• Anonym (Besviken)

Snart orkar jag inte mer...

För o göra en lång historia kort.

Jag jobbar deltid och pluggar deltid. Har en total ingångslön på 9100kr efter skatt. Är gift med en arbetssökande och vi har en son på 1.5 år.

Gubben har vart arbetslös i 4 månader. Vi har levt på kreditkort för att klara månaderna fram till förra veckan då krediten tog slut. Och allt måste givetvis betalas tillbaka. Jag känner att allt hänger på mig. Och jag orkar snart inte mer. Idag fick jag be mamma om pengar till hyran. vad lågt det kändes. Min man verkar inte bry sig. Funderar på att jag sälja hans dator (köpt på delbetalning i mitt namn) för att få in pengar. Många kommer säkert hoppa på mig nu för fel beslut och tycka att jag får skylla mig själv. Men måste få skriva av mig. Ska du skriva ngt så tänk på att jag redan är relativt nedbruten.

• Svar på tråden Snart orkar jag inte mer...
  • Anonym (Besviken)
    Fjärilslarv skrev 2014-11-25 19:15:15 följande:

Till ts: Jo det är lätt att hitta boende i sthlm om man är förutseende och ställer sig i kö i tid, samt ställer sig i kö igen samma dag man har fått en lägenhet. Man får helt enkelt planera för framtiden.

Har stått sen dagen jag fyllde 18 år. Och bara fått studentlägenheter. Vilket innebär att man inte förlorar sin plats i lön utan tiden fortsätter att räknas även när man fått en lägenhet. Så jo jag har planerat för framtiden
  • lilith88
    Anonym (Besviken) skrev 2014-11-25 19:13:58 följande:
    Kan ju säga såhär:

Om inte jag kollar upp det kommer Haninge att göra det. Och det är det jag blir trött på. Att det ska hänga på mig jämt.
    Att DU ska behöva kolla upp sånt är en varningssignal. Har han alltid varit så här oansvarig?

Du får helt enkelt prata allvar med honom och ställa ultimatum. Det finns ingen annan väg ur detta. Skärper han sig inte, är det bättre att ni går isär.
  • Anonym (Besviken)
    lilith88 skrev 2014-11-25 19:40:33 följande:

Att DU ska behöva kolla upp sånt är en varningssignal. Har han alltid varit så här oansvarig?

Du får helt enkelt prata allvar med honom och ställa ultimatum. Det finns ingen annan väg ur detta. Skärper han sig inte, är det bättre att ni går isär.

Jag får väl nästan göra det. Nej han har inte alltid varit såhär. Tror han går igenom nån sorts 30 års kris. vill inte försvara honom. Men tror d kan vara en orsak till hans beteende.

Jag har så svårt att konfrontera honom men måste ju göra det för det kan inte fortsätta såhär. Jag kan inte tolerera det.
  • Anonym (Tänkpådigsjälv!)

Din man behöver en spark i rumpan! Hur kan man råka glömma skicka in viktiga papper? Jisses, han måste börja ta sitt ansvar som en vuxen man. Man är två i ett förhållande, det funkar inte att bara den ena partnern drar in pengar.

Ställ ultimatum och om han inte gör något åt situationen måste du "kasta" ut honom. 

• Anonym (Hmmm)

Skönt att din mamma kunde hjälpa tillfälligt men datorn kanske kan bytas ner till en liten och billigare, man behöver ju kunna betala räkningar och ha lite kontakt med omvärlden när man blir lite låst med ett litet barn. Mat är ju faktiskt viktigare än en dyr dator (nu vet jag ju inte hur mycket din kostar, och det är ju faktiskt din). Är du medlem i svenska kyrkan kan du också söka upp diakonissan i din församling och kanske få hjälp med att söka till någon fond, dom kan också ge en mindre summa som tillfällig hjälp, gör ett försök ock förklara din situation. Jag håller tummarna för dig.

• Anonym (Besviken)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-11-25 20:19:20 följande:

Skönt att din mamma kunde hjälpa tillfälligt men datorn kanske kan bytas ner till en liten och billigare, man behöver ju kunna betala räkningar och ha lite kontakt med omvärlden när man blir lite låst med ett litet barn. Mat är ju faktiskt viktigare än en dyr dator (nu vet jag ju inte hur mycket din kostar, och det är ju faktiskt din). Är du medlem i svenska kyrkan kan du också söka upp diakonissan i din församling och kanske få hjälp med att söka till någon fond, dom kan också ge en mindre summa som tillfällig hjälp, gör ett försök ock förklara din situation. Jag håller tummarna för dig.

Tack för tipset. Är inte alls involverad i svenska kyrkan (men är medlem) så ska höra mig för ändå.

Det jobbiga med att behöva sälja datorn är att det antagligen kommer bli diskussion över det. Men det måste jag väl ta antar jag. När lillen somnat ska jag försöka prata allvar med min man. Sätta mig ner o visa räkningarna och jämföra med vår inkomst. Kanske en lampa tänds då...
  • Anonym (Mitt ex)

Låter som att du är tillsammans med mitt ex. Där blev det ingen skillnad, sen lämnade jag och en annan förmåga kom och tog över rollen som jag hade innan. Otroligt tragiskt. Sätt hårt mot honom. Han behöver en spark i baken och vakna till...

• Unaangelita

Vill han inte jobba? Eller varför jobbar han inte? Starta eget företag när man itne har några pengar att luta sig mot verkar ju inte direkt smart...Finns jobb i Sthlm om han vill arbeta och tjäna pengar.

• Anonym (Besviken)
    Anonym (Mitt ex) skrev 2014-11-26 00:04:52 följande:

Låter som att du är tillsammans med mitt ex. Där blev det ingen skillnad, sen lämnade jag och en annan förmåga kom och tog över rollen som jag hade innan. Otroligt tragiskt. Sätt hårt mot honom. Han behöver en spark i baken och vakna till...

Har nyss försökt prata med honom utan resultat.
  • Anonym (Mitt ex)
    Anonym (Besviken) skrev 2014-11-26 00:11:38 följande:

Har nyss försökt prata med honom utan resultat.

Ja alltså. Vet knappt vad jag ska svara. Känner så igen din situation och bristen på reaktion ifrån sambon. Fattar att du inte orkar vara den som får precis allting att hända eller att fungera. Men helt ärligt så verkar det som att det antingen blir så att du måste göra det eller också så förblir det likadant som det nu varit. Om du orkar så ladda hem papper ifrån a-kassan och sen när du har dom så slänger du dem framför näsan på honom. Därefter ett ultimatum. Görs inte det alltså att han fyller i papperna och skickar in etc så kanske du måste börja söka dig därifrån... Han verkar vara extremt bekväm med situationen trots lite gnäll. Vissa vaknar inte upp förrän de absolut inte har något annat val :/
Svar på tråden Snart orkar jag inte mer...