• Anonym (Frågande)

Kommer verkligen soc oanmälda?

Ja som ovan, dyker verkligen soc bara upp i dörren utan förvarning hemma hos folk?
    Jag tycker det låter märkligt men har en väninna som hävdar att det var precis vad som hände en bekant till henne.
    Ärendet skulle då gälla barnens hemförhållande och de hade aldrig haft kontakt med soc tidigare.
    Gör de så, dvs bara står i dörren en kväll och kräver att få komma in eller är det en skröna hon gått på?

• Svar på tråden Kommer verkligen soc oanmälda?
  • Kjell2
    Anonym (Frågande) skrev 2014-11-24 13:59:21 följande:

Ja som ovan, dyker verkligen soc bara upp i dörren utan förvarning hemma hos folk?
    Jag tycker det låter märkligt men har en väninna som hävdar att det var precis vad som hände en bekant till henne.
    Ärendet skulle då gälla barnens hemförhållande och de hade aldrig haft kontakt med soc tidigare.
    Gör de så, dvs bara står i dörren en kväll och kräver att få komma in eller är det en skröna hon gått på?

Ja, om det finns en hyfsat trovärd misstanke om tex barnsex, våld eller knark kan soc och polis komma och knacka på och ha med sig beslut om allt från LVU till häktning.

• Anonym (Frågande)

Tack för svar. Men gäller det i så fall extremfall de bara kommer eller vad kan det röra sig om?  Är det vanligt?
    Jag trodde i min tydliga enfald att det var annan kontakt tex att bli kallad till möte som gällde först.

• Kjell2
    Anonym (Frågande) skrev 2014-11-24 14:33:27 följande:

Tack för svar. Men gäller det i så fall extremfall de bara kommer eller vad kan det röra sig om?  Är det vanligt?
    Jag trodde i min tydliga enfald att det var annan kontakt tex att bli kallad till möte som gällde först.

Ett - Har man råkat ut för soc så är det inte alltid man berättar precis allt för sin vänner.
    Två - Det kan t ex röra sig om en ororsanmälan från polis, skola/dagis eller vården som är så pass bekymrande att ett snabb insatts kanske behövs. Exakt hur det funkar varierar lite från komun till komun

Kan också vara att man inte fått tag i föräldrarna trots upprepade försök.

Men då detta rör sig om information i andra led så ta allt med en nypa salt,
  • Anonym (Frågande)
    Kjell2 skrev 2014-11-24 14:42:14 följande:
    Ett - Har man råkat ut för soc så är det inte alltid man berättar precis allt för sin vänner.
    Två - Det kan t ex röra sig om en ororsanmälan från polis, skola/dagis eller vården som är så pass bekymrande att ett snabb insatts kanske behövs. Exakt hur det funkar varierar lite från komun till komun

Kan också vara att man inte fått tag i föräldrarna trots upprepade försök.

Men då detta rör sig om information i andra led så ta allt med en nypa salt,
    Tar det absolut med en nypa salt.
    Hade lite svårt att tro på att de klampar in oanmälda hos mäniskor utan tidigare kontakt för vad som ej verkade akut.
    Kom att börja fundera på hur det egentligen fungerar.
    Så det är en generell frågeställning.

• Kerubmamman

En av mina vänner fick oanmält besök efter en anonym orosanmälan. En överraskningsintervju kan man kalla det. Det startades aldrig någon utredning, anmälan gällde inte misshandel/droger/alkohol eller nåt annat jätteallvarligt.

Hon bor i en liten kommun, så de kanske har mer tid/resurser för att överraska nytt klientel också eller så handlar det om skillnader i rutiner mellan kommuner. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kjell2
    Anonym (Frågande) skrev 2014-11-24 14:49:19 följande:
    Hade lite svårt att tro på att de klampar in oanmälda hos mäniskor utan tidigare kontakt för vad som ej verkade akut.

Vad som kan ha hänt är:
    1) Polisen har tagit en förälder för fylla, stökighet eller brott, kanske flera gånger
    2) Polisen gör en orosanmälan till soc då det rör sig om en barnfamilj
    3) Soc försöker kontakta familjen som vägrar svara på telefon eller brev. Eventuellt en förälder som mörkar för den andra
    4) Soc blir så pass bekymrade att de väljer att göra ett oanonserat besök
    5) Familjen väljer att mörka punkt 1-3 för sin vänner när de berättar om händelsen

• Anonym (insatt)
    Anonym (Frågande) skrev 2014-11-24 14:49:19 följande:
    Men du har lagt din fråga i ett forum för familjerä'tt!!? Handläggare i familjerätten klamapar aldrig in oanmälda hos folk och de jobbar inte med akuta omhändertaganden av barn ....
  • Anonym (Abc)

Svar, ja de kan göra oanmälada hembesök och det finns ett fall i Köping som JO nyligen har kritiserat,

KÖPING JO riktar kritik mot socialtjänsten i Köping efter ett oanmält hembesök i syfte att utreda brottslighet.

Socialtjänsten i Köping fick ett anonymt tips om att en kvinna som har försörjningsstöd hade en person inneboende.
    Två handläggare beslutade sig då för att göra ett hembesök för att utreda om kvinnan gjort sig skyldig till bidragsbrott.

Kvinnan medgav att handläggarna fick kontrollera lägenheten, men tyckte efteråt att händelsen var mycket olustig och anmälde socialen i Köping till Justitieombudsmannen (JO).

JO har granskat fallet och socialtjänsten i Köping har i ett svar berättat att de gjorde hembesöket i syfte att utreda ett misstänkt bidragsbedrägeri.

JO riktar nu kritik mot socialtjänsten i Köping och pekar på bidragsbrottslagen och rättegångsbalken ? där det klart och tydligt står att socialtjänsten ska göra en anmälan till polis eller åklagare om de misstänker bidragsbrott.
    Socialtjänsten skulle också sätta rättssäkerheten ur spel.

magazin24.se/nyheter/koping/2014/07/09/jo-kritiserar-socialen-i-koping-gjorde-egen-husrannsakan
  • Anonym (Abc)

Och, du har rätt i att neka genom att inte släppa in dem. Detta gäller även polisen tillsvida de inte har papper som underlag för en husransakan.

Men jag antar att soc testar i allafall för många släpper in dem, kanske pga att de blir överraskade.

• Anonym (puckon)
    Kerubmamman skrev 2014-11-24 14:57:21 följande:

En av mina vänner fick oanmält besök efter en anonym orosanmälan. En överraskningsintervju kan man kalla det. Det startades aldrig någon utredning, anmälan gällde inte misshandel/droger/alkohol eller nåt annat jätteallvarligt.

Hon bor i en liten kommun, så de kanske har mer tid/resurser för att överraska nytt klientel också eller så handlar det om skillnader i rutiner mellan kommuner. 

Fick de in en anonym anmälan om att barnen fick saft och bullar till frukost istället för havregrynsgröt?
  • Kerubmamman
    Anonym (puckon) skrev 2014-11-25 02:10:55 följande:
    Fick de in en anonym anmälan om att barnen fick saft och bullar till frukost istället för havregrynsgröt?

Nej, det var det inte. Jag har sett handlingarna så jag vet vad det gällde, hon har inte ljugit för mig.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (cola)
    Anonym (Abc) skrev 2014-11-25 01:28:50 följande:

Svar, ja de kan göra oanmälada hembesök och det finns ett fall i Köping som JO nyligen har kritiserat,

KÖPING JO riktar kritik mot socialtjänsten i Köping efter ett oanmält hembesök i syfte att utreda brottslighet.

Socialtjänsten i Köping fick ett anonymt tips om att en kvinna som har försörjningsstöd hade en person inneboende.
    Två handläggare beslutade sig då för att göra ett hembesök för att utreda om kvinnan gjort sig skyldig till bidragsbrott.

Kvinnan medgav att handläggarna fick kontrollera lägenheten, men tyckte efteråt att händelsen var mycket olustig och anmälde socialen i Köping till Justitieombudsmannen (JO).

JO har granskat fallet och socialtjänsten i Köping har i ett svar berättat att de gjorde hembesöket i syfte att utreda ett misstänkt bidragsbedrägeri.

JO riktar nu kritik mot socialtjänsten i Köping och pekar på bidragsbrottslagen och rättegångsbalken ? där det klart och tydligt står att socialtjänsten ska göra en anmälan till polis eller åklagare om de misstänker bidragsbrott.
    Socialtjänsten skulle också sätta rättssäkerheten ur spel.

magazin24.se/nyheter/koping/2014/07/09/jo-kritiserar-socialen-i-koping-gjorde-egen-husrannsakan
    Detta  gör de ju hela tiden!!!
  • Anonym (cola)

Och ja, det behöver inte ens vara extremfall, detta ska ju hembesöket visa.

Ofta gäller det dock när det finns småbarn i hushållet. Att föräldrar bråkar och grannen anmäler är t.ex. inte ett ovanligt scenario.

• Anonym (cola)

Förstahandsinformation f.ö.

• Essence
    Anonym (Abc) skrev 2014-11-25 01:31:38 följande:

Och, du har rätt i att neka genom att inte släppa in dem. Detta gäller även polisen tillsvida de inte har papper som underlag för en husransakan.

Men jag antar att soc testar i allafall för många släpper in dem, kanske pga att de blir överraskade.

Polisen behöver inte ha ett papper som underlag för husrannsakan. Det är inte en hollywood-film det här. I Sverige räcker det med skälig misstanke för polisen.

Du kan absolut neka socialsekreterare att komma in, men hur ser det ut för utredningen om föräldrarna inte medverkar? Det väcker ju bara större misstanke. Den som inte har något att dölja, döljer inget.
  • Anonym (insatt)

Alltså; handlar denna tråd om familjerätt eller om utredningar pga oro för barn i hemmet?

• Anonym (Frågande)
    Anonym (insatt) skrev 2014-11-27 15:57:29 följande:

Alltså; handlar denna tråd om familjerätt eller om utredningar pga oro för barn i hemmet?

Ber om ursäkt att tråden hamnade fel!
    Den borde kanske ligga under myndighetskontakt, sorry
Svar på tråden Kommer verkligen soc oanmälda?