Inlägg från: Charlie40 |Visa alla inlägg
  • Charlie40

NIPT-test

Hur har det gått för alla? Kan ni rekommendera NIPT?

• Charlie40

Jag har fått göra två avbrytanden pga Trisomier och gjort två moderkaksprov. Första gången gjorde vi det pga hög risk på kub. Andra gången blev det direkt mkp. Nu när det är tredje gången gillt och NIPT finns så kommer vi göra det. Har nyss plussat så har några veckor kvar för att ta på allt vi kan. Så berätta gärna så mycket som möjligt. Ingen ska behöva gå igenom det vi har gjort.

• Charlie40
    chazbo skrev 2015-04-11 20:19:35 följande:

Jag ska lämna prov nu på onsdag. Är det någon som gjort på vasamamma som kan berätta lite mer och hur fort resultatet kommer.

Jag ska göra ett ultraljud på måndag sedan ringa VM för en tid så fort som möjligt. Berätta gärna hur det går och lycka till!
  • Charlie40
    Hjärtefröjd skrev 2015-04-13 10:41:51 följande:

Man kan boka på nätet: www.bokadirekt.se/places/vasamamma-mvc-4790/nipt-132451, men nästa lediga tid är först 6 maj. 

Vilken vecka är du i Charlie40?

Jag Ringde dom för ett tag sedan och då bad dom mig göra ett ul och sedan ringa. Dom fixar tid sa dom, inga problem. Har ul ikväll och ringer å bokar tid imorgon. Hoppas det blir denna vecka. Är i v.10 på lördag.
  • Charlie40
    chazbo skrev 2015-04-15 04:16:34 följande:

Charlie40 hur fick UL och fick du tid för NIPT? Jag ska dit idag.

Jag ringde till gyn och sa att jag skulle till Stockholm och göra NIPT. Men att dom vill ha en datering samt koll att det bara är en innan. Då fick jag tid för ul och dagen efter ul ringde jag för bokning av NIPT och ska dit på måndag. Lycka till och berätta hur det går för dig!
  • Charlie40
    chazbo skrev 2015-04-15 16:35:59 följande:

Jag var där idag och lönade blod. Allt gick bra. Gullig BM

Då håller vi tummarna!!! Hon sa två veckor brukar svaret komma på. Hatar denna väntan. Jag har ju två avbrytanden och två moderkaksprov bakom mig och vet hur jobbig väntan är, nu blir den nog ännu jobbigare med tanke på vad vi gått igenom redan. Önskar man kunde spola fram tiden.
  • Charlie40
    Hjärtefröjd skrev 2015-04-15 17:55:28 följande:

Nu blev det lite tokigt. Håller ju tummarna för er båda såklart. Men frågan om hur svaret meddelas var ju till chazbo. smile1.gif

Jag kan ändå svara :) för hon berättade att dom ringer så fort svaret kommit och sedan får man även skriftligt.
  • Charlie40
    chazbo skrev 2015-04-15 20:22:57 följande:

Ja precis de skulle ringa så fort de fick svaren. Sen skickar de hem per post. Jobbigt att ta emot samtalet på jobbet. 

Ja hua det gjorde jag sist, kommer be dom ringa min sambo och han får bara ringa om det är ett bra svar annars tar vi det hemma.
  • Charlie40

När jag gjorde KUB innan mitt första avbrytande så fick jag 1:7 för trisomi13 (väldigt ovanlig trisomi) och gjorde då ett mkp som visade på just trisomi13. Blev gravid igen och denna gång gjorde vi direkt mkp vilket visade på Trisomi21. Enligt läkarna på akademiska så är detta högst otrolig otur eftersom det inte är av ärftlig karaktär. Så efter två avbrytanden i v16 väljer vi nu att göra NIPT. Det måste bara vara ett friskt barn denna gång.

• Charlie40
    CinnamonLove skrev 2015-04-16 18:46:48 följande:
    Åh! Jag håller båda tummarna för er!!
    Tack det behövs!
Svar på tråden NIPT-test