• Brumma

amning framför bekanta

Självklart kan man ge ersättning från start - det är HELT upp till dig! Det finns absolut fördelar med amning men idag är ersättningen mkt bra och räknas som ett fullgott alternativ.

Vad som däremot KAN bli svårt är att amma OCH ge ersättning från start. Dels smakar det inte likadant och vissa barn vill inte växla men främst för att suga på flaska inye är samma sak som att amma. Det är inte riktigt samma sugteknik och barnet kan bli förvirrat. Det kräver även mindre ansträngning för barnet att äta från flaska så en del barn vägrar bröstet om man börjar med flaska.

Mitt förslag är - OM du vill amma -att börja amma och BARA amma. De första veckorna kanske du ändå inte rör dig så mkt ute och i hemmet är det lättare att gå undan om man har gäster. Vill du sedan börja med flaska så kan du börja med utpumpad mjölk. Jag ammade helt de första två månaderna men sedan la vi till flaska så att pappan kunde delta i matningen.

• Brumma
    Dixie skrev 2014-11-24 12:50:56 följande:

Jag har aldrig känt mig bekväm att amma inför folk som inte tillhör min närmsta familj, men det är ju lätt ordnat - oftast har jag haft en filt över mitt bröst och barnets huvud eller satt mig avskilt! Funkar jättebra!

Går det bra att amma är det ju så smidigt, maten finns alltid tillgänglig till rätt temp.!

Måste dock inflika att det inte alltid är så enkelt.. med mitt första gick det jättebra men med andra barnet var jag tvungen att använda amningsnapp OCH överproducerade mjölk... då går det inte att vara diskret hur mkt man än vill.. Bara så att man är beredd på att det inye alltid är "bara" att göra...Skulle kunna tänka mig att jag räknades som en av de kvinnor som "inte skötte det snyggt" - även om jag verkligen försökte...
Svar på tråden amning framför bekanta