Inlägg från: winnethepooh |Visa alla inlägg
  • winnethepooh

Störs du av offentlig amning?

gbgumman skrev 2014-12-22 05:23:36 följande:

Nej men för barnet skull borde hon ha en tunn schal lite över så bebben kan få äta lite ostört.

För barnets skull? Tror du en bebis störs av att någon ser den? Det var en lustig idé Glad Snarare störs den av att ha ett tyg pâ huvudet, den kan bli för varm och känna sig hindrad i rörelserna. I alla fall sâ stod mitt första barn aldrig ut med att amma med något över sig. 
  • winnethepooh
    Anonym (j) skrev 2014-12-22 09:54:35 följande:
    Du tror inte att en sjal kan användas för att undvika att bröstet blottas alltför mycket?
    Mitt bröst har dâ aldrig blottats något, jag har använt amningskläder. Men nu svarade jag pâ att gbgumman tyckte man kunde lägga över en sjal "för bebisen skull". Jag tvivlar pâ att mânga bebisar föredrar att äta med en sjal pâ huvudet.
  • winnethepooh
    Johan70 skrev 2014-12-22 05:17:35 följande:

Mitt svar är att det är opassande att amma offentligt. Oavsett var det sker.

Men nu var i och för sig frågan om du personligen störs av âsynen, inte om du tycker att det är passande eller inte.
  • winnethepooh
    Anonym (j) skrev 2014-12-22 10:11:53 följande:
    Det finns säkert en del bebisar om föredrar att ammas lite mer ostört och då kan en sjal vara bra att ha tillhands.

Alla mammor använder dock inte amningskläder.
    Bebisen förstår inte varför den har en sjal pâ huvudet. Den känner sig inte mer "ostörd" av det, det kan jag garantera. 
  • winnethepooh
    Anonym (j) skrev 2014-12-22 10:24:58 följande:

Fast nu syftar jag inte på att lägga sjalen över bebisens huvud utan mer att den lindas runt bebisen lite för att skapa det lite mer ombonat.

Jo varför inte (om den inte blir för varm av det) men eftersom den redan har kläder på sig lär den inte känna av sjalen särskilt mycket.

En sjal runt bebisens kropp täcker ju hursomhelst inte bröstet, det gör kvinnans kläder och bebisens eget huvud.
  • winnethepooh
    Anonym (j) skrev 2014-12-22 11:56:09 följande:
    En sjal lite lindat runt bebisens kropp hjälper i varje fall till att dölja mammans bröst!
    Kanske om kvinnan satt med bâda brösten helt blottade och utan kläder pâ sig men det har jag i alla fall aldrig sett. I alla fall inte offentligt Glad

Sâ här ungefär brukar det se ut när en kvinna ammar, jag kan inte se att en sjal runt bebisens kropp skulle göra varken frân eller till vad det gäller "skylningseffekt".

• winnethepooh
    Anonym (j) skrev 2014-12-22 15:23:48 följande:
    Bara för att du nu inte kan se att en sjal lite runt bebisen inte har den effekten betyder det inte att det i verkligheten är så.
    Har du själv ammat?
  • winnethepooh
    Anonym (j) skrev 2014-12-22 15:31:11 följande:
    Sen är det så att när man som mamma ammar sin bebis på offentliga platser,på någons egna restaurang eller liknande har man som mamma skyldighet att amningen sker så diskret som möjlighet med hänsyn till andra människor som befinner sig där.

Då kan just en sjal,en trasa eller liknande vara bra att ha till hands för mamman och bebisen.
    Okej, om det gör någon skillnad för din egen amning sâ kör pâ. En del kvinnor behöver inte någon sjal för att inte visa bröstet.
  • winnethepooh
    MxMeNow skrev 2014-12-22 15:56:44 följande:

Jag svarade inte eftersom det helt beror på hur gammalt barnet som ammas är. Barn över sex månader är det osmakligt att amma offentligt anser jag och när barnet går är det äckligt att amma offentligt.

I trâdstarten stâr det "bebis" och inte "barn" sâ man kan i alla fall utgå ifrån att åldern inte överstiger âret.
  • winnethepooh
    Johan70 skrev 2014-12-23 01:41:33 följande:

Att amma offentligt. Duh.Jo. Än sen då? Allt det där är relevanta argument, men de är inte tillräckliga för det betyder ändå inte att det passar sig att amma offentligt.

I så fall borde väl ändå Världshälsoorganisationen och svenska staten sluta att uppmuntra kvinnor att amma sina bebisar, tycker du inte? Men synd för folkhälsan då det är bra för barnet och dess immunsystem att bli ammat.
  • winnethepooh
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 08:58:28 följande:

Jag ammade min son, dock endast en gång på offentlig plats. Vi var på IKEA, han var pytteliten och skrek av hunger. Jag letade upp ett bra ställe som var folktomt; mattavdelningen. Jag satte mig på en hög med mattor, bortvänd från gången. När jag börjar amma kommer dock en hel skock med människor och ska titta på just mattor. Typiskt! ;P Ammade dock bara typ fem minuter, sedan skyndade vi oss och gick ut till bilen där jag ammade en längre stund.

Jag skulle aldrig fått för mig att amma på ett café eller dyl. Lika lite som jag skulle få för mig att amma vid matbordet hemma hos någon, eller hemma hos mig själv framför mina middagsgäster.

Okej men hur ska de som bor i en väldigt urban miljö och inte har bil göra? Om de aldrig skulle amma offentligt överhuvudtaget (alltså utanför hemmet eller bilen) kan de i stort sett inte gâ ut medan bebisen är nyfödd och behöver ammas ofta.
  • winnethepooh
    Johan70 skrev 2014-12-23 09:30:56 följande:

Är du mindre vetande eller? Vad är det som är opassande med att slå någon på käften? Vad är det som är opassande med att skrika i örat på någon?

Alla generella artighetsregler finns av den enkla anledningen att motsatt beteende stör ens medmänniskor och gör dem illa till mods eller rent av skadar dem.

Bara en liten fråga: om det var som du säger, tror du inte att offentlig amning skulle ha förbjudits för länge sedan?
  • winnethepooh

Nu handlar ju tråden egentligen mer om huruvida man personligen störs av åsynen av en kvinna som ammar (se trådstarten) än om huruvida man tycker det är passande. Så jag skulle gärna vilja höra från de som har problem med offentlig amning vad exakt som stör med åsynen av en ammande kvinna.

• winnethepooh
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 18:58:30 följande:

Då har man amningssjal och har bröstet ute i sjalen hela tiden. - Africa-Style! Då kan barnet ta bröstet när det vill och absolut INGEN ser för sjalen är i princip helt sluten. Folk förstår att där ligger en bebis, men inte att mammans bröst också ligger bart där inne.

Varför inte, det kan ju vara praktiskt. Men det är ju fortfarande offentlig amning så kanske inte okej för vissa. Även när inget syns alls tycker ju vissa att bebisen ska ha en servett på huvudet osv.
  • winnethepooh
    Johan70 skrev 2014-12-23 21:25:30 följande:

Det är verkligen underligt. När jag var liten, var det många som badade topless och somliga gick till och med topless på sta'n (fast det sågs som en aning kontroversiellt), men man såg aldrig någon amma offentligt. Numera vill ingen gå omkring topless, däremot finns det somliga som propagerar för att amning på allmän plats skall bli accepterat.

Borde inte dessa rörelser gå hand i hand? De som vill amma sina barn offentligt, varför går de inte omkring topless hela tiden? Jag tror att det skulle hjälpa deras strävan, för det skulle göra nakna kvinnobröst till en mindre ovanlig syn och avdramatisera dem.

De flesta kvinnor som ammar vill nog inte uppnå något särskilt med det, bebisen måste ha mat helt enkelt, det finns liksom inga andra baktankar med det. Att vara topless är vanligt i Sverige, på stränder, i parker osv. Att amma visar absolut inte brösten på samma sätt, absurd jämförelse.
  • winnethepooh

A

Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-25 16:06:39 följande:

Åh se där, Australien. Kanske dags att införa samma lag i Sverige?

Ja det vore på tiden tycker jag, absurt att kvinnor ska kunna bli utslängda från ställen för att bebisen är hungrig och får mat. Var ligger prioriteringarna? Vill man uppmuntra kvinnor att amma eller vill man det inte?
  • winnethepooh

Påven har förresten i år öppet uppmuntrat kvinnor att amma i kyrkan. Han sade att om bebisen är hungrig borde en kvinna aldrig tveka.

Svar på tråden Störs du av offentlig amning?