Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Skapa rutiner vid 1,5 år?

Att alla 1,5-åringar sover 7 till 7 är inte sant.

Vi lägger vår dotter vid 20, ibland lite tidigare om hon verkar trött och hon väcks vid halv 7 på morgonen av att det blir ljust i rummet av taklampan. På dagen sover hon ca 1 timma på förskolan efter 12. När vi är lediga sover hon oftast längre på mornarna och ibland uppåt 2-2,5 timmar på dagen. Beroende på när vi får lunchen på bordet vid ca 12-13 somnar hon lite olika. Däremot försöker vi hålla på läggningen om vi inte är på kalas förstås.

Vi har en tydlig rutin strax innan 8 med d-droppar, tandborstning, blöjbyte, pyjamas, kramar till övriga familjemedlemmar, sedan lägger jag eller pappan henne varannan kväll var. Sedan några veckor sjunger vi när hon ligger i sängen med snutte och tutte. Jag kör på trollmors 11 små troll och blinka lilla stjärna plus någon/några sånger hon visar med tecken. Oftast visar hon tecknet för hoppa som betyder Här hoppar den lilla grodan, klappar med händerna eller små fingerrörelser som visar starten på Imse vimse spindel. Sedan säger vi god natt och släcker lampan och lämnar dörren med bara en minimal glipa. Dock har hon varit lättlagd länge då hon leker tills hon somnar i spjälsängen. Den dagen kommer då hon klättrar ur sängen, då blir det tuffare igen.

Efter maten säger vi att vi ska gå och tvätta henne och att hon sedan ska sova. Hon kan då mycket väl hämta tutte och snutte själv om hon vet var de finns. Barnet är fött i juni 13.

I ert läge är frågan hur länge mamman tänkt amma? Det är ju rimligt att borsta tänderna efter sista maten på ett så gammalt barn. Ska mamman fortsätta amma när barnet vill kan hon ju också ta kvällarna/nätterna om hon inte accepterar din inställning.

I övrigt hade jag väckt barnet kanske vid 7, låtit det sova kanske en timma vid 12/13 och försökt lägga det vid 20 senast.

Samsover ni eller sover barnet självt i spjälsäng? Släck ner i hela lägenheten en stund innan tänkt läggning och gör livet så tråkigt som möjligt, då är det lättare att känna sig trött för barnets del. Sedan behöver man inte köra 5-minutersmetoden. En del väljer ju att sitta bredvid och hålla handen eller ägna sig åt något annat, men finnas där.

Svar på tråden Skapa rutiner vid 1,5 år?