• Anonym (vill inte)

Mannen vill inte ha sina tidigare barn.

På vilket sätt gör det honom till en sämre man?

Bakgrund 1. Man och kvinna träffas via vänner och inser att de har mycket gemensamt. Tex att inte vilja ha barn. De inleder ett förhållande och de är tillsammans i mer än tio år. De har köpt en gård ihop för att kvinnan ska ha plats för sina hästar och sina hundar som hon dels tävlar med och dels funderar på att starta uppfödning med. De sliter med att få i ordning gården och under tiden kommer kvinnan på att hon visst vill ha barn, men hon säger inget utan slutar äta sina p piller.

Mannen blir förtvivlad när hon talar om att hon är gravid och tänker behålla. De försöker,  men strax efter barnets 1 årsdag så orkar han inte mer och de skiljer sig. Han har inte barnet själv alls utan träffar barnet hos mamman då och då, utan fast schema. Mannen träffar senare en kvinna som han flyttar till.

Bakgrund 2.
    Man och kvinna är vänner via bekanta. De träffas på fest och hamnar i säng, med kondom. De bestämmer sig sen för att bli kk med varandra. Mannen vill absolut inte ha barn, aldrig någonsin i livet och använder kondom. Kvinna säger att hon är steril så det behövs inte men mannen fortsätter med kondom ändå. Kvinnan upprepar att hon är steril ett flertal gånger, mannen hör även från kvinnans vänner att så är fallet, men han har kondom iaf.
    De går ut på krogen en kväll, kvinnan bjuder på ett flertal drinkar och han dricker ett antal öl.
    Väl hemma så ska kvinnan hjälpa mannen på med kondomen då han är för berusad för att själv göra det men den kommer aldrig på och när mannen märker det frågar han lätt förvirrat och kvinnan upprepar att hon är steril. Mannen tänker att han ju ändå inte får utlösning när han är full så han kör på. Han glömmer bort försatsen. Kvinnan blir gravid men säger inget först utan börjar med att tala om att hon är kär och vill mer. Mannen säger att han inte vill mer än kk och 'gör slut'.
    Efter någon v ringer kvinnan och talar om att hon är gravid och ska behålla. Mannen känner skuld och blir tillsammans med kvinnan för att finnas där för sitt barn, men eftersom inga känslor finns så tar det slut.
    Mannen träffar sitt barn på helgumgänge för att man 'ska' det men han känner ingen direkt glädje så han försöker dölja det.

På vilket sätt blir han en sämre man?

I båda fallen har männen alltid sagt att de inte vill ha barn, aldrig någonsin.

Vasektomi har inte varit ett alternativ vid dessa tillfällen pga ålder.

• Svar på tråden Mannen vill inte ha sina tidigare barn.
  • Vanillaextract

För att dom inte tar sitt ansvar och dessutom förstör för sina barn. Det är inte barnets fel att deras mamma är dum i huvudet och barnet borde därför inte straffas.

• Anonym (?)

Tycker det är lika taskigt av kvinnorna i båda fallen att lura på dem ett barn. Men tycker inte att någon av männen är sämre. Båda tar ju sitt ansvar och finns Där för Barnet.

• Anonym (man med klös)
    Vanillaextract skrev 2014-11-26 23:44:58 följande:
    För att dom inte tar sitt ansvar och dessutom förstör för sina barn. Det är inte barnets fel att deras mamma är dum i huvudet och barnet borde därför inte straffas.
    Trams. Ingen man med självrespekt bryr sig om vad massa kärringar tycker på familjeliv.

En man som inte vill ha barn har all rätt i världen att skita i barnet.
  • Anonym (!!!)

Vad är det för åldersgräns på Vasektomi? Har inte hört talas om någon åldersgräns på detta - men har inte kollat upp det. Tycker det verkar mer vanligt med det utomlands än i Sverige. Bland mina vänner i Tyskland & England verkar det vanligare att männen väljer Vasektomi än att kvinnorna tar P-piller när de beslutat att inte ha barn.

Med detta sagt - är det givetvis tråkigt att kvinnan lurar mannen - men han har alltid haft ett alternativ.

• Anonym (?)

Det är 25 årsgräns för att sterilisera sig. Finns det skäl kan socialstyrelsen lämna tillstånd så länge personen fyllt 18. Det är väl för att en 20 åring inte ska tänka 'usch fufan barn är inget för mig. Bara massa skrik och blöjbyte" och steriliserar sig då risken finns att man ångrar det senare i livet.

Anonym (!!!) skrev 2014-11-26 23:58:27 följande:

Vad är det för åldersgräns på Vasektomi? Har inte hört talas om någon åldersgräns på detta - men har inte kollat upp det. Tycker det verkar mer vanligt med det utomlands än i Sverige. Bland mina vänner i Tyskland & England verkar det vanligare att männen väljer Vasektomi än att kvinnorna tar P-piller när de beslutat att inte ha barn.

Med detta sagt - är det givetvis tråkigt att kvinnan lurar mannen - men han har alltid haft ett alternativ.

• Anonym (!!!)
    Anonym (?) skrev 2014-11-27 00:05:36 följande:

Det är 25 årsgräns för att sterilisera sig. Finns det skäl kan socialstyrelsen lämna tillstånd så länge personen fyllt 18. Det är väl för att en 20 åring inte ska tänka 'usch fufan barn är inget för mig. Bara massa skrik och blöjbyte" och steriliserar sig då risken finns att man ångrar det senare i livet.

Vad jag har förstått kan man i många fall operera tillbaka det hela samt om det inte går kan plocka ut spermier iallafall - men får då göra detta via IVF - dvs de kan fortfarande bli förälder om de ångrar sig.
  • Anonym (?)

Jasså m. Där ser man. Det visste inte jag. Men i vilket fall så är ju sterilisering ett beslut som noga ska övervägas. Inget man ska göra en lördagkväll på fyllan precis! :)!

Anonym (!!!) skrev 2014-11-27 00:21:35 följande:

Vad jag har förstått kan man i många fall operera tillbaka det hela samt om det inte går kan plocka ut spermier iallafall - men får då göra detta via IVF - dvs de kan fortfarande bli förälder om de ångrar sig.

• Pastella

Det gör honom absolut till en sämre man. Det är mycket som sker i livet trots att man inte vill, man får ta sitt ansvar ändå.

• vampyria2
    Anonym (man med klös) skrev 2014-11-26 23:48:24 följande:
    Trams. Ingen man med självrespekt bryr sig om vad massa kärringar tycker på familjeliv.

En man som inte vill ha barn har all rätt i världen att skita i barnet.
    Jaa men vi är en hel drös av kärringar som aldrig skulle inleda ett förhållande med en man som skiter i sina barn, jag skulle aldrig gå igång på en sån man faktiskt.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (?) skrev 2014-11-27 00:28:20 följande:

Jasså m. Där ser man. Det visste inte jag. Men i vilket fall så är ju sterilisering ett beslut som noga ska övervägas. Inget man ska göra en lördagkväll på fyllan precis! :)!

Självklart inte ... Men då finns möjligheterna - använda kondom, avstå sex eller chansa och ta konsekvenserna.
Svar på tråden Mannen vill inte ha sina tidigare barn.