ut mer när du hade 8 mm förra veckan. Kan slemhinna absorberas av kroppen? (har ingen aning...) Det kanske kommer igång på riktigt snart. Hur var din mens förra gången du stimulerade? När jag nedreglerade så fick jag inga direkta symptom förutom mensen så då fick jag åka upp en extra gång för att de skulle kolla hur tjock slemhinnan var. Den var då 3mm.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

attlängta01 - vad skönt att du lyckats ta dig vidare efter bakslaget. Man behöver lite tid ibland för att omgruppera {#emotions_dlg.flower}Solig

Hur kommer det sig att ni måste vänta till maj för att göra nästa försök?

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Aha attlängta01, det förklarar ju saken. Hade även "tappat bort veckor " och trodde att det är i början av mars nu...det borde jag ju verkligen veta att det inte är eftersom jag ska göra fet nu i slutet :-P Gjorde själv långa protokollet så jag borde ju ha koll på hur planeringen är. Skyller på totalt hjärnsläpp.

mammelie, ett test kommer att visa om du är gravid eller inte så nära testdag.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

CvL2015 - tycker du gör helt rätt i att pausa här. Du kan ju alltid komma tillbaka till oss igen Lycka till med hemmaverkstaden

attlängta01 - jag har tyvärr inget att bidra med.

Även vi tog bilen upp dit vid undersökningarna.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

attlängta01 - du får en blödning (likt en mens) och kan få nedregleringssymptom  (se ex smultrongas beskrivning). Jag fick inga vallningar eller sömnsvårigheter - inte heller huvudvärk som är vanligt - så jag fick åka upp och göra en extra koll och visst var jag nedreglerad. Jag var bara en av de som inte märkt av det Tungan ute. Vanligtvis behöver man inte en sådan koll.

Du ringer när du fått mensen och då får du ett datum då du ska börja spruta och vilken dos du ska ha. Jag fick sluta sprayningen i samband med detta men det finns andra som halverar dosen av spray under sprutperioden. Hur du ska göra får du veta av personalen

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Stella - jag vet faktiskt inte om det är vanligt eller inte. Sköterskan jag talade med sa att de flesta inte behövde extra checken men det kan ju vara så att hade jag talat med någon annan så kanske jag skulle fått ett annat svar Skrattande. Kan kanske även ha något med alla värdena och åldern som spelar in om det blir check eller inte. Håller nu tummarna idag för lyckad återföring {#emotions_dlg.flower}Solig.

Smultronoga - Så skönt att du nu är på gång. Extra tummar till dig denna gång. Du ska se att allt går bra.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Först och främst - stooort grattis StellaHjärtaSkålGravid! Och även grattis till dig hallonbåt!

attlängta01 - om du inte har någon underliggande diagnos tar korta och långa protokollet ungefär lika lång tid eftersom det följer din egen menscykel. Har man endo så kan man måsta spraya längre för att trycka ned den. När jag sprayade så kom mensen 2 dagar senare, men det kan den ha gjort i alla fall. Det känns som längre eftersom man spayar innan mens för att sen börja med sprutorna.

Nu fick jag ju istället spruta längre än normalt då jag blev riktigt nedreglerad och inte mycket hade hänt efter 9-10 dagar - men det är ju en annan historia Cool.

Fet förra månaden gick inta alls - min kropp slog verkligen bakut och 2 dagar efter återföring så fick jag en blödning... Att jag dessutom fick glad gubbe men ingen temphöjning gjorde ju saken inte bättre Obestämd.

På måndag ska jag upp och kolla slemhinnan och sen blir det stimulerad ägglossning (Ovitrelle) så vi är säker på att jag har en. De kommer även att plocka ut 3 ägg från frysen och försöka odla vidare till blasto. Vi måste ju försöka ta reda på var det felar. Kanske det är så att våra 10p embryon (dag 2) alla dör innan dag 5?

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

attlängta01 - det gick den här gången.  Av de tre de tinade upp dog en direkt och två kunde odlas vidare. En fin blasto till mig och den andra gick inte att frysa. Tog ett test på känn i eftermiddags (rd 8) och fick ett fint plus. Väntar tills imorgon med att ta ett digitalt på morgonurinen.

Jo, jag fick spruta hela 16 dagar och de ändrade min dos upp och ned flera gånger. Vid äggplock fick de ut 7 ägg, alla mogna och alla befruktades. Ett tvådagars sattes tillbaka men tog sig inte. Fick mens på rd 13. 

Jag har bara gjort ett färskförsök och då sprayade jag (långa protokollet). Valet de gjorde var baserat på mitt amh-värde ( mycket skeptisk mot det) och min ålder. Långa funkar tydligen bra på äldre. 

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Gosmos- grattis till lyckat ÄP ! Och välkommen! Nu håller jag tummarna för ett bra utfall vid befruktning och vidareutveckling.

Tråden är väl ganska vilande men vi håller tummarna för dig och attlängta01

Hur går det för er andra i er graviditet? Allt väl med alla?

Vi var sekundärt oförklarligt barnlösa. Bra värden och allt ser bra ut men det funkade inte naturligt. Har ju dessutom åldern att tänka på )

Amanda 2011.11.04
Svar på tråden behandlingstart på Linne i början på jan 2015