• Maramina

Mammaledig och deppig

Åh, vad jag känner igen i det ni skriver! Jag skrev om precis dessa känslor i min blogg nyligen. Jag är nu hemma med min snart 5 månaders bebis och mår precis som ni har beskrivit, nedstämdheten, skuldkänslorna, ja, allt! Detta är vårt andra barn och med första var det precis likadant. Skillnaden var att jag började jobba en dag i veckan när hon var sex månader och det gjorde susen för hur jag mådde. Tom mammorna i föräldragruppen som inte känt mig innan vi fick barn märkte en stor skillnad hos mig. Nu vet jag inte riktigt om det skulle fungera att göra så då den här bebisen är så enormt mammig och det är knappt så att hon accepterar pappan!

Nu tycker jag att det känns bra att det snart är jul för då händer det ju saker och mannen är ledig en hel del och jag slipper gå här hemma själv med barnen. Sedan är det "bara" tre månader kvar av min del av föräldraledigheten. Men jag skulle ju föredra att bara jobba någon dag i veckan, för heltid vill jag inte börja jobba. Det skulle ju verkligen vara att man fick det bästa av två världar...

Svar på tråden Mammaledig och deppig