Hur mycket ansvar tar ni bonus mammor ?
Jag är 17 år och har på något vis lyckats dra på mig mycket av ansvaret de helger som bonusen är här. Är ibland 2 helger i rad, ibland går det en månad mellan helgerna och den senaste gången var den längsta vi haft henne = torsdag-söndag.Hon tyr sig mer till mig(på mammans och pappans sidor har hon mest kvinnor i släkten och min sambo har knappt haft barnet sedan det tog slut mellan dem, antar att det är en anledning) så då har jag väl accepterat det och jag har lättare att se vad hon vill, trots att jag har NOLL erfarenhet av barn.
Det är alltså jag som kliver upp på morgonen och försöker väcka sambon, ibland tar det 5 min och ibland går det inte alls. Så då får jag göra i ordning välling. Bara för att han inte vaknar så tänker jag inte låta barnet vara hungrigt för att"jag inte vill ha för mycket ansvar". Vi turas om så att vi båda får vila. Jag vill inte ha en grinig sambo för att han är helt slut(ungen är typ överaktiv) så därför går jag med på så mycket ansvar. Men blöjbyten gör jag inte, jag är inte redo för det. Kan mata, byta kläder på henne, leka, trösta eller bara mysa. Men just det där med blöjbyten tycker jag att han kan göra tills jag själv känner att jag kan ta eget initiaiv.
Har tittar när han byter så att jag vet hur man gör om det skulle hända något(tex att han måste till sjukhus och jag är den enda som kan ta henne tills det är ordnat med mamman eller släktingar.)
Men jag tycker om henne, hon är glad jämt och lätt att underhålla och jag tycker att hon har lätt för att visa vad hon vill = enkelt för mig att lösa problem och hålla henne sysselsatt :D
Långt inlägg haha, men antar att med tanke på min unga ålder är min situation lite speciell ;)