• Forumvärd

Julkalendrar genom tiderna. Vilken var din favorit och vilka minns du bäst?

Julkalendern är ett tydligt tecken på att julen är i faggorna. Minns du hur det var när man som liten fick sätta sig framför TV:n, öppna dagens lucka och titta på dagens episod av kalendern.
    Vilken var din favorit och vilka minns du? Tomte

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-01 14:57
    Om du är osäker eller bara nyfiken på vilka kalendrar som visats genom åren så hittar du dem här:
    www.familjeliv.se/foralder/1.2524124

• Svar på tråden Julkalendrar genom tiderna. Vilken var din favorit och vilka minns du bäst?
  • Duckan

Trolltider alla gånger! Jag tyckte även om Stjärnhuset, Albert och Herbert, Staffan och Bengt. Sen var de andra lite si och så. Jag är född 74.

• leonie

Säger som Duckan, Trolltider och stjärnhuset, satt som klistrad framför tv:n då. Riktigt bra kalendrar, även Albert & Herbert var bra.

Jag är också född 74.

• Aniiee

Mina top 10:

1: Pelle Svanslös
    2: Sunes Jul
    3; Trolltider
    4: Jul i Kapernaum
    5: Tomtemaskinen
    6: Håll Huvet Kallt
    7:Ture Sventon
    8: Barna Hedenshös
    9:Teskedsgumman
    10: Kaspar i Nudådalen

Med stor skam måste jag säga att jag inte har sett Greveholm (någon av de), och inte heller Tjuvarnas Jul, som ju skulle vara bra. Sen finns det några gamla som jag skulle vilja se, från 60- och 70talen.

Och jag önskar FORTFARANDE att SVT skulle göra julkalender av Morfar Prosten. Det har jag önskat sen jag var 6 år gammal.

• SecretMe

Allra bäst var "Hercules Jonssons storverk" från 1970.
    Minns att jag satt som trollbunden, tror det är det bästa barnprogrammet öht.

• Frumuratovic

1. Mysteriet på greveholm

2. Trolltider

3. Dielselråttor och sjömansmöss

4. Sunes jul

5. Pelle svanslös

6. Julens hjältar

7. Jul i kapernaum

• StevenDiese
    Helenmedh skrev 2014-12-01 14:50:04 följande:

Mysteriet på Greveholm. 

Håller med hon^
  • winnethepooh

Den första jag minns var Stjärnhuset med Johannes Brost, 1981. Det var fantastiskt fascinerande att se alla stjärnor och stjärnbilder, en hel ny spännande och okänd värld när man bara är några âr gammal. När jag tänker efter tror jag att en del bilder frân den sitter i än Glad

Svar på tråden Julkalendrar genom tiderna. Vilken var din favorit och vilka minns du bäst?