Inlägg från: Anonym (!!!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (!!!)

Mannen vill inte ha sina tidigare barn.

Vad är det för åldersgräns på Vasektomi? Har inte hört talas om någon åldersgräns på detta - men har inte kollat upp det. Tycker det verkar mer vanligt med det utomlands än i Sverige. Bland mina vänner i Tyskland & England verkar det vanligare att männen väljer Vasektomi än att kvinnorna tar P-piller när de beslutat att inte ha barn.

Med detta sagt - är det givetvis tråkigt att kvinnan lurar mannen - men han har alltid haft ett alternativ.

• Anonym (!!!)
    Anonym (?) skrev 2014-11-27 00:05:36 följande:

Det är 25 årsgräns för att sterilisera sig. Finns det skäl kan socialstyrelsen lämna tillstånd så länge personen fyllt 18. Det är väl för att en 20 åring inte ska tänka 'usch fufan barn är inget för mig. Bara massa skrik och blöjbyte" och steriliserar sig då risken finns att man ångrar det senare i livet.

Vad jag har förstått kan man i många fall operera tillbaka det hela samt om det inte går kan plocka ut spermier iallafall - men får då göra detta via IVF - dvs de kan fortfarande bli förälder om de ångrar sig.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (?) skrev 2014-11-27 00:28:20 följande:

Jasså m. Där ser man. Det visste inte jag. Men i vilket fall så är ju sterilisering ett beslut som noga ska övervägas. Inget man ska göra en lördagkväll på fyllan precis! :)!

Självklart inte ... Men då finns möjligheterna - använda kondom, avstå sex eller chansa och ta konsekvenserna.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (vill inte) skrev 2014-11-27 12:07:59 följande:

Jag känner dessa män och ingen av dem är så som du skriver. De är varma, snälla personer som har oerhört god hand med barn som de inte har det övergripande ansvaret för. Vid alla sammankomster där det finns barn är det ofta dessa som sköter lekandet, som drar igång krocketspel och sånt.

De vill bara inte ha barn. Har aldrig velat och kommer aldrig att vilja.

Har de god hand om andras barn men inte sina egna? Förstår verkligen inte... Själv kunde jag inte tänka mig ha barn när jag var ung ... Blev dock förälskad i en kille som ville så gärna bli pappa - så jag ställde upp trots att jag var totalt ointresserad av barn. De som kände mig - var oroliga - då de kände till min inställning. Jag älskar mina barn över allt annat - är fortfarande totalt ointresserad av andras barn - Jag blev dock aldrig lurad angående skaffandet av barn utan mer på ansvarsområdet - då han så gärna ville ha barn - trodde jag oxå att han skulle vara den mer aktiva i deras uppväxt - men det varade bara i några år - sedan var han mer intresserad av sig själv än barnen. Dvs jag som inte var intresserad av barn - har fått dra det tyngsta lasset. Det gör mig inget då jag älskar mina barn - men man kan oxå säga att jag blev lurad. Mitt ex ville bli pappa men inte ta hela ansvaret för det när han väl blivit pappa ... Idag har han dock bättrat sig och jobbar på att bli delaktig igen - men nu är barnen nästan vuxna.
  • Anonym (!!!)
    nevermind skrev 2014-11-28 06:21:55 följande:

Jag vill inte heller ha barn och har aldrig velat. Men jag hade inte vågat steriliserat mig än. Är ju "bara" 30,5 år.

Varför inte? Om du vet att du inte vill ha - borde det ju inte vara något problem. Eller är det så att du inte vill ha just nu? Det går att operera tillbaka om man ångrar sig. Du kan ju oxå för att vara på den säkra sidan frysa ned lite sperma för framtiden. Kvalitén på den är garanterat bättre nu än om 10-15 år...

Vad är värst för dig? Att råka bli förälder eller att inte kunna bli förälder?
Svar på tråden Mannen vill inte ha sina tidigare barn.