• Frk.J

Vaginl förlossning efter sfinkterruptur grad 3-4

Hej,

Ja som rubriken lyder, är det någon som fått en sfinkterruptur grad 3-4 och ändå genomfört en "lyckad" vaginal förlossning.

Sitter här tidigt gravid med nr 3 och det ända jag kan tänka på är förlossningen.

Gick sönder mkt med 2an, stort barn och snabbt förlopp.

Känner mig lite orolig över ev KS men samtidigt vill man ju inte riskera läckage både här och där om man skulle gå sönder även denna förlossning;)

Berätta gärna Er historia:) fördelar nackdelar!

Kram

• Svar på tråden Vaginl förlossning efter sfinkterruptur grad 3-4
  • Yonndax

Fick en sfinkterruptur grad 4 med sonen och är nu gravid igen. Dock är det rätt långt kvar till förlossningen men precis som du funderar jag på hur jag vill ha det. Är egentligen inte sugen på KS men vill inte återigen riskera att spricka så mycket. Har tagit 4 år att komma så långt jag har gjort och då har jag fortfarande problem med läckage vid ansträngning som träning, hosta eller nysa.

Följer gärna med i tråden och hoppas på att nån annan kan komma med lite erfarenheter.

• Anonym (Måste följas!)

Enligt mina papper från barn nr 1 fick jag grad 3 och nu väntar jag på barn nr 2 men ingen har sagt till mig att det kan bli komplikationer eller dylikt.
    Sprack från slidan och tydligen en bra in i ändtarmsöppning och ja hela min mellangård är ju så gott som ihop sydd och inte dess lik som den var innan! (såklart) Hade en operation på 3 timmar efter min förlossning och låg inne i 5 dagar.

Är även nu också lite orolig att jag ska gå så pass sönder igen! Har dock inte haft några problem efter förlossningen med detta, utom att mellangården som sagt inte är lika "fin" som den var innan. Dvs det syns alså att man har sytt och fixat !

• Frk.J

Den information jag fått av bm hitintills är att man vanligen inte rekommenderar ytterligare en vf vid grad 4 och min bedömdes ligga mellan 3-4.

Dock görs alltid en individuell bedömning av läkare efter rul, kollar läkning ev men osv.

Hon sa även att rekommendationerna har ändrats senaste tiden, för bara för några år sedan var ks ett självklart alternativ efter ruptur men nu lutar man mer åt att ändå föda vaginalt, man anser att riskerna med ks är större framförallt för barnet.

Har även jag långt kvar till förlossning men önskar att jag hade all fakta nu så man kunde ta ett klokt beslut.

Hoppas någon vill dela med sig av sina erfarenheter och att vi andra "oroliga" kan stötta varann i våra beslut:)

• Yonndax

Hmm...intressant. Var på inskrivning förra veckan och BM tog inte upp nått alls om speciella koller eller ev KS. Hon frågade bara hur jag kände det. Oddsen var inte på min sida förra gången så har svårt att se att det kan bli lika illa denna gången men är ändå orolig.

• Frk.J

*puffar* lite i hopp om att någon med erfarenhet vill dela med sig:)

• Emsann

Jag fick en sfinkterruptur grad3-4 vid min första förlossning 2009. Var nervös inför nästa förlossning 2011 men den gick jättebra trots att det barnet var större, 4750 g. Det viktiga är att barnmorskan håller emot ordentligt vid utdrivningen så det inte går för fort har jag fått höra. Nu är jag gravid igen. Är såklart rädd att det ska gå som med första men kommer köra på vaginal förlossning denna gången också. Hoppas svaret kan lugna nerverna lite.

• Frk.J

Åh va roligt att det gått så bra för dig Emsann:)

Gick å hoppades på lite positiva historier, vill ju helst föda vaginalt denna gång med men oron finns ju där. Skönt att få höra att det kan gå bra:)

Tack snälla för att du ville dela med dig och lycka till med nr 3!

• lillasysterfia

Jag fick en grad 4 med första barnet och va livrädd inför andra. Men fick en drömförlossning som tog 4,5 timme från vattenavgång hemma. Alltså ca tre timmar med värkar! Väntar nu tredje och är helt lugn inför förlossningen. Min största skräck är ks så det var aldrig aktuellt för mig

• Yonndax

Skönt att höra att det kan gå bra andra gången efter en svår bristning =)

• Anonym (Måste följas!)

Det är skönt att höra att det gått bra för er med sådana bristningar!!
    Fick som jag själv nämnde allvarligt grad 3 så ja nästan grad 4 och ingen hade sagt något till mig om komplikationer. Nu väntar jag bebis nr2 och är i V.37. När jag förra veckan var hos BM så pratade vi just om detta och hon låter först till en början bara chockad över att hon hade glömt att jag hade gått en allvarlig grad 3 så hon kommer skriva i sammanfattningen vi ska göra kommande vecka att ett KS skall göras om det inte går bra att föda vaginalt...

Nu tycker jag min BM är lite virrig i pannan, och det var ju inte speciellt roligt att höra NU när jag är i vecka 37 att ett KS skall göras om det inte går som det ska...
    Men jag antar att förlossnings personalen på mitt sjukhus kan mer än henne  

• Mixs

Jag fick en total sfinkterruptur grad 4. Jag blev nedsövd och lagad. Drack olja i 2 månader efter förlossningen.

Det var år 2006. Jag blev deprimerad och kände mig så lurad på förlossningen. Men

2011 födde jag min dotter utan problem. Fick endast sy ca 4 stygn =som 99% av alla som föder.

Har man haft en total sfinkterruptur grad 4 får man alltid beviljat snitt. Men läkaren o barnmorskan rek att föda. Vilken jag inte ångrar....

Jag kan / vill verkligen rek att föda trots en förlossning med skador.

Ingen förlossning är den andra lik. :)

Jag födde båda mina på KS Solna.

Nu väntar jag mitt 3:e barn och ser fram mot att föda.

• Frk.J

Stort tack alla som delat med sig:)

Känner mig livrädd inför ks men har sett det som mer lr mindre mitt enda alt då tanken på att gå sönder så mkt igen känts ännu värre, men tack vare era berättelser känns det nu som att jag börjar närma mig ett beslut om vanlig förlossning (det jag egentligen vill)

Så stort tack igen!!! =D

• Gryyynet

Jag är otroligt glad över att jag valde vaginal förlossning!

Min 3:e förlossning gav stora skador (total glad 5) så jag sattes igång 2v tidigare med nr 4, 1 1/2 år senare. Han vägde bara 3.5 och allt gick otroligt bra!! En krystvärk och sprack ingenting. Nu väntar jag på nr 5, är i v 40, och beräknad vikt är 4700 men är inte det minsta orolig.

Kan ju uppdatera om någon dag : )

• Anonym (ettan)

med första barnet fick jag grad 3-4.

min barnmorska ville med andra barnet att jag skulle snittas men det ville jag inte så efter kontakt med läkare sa dom att det inte var någon fara aTT föda vaginalt. med andra barnet fick jag två stygn och tredje ingenting alls. inte heller fjärde och femte och nu väntas sexan när som helst :)

• Gryyynet

Det gick finfint! Sprack liiiite men hade två BM som höll koll där nere som drog ihop.

• Anonym (grad 3)

oh vad modiga ni e som vågat vagförlossning efter sfinkterskador. de hade jag aldrig vågat.. har 1 barn men blir snitt sen om vi får fler barn, men all cred till er.

Svar på tråden Vaginl förlossning efter sfinkterruptur grad 3-4