• Mira76

Hur många timmar sover era 5-månaders?

Hur många timmar sover/sov era 5-månaders?

Är lite nyfiken eftersom min dotter på snart 5 månader sover så få timmar..
    Hon somnar senare och senare på kvällen (igår somnade hon inte förrän tolv..)men vaknar ändå samma tid 7.30. Känns så lite med  ca 7 timmars sömn per natt(uppvaken för mat borträknat)!?
    Hon sover inte mycket på dagen heller, oftast 30 min i taget bara.

Hur sover era bebisar i samma ålder?

• Svar på tråden Hur många timmar sover era 5-månaders?
  • minerva123

Vid 5 månader sov sonen knappt 12 timmar per dygn. 8-9 timmar per natt (med en massa uppvak) och resten fördelat på 2-3 sovstunder på dagen. Nu är han 20 månader och sover fortfarande 11-12 timmar per dygn, men med annan fördelning (max 40 min på dagen och resten på natten). Vissa barn är helt enkelt inga storsovare...

• trulle82

Känner igen det där!! Jag har börjat skriva upp hur mkt min sover när jag drar bort mattider och på ett dygn mellan 10-12h. Hon är 6 månader nu, men har sovit så länge, flera månader. Så det här med sömn, speciellt på natten börjar bli nästan lite ångest Det är så mycket uppvak. Men hon är pigg och glad på dagarna oftast, så jag tror inte att hon mår dåligt av att sova så få timmar. Jag hoppas dock att det snart blir bättre, mest för min egen skull.

När det gäller sömn på dagen, så sov hon också bara 30 minuters pass redan från 3 månaders ålder. Men nu kan hon sova 1,5h på dagen i sträck (varierar dock, men det händer rätt ofta)

• trulle82
    minerva123 skrev 2014-11-17 09:27:47 följande:

Vid 5 månader sov sonen knappt 12 timmar per dygn. 8-9 timmar per natt (med en massa uppvak) och resten fördelat på 2-3 sovstunder på dagen. Nu är han 20 månader och sover fortfarande 11-12 timmar per dygn, men med annan fördelning (max 40 min på dagen och resten på natten). Vissa barn är helt enkelt inga storsovare...

När började uppvaken bli färre på natten? Försvann de av sig själv eller gjorde du något aktivt?
  • Mira76

Man läser ju att bebisar i den åldern ska sova mycket mer än så..Visst är det individuellt, men 10 timmar per dygn känns så väldigt lite. Eller så kanske man ska strunta i att tänka på det? Hade man inte haft internet hade man ju varit lyckligt ovetandes om hur bebisar "ska" sova.. Får bara sån ångest av att veta att man måste kämpa i kväll igen och att hon ännu en kväll kommer somna kl 24!!
    Fast kanske ska jag vara glad att hon däremot inte har så många uppvak när hon somnar så sent (oftast sover hon då 24-05 i ett sträck och sedan vidare till 7.30).

• Tokfrans

När min lilleman va 5 månader så sov han från 20-23 till 06-07 med 4-5 uppvak och sov 3 st 10-20 minutare på dagarna, 4  stom jag hade fått som jag velat, men han vill va vaken extra länge på sena eftermiddagar tills han ska sova, vet inte om de va för han tyckte de va skönare att somna djupt direkt eller finner ingen ro, han bara rulla runt och log och tyckte de va skit kul och se mamma i mörkerTungan ute, ingen aning

De va runt den tiden jag började bli väldigt utmattad för noll sömn på nättterna och sov så lite på dagarna att jag skaffade en babygunga, och vips så sov han från 10-20 minutare till 40 min - 1.5 timme och sov mycket bättre på nätterna.

Men nu 10 månader, sover han 2 gånger om dagen som varierar mellan 10 min till 2 timmar och sover för de mesta hela nätter (21-07.30) annars 1 uppvak med lite mjuk buppning på rumpan eller lite vatten så somnar han om,, han är oftast bara törstig efter sina snarkningar, värre än sin far haha, mamma får invadera soffan rätt ofta här Tungan ute Men utvilad iaf! Glad.

• Sessan4
    Mira76 skrev 2014-11-17 19:04:56 följande:

Nån mer som vill berätta hur era 5-månaders sover? :)

Min son har alltid sovit på nätterna, tack o lov.. ???? han har somnat runt 8, vaknat av våt blöja vid 4, fått ny blöja, napp o snutte o somnat om.. Vaknar 5:39 för mat o sover gärna till 8. Får väcka honom när vi skall med syster till dagis ibland. Nu har han i några dagar haft svårt att somna, fick lägga mig i sängen med honom ikväll då inget annat hjälpte. Han sover annars i sin säng.

Han powernappar mest halvtimmar på dagarna, gärna i vagn!
Svar på tråden Hur många timmar sover era 5-månaders?