• Frk.J

Vaginl förlossning efter sfinkterruptur grad 3-4

Hej,

Ja som rubriken lyder, är det någon som fått en sfinkterruptur grad 3-4 och ändå genomfört en "lyckad" vaginal förlossning.

Sitter här tidigt gravid med nr 3 och det ända jag kan tänka på är förlossningen.

Gick sönder mkt med 2an, stort barn och snabbt förlopp.

Känner mig lite orolig över ev KS men samtidigt vill man ju inte riskera läckage både här och där om man skulle gå sönder även denna förlossning;)

Berätta gärna Er historia:) fördelar nackdelar!

Kram

• Svar på tråden Vaginl förlossning efter sfinkterruptur grad 3-4
  • Frk.J

Den information jag fått av bm hitintills är att man vanligen inte rekommenderar ytterligare en vf vid grad 4 och min bedömdes ligga mellan 3-4.

Dock görs alltid en individuell bedömning av läkare efter rul, kollar läkning ev men osv.

Hon sa även att rekommendationerna har ändrats senaste tiden, för bara för några år sedan var ks ett självklart alternativ efter ruptur men nu lutar man mer åt att ändå föda vaginalt, man anser att riskerna med ks är större framförallt för barnet.

Har även jag långt kvar till förlossning men önskar att jag hade all fakta nu så man kunde ta ett klokt beslut.

Hoppas någon vill dela med sig av sina erfarenheter och att vi andra "oroliga" kan stötta varann i våra beslut:)

• Frk.J

*puffar* lite i hopp om att någon med erfarenhet vill dela med sig:)

• Frk.J

Åh va roligt att det gått så bra för dig Emsann:)

Gick å hoppades på lite positiva historier, vill ju helst föda vaginalt denna gång med men oron finns ju där. Skönt att få höra att det kan gå bra:)

Tack snälla för att du ville dela med dig och lycka till med nr 3!

• Frk.J

Stort tack alla som delat med sig:)

Känner mig livrädd inför ks men har sett det som mer lr mindre mitt enda alt då tanken på att gå sönder så mkt igen känts ännu värre, men tack vare era berättelser känns det nu som att jag börjar närma mig ett beslut om vanlig förlossning (det jag egentligen vill)

Så stort tack igen!!! =D

Svar på tråden Vaginl förlossning efter sfinkterruptur grad 3-4