• jojjehanovic

Insemination 2014/2015

Verkar finnas många gamla trådar här på familjeliv om de som är igång eller tänker starta en insemination på vägen mot att bli enastående förälder. Hade vart kul att diskutera med dem som nu likt som jag startat processen. Pratsugna några?

• Svar på tråden Insemination 2014/2015
  • Kasperina
    Masquerade skrev 2014-11-30 19:33:08 följande:

Hej! 
    Ansluter mig gärna till denna tråd då jag oxå har seriösa funderingar på att åka till Storkkliniken. Har tittat på deras prislista och blir inte riktigt klok på vad jag kan räkna med som slutnota. Någon som kan hjälpa mig? 

Du måste ha hälsosamtalet, det är en engångskostnad. Sen väljer du anonym eller öppen donator inför varje besök, olika pris. Du kan även välja att köpa strån på annat ställe och göra inseminationen på Stork, ett tredje pris. Utöver detta tillkommer reskostnad.
  • Kasperina

Jag lade totalt ca 22000 på mina två inseminationer 2011/2012, då flög jag ner med sas från Stockholm

• Masquerade
    Kasperina skrev 2014-11-30 19:48:05 följande:

Jag lade totalt ca 22000 på mina två inseminationer 2011/2012, då flög jag ner med sas från Stockholm

Bor i Malmö, så det blir Öresundståget för min del. :) Så exklusive resorna 9000-10000:-/gång?
  • Kasperina
    Masquerade skrev 2014-11-30 20:04:50 följande:
    Bor i Malmö, så det blir Öresundståget för min del. :) Så exklusive resorna 9000-10000:-/gång?
    Då var priset 5200 dkk för öppen donator och 4000 dkk för anonym, och det är den enda kostnaden på plats. Sen blir det mer om man behöver hormonbehandlingar eller ultraljud, jag klarade mig på vanliga ältest och naturlig cykel
  • jojjehanovic

Så kul med fler pratsugna, ja priser kan man läsa sig till. Men det är slut att veta vart det landar. För mitt samtal betalade jag ca 800kr svenska. Mitt första besök kostade ca 6700kr. Det var anonym donator som storksklinik tog fram. Så för mig som befinner mig i Skåne blir det ca 7000kr per besök nu om det är vanlig insem i cykel utan någon ytterligare. Hur många ggr som behövs för att lyckas, det är ju det jag funderar på :)

• Biet

Har ni funderat på någon privat donator och testa att göra en heminsemination?

Där har ni ju full möjlighet att välja vem som skulle bli länplig donator och det skulle också spara en massa pengar. Pengar som man istället kan satsa på det kommande barnet.

• jojjehanovic

Personligen skulle jag inte vilja dra in en andra part om det inte är någon jag känner .Likaså uppfattar jag här reglerna gällande detta otydligare tex vid faderskapsutredning. Eller hur går det till? För mig är det inget alternativ. Det får hellre kosta.

• Masquerade
    Biet skrev 2014-12-01 10:23:30 följande:

Har ni funderat på någon privat donator och testa att göra en heminsemination?

Där har ni ju full möjlighet att välja vem som skulle bli länplig donator och det skulle också spara en massa pengar. Pengar som man istället kan satsa på det kommande barnet.

Jag har gjort ett försök med privat donator och måste erkänna att det var bland det vidrigaste jag varit med om. Är sjuksköterska och har inga problem med kroppsvätskor m.m. och saknar sex något grymt som singel, men att föra in sperma från en man som jag inte var sexuellt attraherad av var inte roligt (och då var detta ändå med spruta i ensamhet). Sen spenderade jag väldigt mycket tid och ångest under de resterande veckorna över vad jag skulle säga till socialen.
    Anledningen till varför jag ville använda mig av en privat donator till att börja med var att jag inte gillar tanken på att mitt barn eventuellt kommer att ha "en massa" okända biologiska halvsyskon. Den tanken stör mig fortfarande, men med heminseminationen i bagaget och inga andra seriösa prospekt inom synhåll känns det där intyget från Storkkliniken värt sina tusenlappar. :)
  • jojjehanovic
    Masquerade skrev 2014-12-01 19:20:33 följande:
    Jag har gjort ett försök med privat donator och måste erkänna att det var bland det vidrigaste jag varit med om. Är sjuksköterska och har inga problem med kroppsvätskor m.m. och saknar sex något grymt som singel, men att föra in sperma från en man som jag inte var sexuellt attraherad av var inte roligt (och då var detta ändå med spruta i ensamhet). Sen spenderade jag väldigt mycket tid och ångest under de resterande veckorna över vad jag skulle säga till socialen.
    Anledningen till varför jag ville använda mig av en privat donator till att börja med var att jag inte gillar tanken på att mitt barn eventuellt kommer att ha "en massa" okända biologiska halvsyskon. Den tanken stör mig fortfarande, men med heminseminationen i bagaget och inga andra seriösa prospekt inom synhåll känns det där intyget från Storkkliniken värt sina tusenlappar. :)
    Spännande läsning, jaha ja man ser ju den som lämnar såklart då med. Ja då kanske man ser personen och tänker, fy farao ska han vara den jag skaffar barn med. Blir kanske okul situation helt klart. Har du lyckats skaffa barn via storksklinik? Jag anar att mitt första besök inte gav något, utan får inrikta mig på ett nytt besök innan jul :)
  • Masquerade
    jojjehanovic skrev 2014-12-01 22:37:14 följande:
    Spännande läsning, jaha ja man ser ju den som lämnar såklart då med. Ja då kanske man ser personen och tänker, fy farao ska han vara den jag skaffar barn med. Blir kanske okul situation helt klart. Har du lyckats skaffa barn via storksklinik? Jag anar att mitt första besök inte gav något, utan får inrikta mig på ett nytt besök innan jul :)
    Plussade via heminseminationen, men började ändå blöda samma dag. :( Skramlar ihop mina finanser och tänkte åka dit i mitten av januari. Har ändå inte tagit blodproverna och orkar inte stressa inför december-ägglossningen.
Svar på tråden Insemination 2014/2015