Störs du av offentlig amning?
Nej men för barnet skull borde hon ha en tunn schal lite över så bebben kan få äta lite ostört.

Nej men för barnet skull borde hon ha en tunn schal lite över så bebben kan få äta lite ostört.
Mitt svar är att det är opassande att amma offentligt. Oavsett var det sker.
Fast nu syftar jag inte på att lägga sjalen över bebisens huvud utan mer att den lindas runt bebisen lite för att skapa det lite mer ombonat.
Jag svarade inte eftersom det helt beror på hur gammalt barnet som ammas är. Barn över sex månader är det osmakligt att amma offentligt anser jag och när barnet går är det äckligt att amma offentligt.
Att amma offentligt. Duh.Jo. Än sen då? Allt det där är relevanta argument, men de är inte tillräckliga för det betyder ändå inte att det passar sig att amma offentligt.
Jag ammade min son, dock endast en gång på offentlig plats. Vi var på IKEA, han var pytteliten och skrek av hunger. Jag letade upp ett bra ställe som var folktomt; mattavdelningen. Jag satte mig på en hög med mattor, bortvänd från gången. När jag börjar amma kommer dock en hel skock med människor och ska titta på just mattor. Typiskt! ;P Ammade dock bara typ fem minuter, sedan skyndade vi oss och gick ut till bilen där jag ammade en längre stund.
Jag skulle aldrig fått för mig att amma på ett café eller dyl. Lika lite som jag skulle få för mig att amma vid matbordet hemma hos någon, eller hemma hos mig själv framför mina middagsgäster.
Är du mindre vetande eller? Vad är det som är opassande med att slå någon på käften? Vad är det som är opassande med att skrika i örat på någon?
Alla generella artighetsregler finns av den enkla anledningen att motsatt beteende stör ens medmänniskor och gör dem illa till mods eller rent av skadar dem.
Nu handlar ju tråden egentligen mer om huruvida man personligen störs av åsynen av en kvinna som ammar (se trådstarten) än om huruvida man tycker det är passande. Så jag skulle gärna vilja höra från de som har problem med offentlig amning vad exakt som stör med åsynen av en ammande kvinna.
Då har man amningssjal och har bröstet ute i sjalen hela tiden. - Africa-Style! Då kan barnet ta bröstet när det vill och absolut INGEN ser för sjalen är i princip helt sluten. Folk förstår att där ligger en bebis, men inte att mammans bröst också ligger bart där inne.
Det är verkligen underligt. När jag var liten, var det många som badade topless och somliga gick till och med topless på sta'n (fast det sågs som en aning kontroversiellt), men man såg aldrig någon amma offentligt. Numera vill ingen gå omkring topless, däremot finns det somliga som propagerar för att amning på allmän plats skall bli accepterat.
Borde inte dessa rörelser gå hand i hand? De som vill amma sina barn offentligt, varför går de inte omkring topless hela tiden? Jag tror att det skulle hjälpa deras strävan, för det skulle göra nakna kvinnobröst till en mindre ovanlig syn och avdramatisera dem.
A
Åh se där, Australien. Kanske dags att införa samma lag i Sverige?
Påven har förresten i år öppet uppmuntrat kvinnor att amma i kyrkan. Han sade att om bebisen är hungrig borde en kvinna aldrig tveka.