• Anonym (J)

amning framför bekanta

Hej! Jag är inte gravid men har stor barnlängtan och är väl inte länge tills man börjar försöka. :)

Undrar en grej. Detta med amning. Jag vet inte om jag skulle va så bekväm med att amma offentligt faktiskt, inget jag bryr mig om när andra gör det.. absolut inte. Men JAG skulle nog inte känna mig bekväm med det. Inte ens framför vänner/bekanta. Ända jag skulle känna mig bekväm att göra det framför är nog sambon, alltså då pappan.

Är det bara jag som känner så? Och hur gör man då när barnet är hungrig, alltså vad jag menar är: Kan man ge ersättning redan från början eller MÅSTE barnet bli ammad de första dagarna/veckorna? 

Ska ju självklart läsa mer om sånt här när tiden är inne men nu är det mest funderingar som snurrar på. :) 

• Svar på tråden amning framför bekanta
  • Anonym (Mamma)

Bröstmjölk är otroligt viktigt för barnet! Man ska inte bara ge ersättning hux flux. Du kan ju gå åt sidan och amma eller ge bröstmjölk i flaska, täcka med en snuttefilt.. Du behöver ju inte utesluta amning för det.

Jag kände såna känslor också, men när bebisen väl kom så är man så inne i att dem ska vara nöjda och tillfredställda och mätta, så man bryr sig helt enkelt inte om omgivningen.

Ammar ännu min 1 åring framför alla. Och jag bryr mig inte någonting. Om att dem kan se min tutte? Ja, de är helt naturligt att amma. Bröst är gjorda för att mata sina barn med.

• fannybk

Jag tyckte det var lite jobbigt att amma offentligt i början men jag tror att det mest berodde på att vi inte hade kommit in i amningen än. Jag hade inte fått in snitsen att få fram bröstet och sonen hade inte lärt sig ta tag i bröstet ordentligt. Då är det ju lite krångligt och det kan ta ett tag. Så i början försökte jag sätta mig lite avskilt eller la en sjal över axeln, även för att det skulle bli lugnare för sonen. Jag fick barn mitt i sommaren så ammade jag offentligt var det mest utomhus. Då är det ganska enkelt att bara gå åt sidan eller vända sig med ryggen mot. Efter ett tag hade vi kommit in i amningen båda två och då brydde jag mig mindre och mindre. Det är ju så himla smidigt att alltid ha maten nära till hands och rätt temperatur!

• Sisisisi

I början innan amningen blev enkel så gick jag undan när jag skulle amma. Om alla satt i köket så satte jag mig i vardagsrummet. Satt alla där så satte jag mig i sovrummet.

Det är lite obekvämt i början, men efter några veckor känns det lättare. Du kan ju alltid lägga nån sjal över.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Brumma

Självklart kan man ge ersättning från start - det är HELT upp till dig! Det finns absolut fördelar med amning men idag är ersättningen mkt bra och räknas som ett fullgott alternativ.

Vad som däremot KAN bli svårt är att amma OCH ge ersättning från start. Dels smakar det inte likadant och vissa barn vill inte växla men främst för att suga på flaska inye är samma sak som att amma. Det är inte riktigt samma sugteknik och barnet kan bli förvirrat. Det kräver även mindre ansträngning för barnet att äta från flaska så en del barn vägrar bröstet om man börjar med flaska.

Mitt förslag är - OM du vill amma -att börja amma och BARA amma. De första veckorna kanske du ändå inte rör dig så mkt ute och i hemmet är det lättare att gå undan om man har gäster. Vill du sedan börja med flaska så kan du börja med utpumpad mjölk. Jag ammade helt de första två månaderna men sedan la vi till flaska så att pappan kunde delta i matningen.

• Haskel

Flertalet hus har ju fler än ett rum och kokvrå nuförtiden.

Om man inte känner sig bekväm med att amma bland andra, kan man ju gå in i ett annat rum.

• Dixie

Jag har aldrig känt mig bekväm att amma inför folk som inte tillhör min närmsta familj, men det är ju lätt ordnat - oftast har jag haft en filt över mitt bröst och barnets huvud eller satt mig avskilt! Funkar jättebra!

Går det bra att amma är det ju så smidigt, maten finns alltid tillgänglig till rätt temp.!

• Brumma
    Dixie skrev 2014-11-24 12:50:56 följande:

Jag har aldrig känt mig bekväm att amma inför folk som inte tillhör min närmsta familj, men det är ju lätt ordnat - oftast har jag haft en filt över mitt bröst och barnets huvud eller satt mig avskilt! Funkar jättebra!

Går det bra att amma är det ju så smidigt, maten finns alltid tillgänglig till rätt temp.!

Måste dock inflika att det inte alltid är så enkelt.. med mitt första gick det jättebra men med andra barnet var jag tvungen att använda amningsnapp OCH överproducerade mjölk... då går det inte att vara diskret hur mkt man än vill.. Bara så att man är beredd på att det inye alltid är "bara" att göra...Skulle kunna tänka mig att jag räknades som en av de kvinnor som "inte skötte det snyggt" - även om jag verkligen försökte...
  • Anonym (tuttlisa)

Jag var också lite sådär undrande som du innan jag fick egna barn men det släppte så fort jag började amma första barnet.

Fokus var på bebisen och att han skulle få mat att jag sket i alla andra. Var dessutom rätt trött av sömnbrist vilket säkert bidrog till min inställning. Ammade när som helst, var som helst och hur som helst med ett leende på läpparna.

Så vänta tills du faktiskt får ditt barn och hinner känna efter innan du bestämmer dig.

Svar på tråden amning framför bekanta