• pappa13

Skapa rutiner vid 1,5 år?

Hej,

vårt barn har i princip alltid somnat på mammas bröst på kvällarna, vilket har inneburit att det inte varit fasta tider och dessutom ganska sent för ett litet barn. När mamman började jobba och jag började min pappaledighet trodde vi att det skulle lösa sig genom att mamman måste lägga sig tidigare för att hon ska upp och jobba nästa dag. Men i stället utvecklades ett beteende där dottern vill smutta litet på mamma i sängen och sedan busa, fast mamma vill sova. Så då får jag ta upp dottern igen. Efter något tag springer hon till sovrummet igen för att ammas. Ibland somnar hon då, men rätt ofta är hon inte "redo" förrän i tolv-ett-tiden.

Hur bryter vi detta?

Man är så avundsjuk på alla som lägger sina barn klockan 7 och som sedan sover till 7 på morgonen, om än med avbrott. De har ju hela kvällen kvar tills man själv ska lägga sig. Nu blir det ofta så att jag sitter uppe flera timmar efter midnatt för att hinna med allt man inte hunnit med vare sig dagtid eller kvällstid. Men mamman ville inte veta av någon "femminutersmetod" eller vad det nu var som krävdes för att natta dottern ett visst klockslag i egen säng. Å andra sidan har många kunnat lägga sina barn från första början, så vi hade inte direkt samma förutsättningar heller.

Men vad kan vi göra nu? Jag har i alla fall identifierat att när hon somnar så sent på kvällen och ändå vaknar vid 8-9 så behöver hon sova igen närmare 12 så det håller jag i alla fall på nu. Men det har inte påverkat kvällarna. Tacksam för tips.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-21 14:41
    Glömde skriva att dottern är snart 14,5 månader, så 1,5 år var i och för sig i överkant men snart är hon ju där å andra sidan.

• Svar på tråden Skapa rutiner vid 1,5 år?
  • pappa13

Mamman tar nätterna då det blir kortast sömnavbrott då: när dottern väl har somnat och sedan vaknar på natten somnar hon om lätt på tutten.

Det är samsovning men om dottern hamnat i djupsömn och mamman inte somnat försöker hon lägga över henne i spjälsängen bredvid med tre väggar (alltså öppen mot vår säng).

Somna av sig själv av lek har hon aldrig gjort. Hon kan somna på mamma, mot min axel eller i barnvagn/bilstol. Vid totalt två tillfällen (tror jag) har hon somnat i matstolen, en gång med en majskrok i handen/munnen, vilket gav hopp, men det är 1,5 månad sen nu igen.

Att "göra livet så tråkigt som möjligt" gör att hon bara ställer sig vid mammas säng och gråter. Nej, jag måste få henne på andra tankar. Däremot släcker jag ner i lägenheten ibland för att markera att det är natt, men då händer det att vi springer i mörkret och jagar varandra tills hon verkar trött. Hon tycks alltså inte ha något behov av att varva ner för att kunna somna utan blir snarare "redo" efter litet spring.

Sen måste jag tillägga att det inte alltid är så här, men att hon somnar i sängen före 22 är nog ytterst ovanligt.

Men man kanske ska väcka henne tidigare på morgnarna då...

Fråga: gör vi henne en otjänst som låter henne ha den här dygnsrytmen ett tag till eller är det som en del säger, att när hon börjar på dagis då "ordnar det sig" och ingen "skada" är skedd egentligen?

• pappa13
    mammalovis skrev 2014-11-21 17:49:15 följande:

(...) Jag kör på trollmors 11 små troll och blinka lilla stjärna plus någon/några sånger hon visar med tecken. Oftast visar hon tecknet för hoppa som betyder Här hoppar den lilla grodan, klappar med händerna eller små fingerrörelser som visar starten på Imse vimse spindel. (...)

Ojdå, men hon är kanske äldre än 15 månader?

Samsover ni eller sover barnet självt i spjälsäng? Släck ner i hela lägenheten en stund innan tänkt läggning och gör livet så tråkigt som möjligt, då är det lättare att känna sig trött för barnets del. Sedan behöver man inte köra 5-minutersmetoden. En del väljer ju att sitta bredvid och hålla handen eller ägna sig åt något annat, men finnas där.

Vår dotter ska bara ställa sig upp i spjälsängen då (eller klättra över i vår säng då sängarna står ihop - och sedan springer hon tvärs över sängen så man måste flytta till rätt ände och fånga upp henne). Ligga ned gör hon som tur är oftast på skötbordet men även där reser hon sig efter ett tag.
Svar på tråden Skapa rutiner vid 1,5 år?