Hej!
Jag inser att tråden är till för de som precis startat processen, men jag tänkte ändå dela med mig av mina erfarenheter, framförallt om någon tvekar och undrar om de tänkt på allt
Relationen med min sons far gick åt skogen när jag passerat 40. Då mina syskon alltid varit viktiga för mig ville jag åtminstone försöka ge min son ett syskon, och jag såg DI i Danmark som enda rimliga vägen framåt med tanke på min ålder.
Tre veckor efter att separationen var ett faktum gjorde jag min första DI. Jag var 40 år och 10 månader gammal och sköterskan på Storkklinik sa att jag måste vara beredd på att det kunde ta tid. Jag blev gravid på första försöket! Tyvärr visade vul i v9 ett foster i stlk v7 (med tickande hjärta). Min BM försökte vara positiv men jag förstod risken, och två veckor senare hade hjärtat slutat slå.
Jag skrapades, fyllde 41, väntade en cykel och åkte ner igen. Gravid igen! Denna gång gick det bättre, även om jag fick en störtblödning i v9 och sedan blödde som mens i 6 veckor. Och i v28 blev jag inlagd två dygn med Bricanyl och sedan fullt sjukskriven med ansträngningsförbud. 4 dagar efter bf gick vattnet Jag åkte in med min doula och förlossningen fortskred till 8cm, sen var det stopp. Efter att ha öppnats mekaniskt och krystat utan krystvärkar i tre omgångar konstaterade läkaren att mitt bäcken var för trångt, och det blev halvakut snitt. Jag var vaken och fick hälsa dottern välkommen Pga kombinationen nästan hel förlossning och snitt hade jag väldig ont första veckan, sen blev det sakta bättre. Att ta hand om en bebis på egen hand är MYCKET enklare än att göra det i ett förhållande, även om det blir mindre sömn. Sömnbristen var jag beredd på och hade planerat så till vida att dottern fick sova i ett babynest för att jag inte skulle riskera något om jag var för trött. Innan man upplevt det har man ingen aning om hur trött man kan bli, och ändå fungera hyfsat. Hur lite sömn mn kan klara sig på i långa perioder.
Idag är dottern två år och jag har aldrig ångrat en sekund. Det finns dock tre saker jag inte tänkt på som jag vill dela med mig av.
1. Min budget täckte inte två månaders sjukskrivning i slutet av graviditeten
2. Min budget täckte inte heller en dryg vecka vabb varje månad...
3. När barnen blir sjuka klarar jag att ta hand om dem, men när jag blir sjuk (och det blir jag) är det värre. Se till så att ni har hjälp som kommer även om ni är magsjuka. Ta influensavaccin! Tänk på att immunförsvaret går åt skogen när man är gravid!
Det är ett stort beslut att ta, och det är ett stort ansvar att ta på sig,men det är såååå värt det!