Mammaledig och deppig
Ja, ta dig ut och träffa andra mammor! Jag hade också blivit deprimerad om
jag vart ensam om dagarna. Vi körde på minst en aktivitet per dag, passade både mig och bebisarna perfekt. Lite tips nedan vad du kan leta efter i din kommun:
-Öppna förskolan, håller med, verkligen inte för tidigt. Många har som några nämnt dessutom babyöppet ibland. Tips är att även leta efter kyrkans öppna förskola, i vår, ganska lilla kommun har vi tre olika pastorat och alla har sin egen öppen förskola, så vi har minst en att välja på dagligen, vissa dagar fyra! Bebisen kan ligga på golvet och titta på andra barn och leka med lite leksaker och du kan fika med andra föräldrar.
-Babyrytmik är jättemysigt och roligt, ofta har de fika innan eller efter. Anordnas ofta av kyrkan det med så googla och kika :)
-Babysim är också jättemysigt och roligt. Bebisen får vattenvana och bonus är att de ofta somnar väldigt gott efteråt :)
-Många kommuner ordnar barnvagnspromenader, där man samlas och tar en promenad, vissa kör med enklares övningar längs vägen anpassat till nyförlösta.
- I vår kommun ordnar biblioteket sång/sagostunder och bebisanpassat pyssel med fika en gång i månaden. Vet vissa kommuner där olika museum också anordnar aktiviteter. Googla och håll utkik i lokaltidningen.
- Ibland tog jag en lunch med ?arbetande? vänner bara för att ses. Anpassade mig efter deras lunchtid och tog mig till ett lunchställe som passade dem vid deras arbetsplats. Trevligt att prata med en vän och äta måste man ju :)
- Om du inte har så långa andra mammalediga vänner än, så lovar jag del att du kommer att träffa några på ovan aktiviteter, alternativt kan du prova att leta vänner på typ rullavagn eller go friendly. Kanske kan ni ta en promenad eller fika ihop och se hur ni trivs tillsammans? :)
Lycka till och hoppas att du träffar många trevliga mammakompisar!