Skapa rutiner vid 1,5 år?
Hej,
vårt barn har i princip alltid somnat på mammas bröst på kvällarna, vilket har inneburit att det inte varit fasta tider och dessutom ganska sent för ett litet barn. När mamman började jobba och jag började min pappaledighet trodde vi att det skulle lösa sig genom att mamman måste lägga sig tidigare för att hon ska upp och jobba nästa dag. Men i stället utvecklades ett beteende där dottern vill smutta litet på mamma i sängen och sedan busa, fast mamma vill sova. Så då får jag ta upp dottern igen. Efter något tag springer hon till sovrummet igen för att ammas. Ibland somnar hon då, men rätt ofta är hon inte "redo" förrän i tolv-ett-tiden.
Hur bryter vi detta?
Man är så avundsjuk på alla som lägger sina barn klockan 7 och som sedan sover till 7 på morgonen, om än med avbrott. De har ju hela kvällen kvar tills man själv ska lägga sig. Nu blir det ofta så att jag sitter uppe flera timmar efter midnatt för att hinna med allt man inte hunnit med vare sig dagtid eller kvällstid. Men mamman ville inte veta av någon "femminutersmetod" eller vad det nu var som krävdes för att natta dottern ett visst klockslag i egen säng. Å andra sidan har många kunnat lägga sina barn från första början, så vi hade inte direkt samma förutsättningar heller.
Men vad kan vi göra nu? Jag har i alla fall identifierat att när hon somnar så sent på kvällen och ändå vaknar vid 8-9 så behöver hon sova igen närmare 12 så det håller jag i alla fall på nu. Men det har inte påverkat kvällarna. Tacksam för tips.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-21 14:41
Glömde skriva att dottern är snart 14,5 månader, så 1,5 år var i och för sig i överkant men snart är hon ju där å andra sidan.