Mammaledig och deppig
Jag skulle tro att det är väldigt vanligt med den typen av känslor som du har. Och som tidigare sagts - det kan hjälpa att prata om det. Prata med din partner, de andra mammorna, bvc. Eller någon annan.
Jag har själv en liten på 3 månader och eftersom det tog ett tag innan vi blev gravida så var hon väldigt efterlängtad. Det gör nästan att jag får ännu mer dåligt samvete de dagar då allt bara känns jobbigt. Jag som brukade vara så positiv och stabil tycker nu att jag pendlar mellan att vara arg, negativ, irriterad och rastlös vissa stunder för att sedan bli uppfylld av glädje, kärlek och lycka inför min bebis. Ibland hinner jag med alla känslor under en och samma dag...
I början tyckte jag att jag var lite knäpp, men nu börjar jag inse att det nog är såhär för många mammor. Vet inte om man delvis kan skylla på amning och hormoner? Ju fler jag har pratat med om det ju mer "normal" känner jag mig i alla fall. Särskilt har det hjälp att erkänna för min man att jag inte alltid kan stråla av glädje trots att vi fick vår bebis som vi drömde om. Och att vi tillsammans accepterar det, det är helt ok. Då kan jag i alla fall slappna av lite mitt i det jobbiga. Och han vet att det inte är honom jag är arg på.
Jag tänker som du, att det blir säkert lättare längre fram. Man kommer ut allt mer. Kanske ska man försöka hitta på mer aktiviteter redan nu? Man får väl ta en dag i taget och testa olika upplägg. Det viktiga är nog att vara snäll mot sig själv. Bebisen blir intr gladare av att mamma har dåligt samvete.