Inlägg från: Centurione |Visa alla inlägg
  • Centurione

Julkalendrar genom tiderna. Vilken var din favorit och vilka minns du bäst?

"Greveholm" (båda) är outstanding! Både äventyr, mysterier, science fiction, humor, kärlek, familjekänsla, intressanta karaktärer och mänskligt intresse. Både mina barn och jag har älskat dem! 

Från min egen barndom minns jag bäst "Mumintrollet", fast det är en blandad association. Det var mycket fint och roligt och vackert och spännande - men också väldigt sorgligt och otäckt bitvis. Minns t.ex. händelsen där någon av karaktärerna hade mött stora Morran och dött eller blivit dödad. Och någon sa: "han fick i alla fall se någonting vackert innan han dog". Av någon anledning satte den scenen sig i min själ med isnitar för 40 år framåt...

• Centurione
    Sensitiveguy skrev 2014-12-02 05:43:45 följande:
    Science fiction var väl ändå att ta i...?
    Fuglesang, rymdskrotet, Prinsessan Dioda som kom ner från rymden med sin rymdraket, de lysande äggen som användes som bränsle (var det va)? Sf på barnnivå - det ÄR ju barnprogram i första hand.
  • Centurione
    Centurione skrev 2014-12-02 07:24:25 följande:
    Fuglesang, rymdskrotet, Prinsessan Dioda som kom ner från rymden med sin rymdraket, de lysande äggen som användes som bränsle (var det va)? Sf på barnnivå - det ÄR ju barnprogram i första hand.
    Och även detta att de kunde väcka döda till liv, som gripen.
  • Centurione

"Sunes Jul" säger många, och jag gillar också den, men den är "bara" rolig. Jag får inte de där djupare känslorna av den, som det idealiska, mest minnesvärda barnprogrammet lämnar efter sig.

Svar på tråden Julkalendrar genom tiderna. Vilken var din favorit och vilka minns du bäst?