Inlägg från: Hoppasdetärmintur |Visa alla inlägg
  • Hoppasdetärmintur

Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!

Ja, som rubriken lyder. Min man och jag väntar vårt första barn, och detta var mkt planerat och önskat. Vi är dock bara i vecka 10 än så länge.

Vi har diskuterat vart barnet ska sova. Han tycker absolut att barnet ska sova i eget rum från början - att det är bäst både för barnet och oss.

Jag vill absolut att barnet sover i samma rum som oss - åtminstone det första halvåret. Min man tycker att jag "överanalyserar" situation..

Är det jag som överreagerar?
    Har ni andra haft den här diskussionen med er partner?

• Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!
  • Hoppasdetärmintur

Tack för era svar! Som många av er skriver så är det ju svårt att veta hur det ska bli när barnet föds. Vi kan ju inte veta vad barnet föredrar redan nu.

Det jag blev irriterade över var att han tyckte att jag "överanalyserade situationen". För precis som han har sin bestämda åsikt måste ju jag få ha min! Men jag är rätt överkänslig nuförtiden...

Jag är säker på att han kommer att bli världens bästa pappa. Vi behöver bara landa i något här som passar oss båda. Och framförallt barnet, när det kommer.

• Hoppasdetärmintur
    Anonym (mitt rum är mitt.) skrev 2014-11-18 12:25:00 följande:
    Visst ska man älska sina barn men de är inte bra att de dem ovanor. Lär de sig att om man skriker tillräckligt högt så får man sova hos mamma då blir de 7 resor värre när man ska lära fom att såva i en egen säng. Alla barn skriker någon gång ocj lite skrik är nyttigt och med tid och tålamod lär de sig att de inte är farligt att sova själv. Ju mindre dem är ju lättare är de att lära dem och få dem att komma in i rutiner.

Tycker du de är något fel med de så varsågoda uppfostra du dinna barn som du vill så uppfostran jag mina på mitt sätt. :)
    Nu är det ju bevisat att "lite skrik" inte är nyttigt. Vart har du läst/hört detta?
  • Hoppasdetärmintur

Tack igen för alla råd och tips.

Jag pratade med min man igår, visade vad Socialstyrelsen skrivit/rekommenderat angående barns sovvanor:

Rekommendation om att sova säkert

Socialstyrelsen rekommenderar hälso- och sjukvården att föra
    rådgivande samtal om att barn upp till tre månader sover säkrast på rygg i en egen säng i föräldrarnas sovrum.

Det är också förenat med ökad risk för plötslig spädbarnsdöd att
    spädbarn sover i eget rum jämfört med att de sover i samma rum som föräldrarna.

Då köpte han mina argument, men tryckte på att det står "upp till tre månader". Han vill inte att vårt barn sover i vårt sovrum längre än nödvändigt, pga att han vill behålla vårt rum "personligt" för oss.

Jag förstår hur han tänker; han är orolig att vårt förhållande ska förändras till det sämre när vi får barn. Han vill att vi ska fortsätta vara "vi" även med ett barn.

Jag hoppas och tror att vi båda får oss en tankeställare när barnet kommer. Det här är nog ingen vi kan detaljplanera :)
Svar på tråden Min man vill inte att vår nyfödda ska sova i vårt sovrum!!