• Kjell2

Kommer verkligen soc oanmälda?

Anonym (Frågande) skrev 2014-11-24 13:59:21 följande:

Ja som ovan, dyker verkligen soc bara upp i dörren utan förvarning hemma hos folk?
    Jag tycker det låter märkligt men har en väninna som hävdar att det var precis vad som hände en bekant till henne.
    Ärendet skulle då gälla barnens hemförhållande och de hade aldrig haft kontakt med soc tidigare.
    Gör de så, dvs bara står i dörren en kväll och kräver att få komma in eller är det en skröna hon gått på?

Ja, om det finns en hyfsat trovärd misstanke om tex barnsex, våld eller knark kan soc och polis komma och knacka på och ha med sig beslut om allt från LVU till häktning.

• Kjell2
    Anonym (Frågande) skrev 2014-11-24 14:33:27 följande:

Tack för svar. Men gäller det i så fall extremfall de bara kommer eller vad kan det röra sig om?  Är det vanligt?
    Jag trodde i min tydliga enfald att det var annan kontakt tex att bli kallad till möte som gällde först.

Ett - Har man råkat ut för soc så är det inte alltid man berättar precis allt för sin vänner.
    Två - Det kan t ex röra sig om en ororsanmälan från polis, skola/dagis eller vården som är så pass bekymrande att ett snabb insatts kanske behövs. Exakt hur det funkar varierar lite från komun till komun

Kan också vara att man inte fått tag i föräldrarna trots upprepade försök.

Men då detta rör sig om information i andra led så ta allt med en nypa salt,
  • Kjell2
    Anonym (Frågande) skrev 2014-11-24 14:49:19 följande:
    Tar det absolut med en nypa salt.
    Hade lite svårt att tro på att de klampar in oanmälda hos mäniskor utan tidigare kontakt för vad som ej verkade akut.
    Kom att börja fundera på hur det egentligen fungerar.
    Så det är en generell frågeställning.

Vad som kan ha hänt är:
    1) Polisen har tagit en förälder för fylla, stökighet eller brott, kanske flera gånger
    2) Polisen gör en orosanmälan till soc då det rör sig om en barnfamilj
    3) Soc försöker kontakta familjen som vägrar svara på telefon eller brev. Eventuellt en förälder som mörkar för den andra
    4) Soc blir så pass bekymrade att de väljer att göra ett oanonserat besök
    5) Familjen väljer att mörka punkt 1-3 för sin vänner när de berättar om händelsen

Svar på tråden Kommer verkligen soc oanmälda?