• Anonym (vill inte)

Mannen vill inte ha sina tidigare barn.

På vilket sätt gör det honom till en sämre man?

Bakgrund 1. Man och kvinna träffas via vänner och inser att de har mycket gemensamt. Tex att inte vilja ha barn. De inleder ett förhållande och de är tillsammans i mer än tio år. De har köpt en gård ihop för att kvinnan ska ha plats för sina hästar och sina hundar som hon dels tävlar med och dels funderar på att starta uppfödning med. De sliter med att få i ordning gården och under tiden kommer kvinnan på att hon visst vill ha barn, men hon säger inget utan slutar äta sina p piller.

Mannen blir förtvivlad när hon talar om att hon är gravid och tänker behålla. De försöker,  men strax efter barnets 1 årsdag så orkar han inte mer och de skiljer sig. Han har inte barnet själv alls utan träffar barnet hos mamman då och då, utan fast schema. Mannen träffar senare en kvinna som han flyttar till.

Bakgrund 2.
    Man och kvinna är vänner via bekanta. De träffas på fest och hamnar i säng, med kondom. De bestämmer sig sen för att bli kk med varandra. Mannen vill absolut inte ha barn, aldrig någonsin i livet och använder kondom. Kvinna säger att hon är steril så det behövs inte men mannen fortsätter med kondom ändå. Kvinnan upprepar att hon är steril ett flertal gånger, mannen hör även från kvinnans vänner att så är fallet, men han har kondom iaf.
    De går ut på krogen en kväll, kvinnan bjuder på ett flertal drinkar och han dricker ett antal öl.
    Väl hemma så ska kvinnan hjälpa mannen på med kondomen då han är för berusad för att själv göra det men den kommer aldrig på och när mannen märker det frågar han lätt förvirrat och kvinnan upprepar att hon är steril. Mannen tänker att han ju ändå inte får utlösning när han är full så han kör på. Han glömmer bort försatsen. Kvinnan blir gravid men säger inget först utan börjar med att tala om att hon är kär och vill mer. Mannen säger att han inte vill mer än kk och 'gör slut'.
    Efter någon v ringer kvinnan och talar om att hon är gravid och ska behålla. Mannen känner skuld och blir tillsammans med kvinnan för att finnas där för sitt barn, men eftersom inga känslor finns så tar det slut.
    Mannen träffar sitt barn på helgumgänge för att man 'ska' det men han känner ingen direkt glädje så han försöker dölja det.

På vilket sätt blir han en sämre man?

I båda fallen har männen alltid sagt att de inte vill ha barn, aldrig någonsin.

Vasektomi har inte varit ett alternativ vid dessa tillfällen pga ålder.

• Svar på tråden Mannen vill inte ha sina tidigare barn.
  • Anonym (JA)
    Anonym (man med klös) skrev 2014-11-26 23:48:24 följande:
    Trams. Ingen man med självrespekt bryr sig om vad massa kärringar tycker på familjeliv.

En man som inte vill ha barn har all rätt i världen att skita i barnet.
    Ja då en egositsk gris ska självklart skita i sitt barn. Det har dom ju rätt till! Min pappa lämna mig så. Han ville inte ha med mig att göra nu har dock en ny "fin" skit familj. Man borde straffas för att inte ta ansvar för sina barn. Om man inte mår så dåligt att man inte klara det.
    Pastella skrev 2014-11-27 00:33:35 följande:
    Det gör honom absolut till en sämre man. Det är mycket som sker i livet trots att man inte vill, man får ta sitt ansvar ändå.

tummar upp den!
  • Anonym (vill inte)
    Anonym (JA) skrev 2014-11-27 01:46:32 följande:
    Ja då en egositsk gris ska självklart skita i sitt barn. Det har dom ju rätt till! Min pappa lämna mig så. Han ville inte ha med mig att göra nu har dock en ny "fin" skit familj. Man borde straffas för att inte ta ansvar för sina barn. Om man inte mår så dåligt att man inte klara det.
    Det gör honom absolut till en sämre man. Det är mycket som sker i livet trots att man inte vill, man får ta sitt ansvar ändå.

tummar upp den!
    Kan säga att i båda dessa fall så finns psykisk sjukdom med i bilden. Nr 1 hade redan grav depression sedan tonåren och nr 2 har alltid haft en melankolisk läggning och är idag deprimerad pga detta med barnet och har ätit mediciner och gått hos psykoterapeut.
  • Anonym (vill inte)
    Vanillaextract skrev 2014-11-26 23:44:58 följande:

För att dom inte tar sitt ansvar och dessutom förstör för sina barn. Det är inte barnets fel att deras mamma är dum i huvudet och barnet borde därför inte straffas.

På vilket sätt gagnas barnen av att dessa pappor har umgänge trots att de eg inte vill?

Nu finns ett umgänge via tfn och skype för barn ett, det fungerar bra och de ses någon gång om året. Detta pga avståndet, men det barnet är tonåring nu och har ändå begränsat med tid för sina föräldrar

Barn två har helgumgänge, men pappan är inte speciellt engagerad och hittar aldrig på något med barnet annat än möjligen sätta sig bredvid och titta på tv:n om den är på. Barnet börjar bli medveten och kan ibland säga att h*n inte vill åka till pappa.

• Anonym (vill inte)

Så, att tvinga sig till umgänge med ett barn man inte vill ha och som man inte hyser några direkta känslor för är bäst för barnet?
  • Madmoiselle

För att de inte tar sitt ansvar. Det är inte för kvinnans skull som mannen ska ta sitt ansvar utan för barnets.barnet behöver båda sina föräldrar och att få barn är stort varesig man vill det eller ej. Det är ens avkomma, ens kött och blod, hur man bara kan vända det ryggen förstår jag inte.

• Madmoiselle
    Anonym (vill inte) skrev 2014-11-27 08:38:43 följande:

Så, att tvinga sig till umgänge med ett barn man inte vill ha och som man inte hyser några direkta känslor för är bäst för barnet?

Vill man inte ha sitt eget barn är man nog en kall, elak människa utan kontakt med sina egna känslor och en sådan person skulle inte jag vilja ha något att göra med i alla fall.
  • Madmoiselle

Vill man inte ha sitt eget barn är man nog en kall, elak människa utan kontakt med sina egna känslor och en sådan person skulle inte jag vilja ha något att göra med i alla fall.
  • Madmoiselle

• eslah

Kan inte falla för en man som inte är en exemplarisk pappa (om han har barn). Förstår inte att någon kan det, har man ett så uppblåst ego så man tror att han skulle bli världens bästa pappa bara att han förökar sig med just "dig". Naivt att tro om inte annat.

• Anonym (tt)

Exakt.
Svar på tråden Mannen vill inte ha sina tidigare barn.