Inlägg från: winnethepooh |Visa alla inlägg
  • winnethepooh

Störs du av offentlig amning?

Störs du av offentlig amning?

För enkelhetens skull utgår vi frân en situation där den ammande kvinnan är relativt diskret och inte sitter och bollar med brösten i ansiktet pâ folk men hon är inte heller ihoptryckt och bortvänd i hörnet av caféet (eller var det nu äger rum) och har inte heller ett svart skynke över hela sig och bebisen.

Observera att frågan inte är om du tycker det borde vara tillåtet att amma var som helst utan ifall du störs av âsynen av en ammande kvinna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Störs du av offentlig amning?
  • winnethepooh
    Liiz01 skrev 2014-11-09 22:18:29 följande:

Usch vad tråkigt med denna hets mot kvinnor som ammar offentligt! Jag helammade i två månader. Varför jag slutade? Jag kunde inte ta mig ut pga rädslan för att amma offentligt. Jag blev besvärad och mjölken kom inte som den skulle.

Râkade du pâ fientlighet eller kommentarer ute eller kände du dig inte bekväm mest för att du visste att du skulle kunna mötas av fientlighet eller kritik?
  • winnethepooh
    PrinsessanLeia skrev 2014-11-09 23:17:22 följande:

Jag är väl ingen person som rör mig i de fina salongerna direkt och eftersom barn nummer ett var två år när tvåan föddes så hängde jag främst på vatnvänliga ställen såsom öppna förskolan och hemma hos andra. Kvinnor som ammar behöver en hel del stöd för att amningen ska fungera. Jag slet som ett djur med att kunna helamma ettan och var väldigt mån om att amningen med tvåan skulle funka. Inte för att jag ör mot ersättning utan för att amning var de absolut smidigaste och mysigaste för mig, bebisen och resten av familjen (ja kanske undantaget pappan då men han har nog inte länts sig undanskuffad utan alltid varit en aktiv och stöttande förälder som också prioriterade amning). Det är så tråkigt att omgivningen blor mer och mer negativt ibställd till offentlig amning. När min äldsta föddes 06 var det inga diskussioner. Media kring offentlig amning och jag upplevde en klart mer accepterande omgivning

Tror du samhället håller på att bli mer och mer negativt inställd till offentlig amning? Vad kan det bero på? Tror du det finns någon lösning (t ex politisk)?
  • winnethepooh
    Liiz01 skrev 2014-11-09 23:08:38 följande:

Jag råkade aldrig ut för något annat än äldre kvinnors leenden men jag visste ju hur debatten gick. Dessutom hade jag hört om kvinnor som blivit utslängda. Trots att jag tänker att jag inte ska bry mig och att den som påpekar något skulle få en rejäl avhyvling av mig så kände jag mig ytterst obekväm, tyvärr. Det blev en spärr.

Verkligen tråkigt att behöva sluta amma tidigare på grund av detta.
  • winnethepooh
    Liiz01 skrev 2014-11-09 23:08:38 följande:

Jag råkade aldrig ut för något annat än äldre kvinnors leenden men jag visste ju hur debatten gick. Dessutom hade jag hört om kvinnor som blivit utslängda. Trots att jag tänker att jag inte ska bry mig och att den som påpekar något skulle få en rejäl avhyvling av mig så kände jag mig ytterst obekväm, tyvärr. Det blev en spärr.

Verkligen tråkigt att behöva sluta amma tidigare på grund av detta.
  • winnethepooh
    Pentagram skrev 2014-11-10 07:42:45 följande:

Jag förstår ärligt talat inte vad det är jag förväntas störa mig på med kvinnor som ammar, det är ju inte som att de för oväsen eller kräver min ständiga uppmärksamhet när jag försöker ta det lugnt...

Det finns tydligen en hel del som störs enligt de själva, vet inte exakt av vad.
  • winnethepooh
    HäckHäxan skrev 2014-11-10 12:36:49 följande:

Hmm vet inte hur jag skall rösta, jag störs ju inte av ammandet, men av rapandet och ev spya då :-/

Jaha, den hade jag aldrig hört. Det är ju inte precis som när en vuxen kräks i och med att bebisen bara druckit lite mjölk men visst, det kan kanske äckla en del personer ändâ.
  • winnethepooh
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-10 17:31:41 följande:

Inte det minsta. Sedan finns det ju säkert olika sätt att göra det på.

Däremot bör man nog ta hänsyn till (i bemärkelsen veta att det känns ok för alla) det sällskap man sitter i. Om nu någon faktiskt blir äcklad av det så är det ju bra att man säger till innan eller på annat sätt ser till att den personen vet om det på förhand.

Nu tror jag dock att det handlar om få personer som på riktigt blir äcklade av det.

Jag förstår vad du menar. Men i ett offentligt sammanhang som pâ ett café sâ är det ju svârt att kolla av med alla som är där om de är okej med amning. Plus att om någon är emot dâ sâ skulle man ju dâ inte kunna amma bebisen?
  • winnethepooh
    Anonym (N) skrev 2014-12-15 13:31:26 följande:

Skulle det passat att ha en ammande mamma i tv rutan under nobelmiddagen?

Passar det att på en finkrog där folk betalar tusentalskronor för en matupplevelse med en speciell miljö med tillhörande känsla att ha ammande människor där?

Nobelmiddagen och finkrog är nog inte samma sak hmm... eller hur fin krog dâ liksom?

Men nu var frågan om du störs eller inte av âsynen, inte om du tycker det är lämpligt pâ diverse ställen, sâ för enkelhetens skull (och som det är beskrivet ovan) tänk dig mer en ammande kvinna pâ ett vardagligt café eller pâ en parkbänk till exempel.
  • winnethepooh
    Johan70 skrev 2014-12-22 05:17:35 följande:

Mitt svar är att det är opassande att amma offentligt. Oavsett var det sker.

Du kanske inte har tänkt pâ att en mamma som inte ammar offentligt kan i stort sett inte amma alls i sâ fall. Särskilt om hon bor urbant sâ måste hon dâ avsäga sig amningen helt. Detta därför att om amningen ska lyckas, och att mjölken ska rinna till som den ska, måste en kvinna amma sitt barn mer eller mindre fritt, alltså när bebisen vill det. Och ibland måste kvinnan gâ ut med bebisen pâ ärenden och, för hälsans skull, promenader. Det funkar inte, och skulle vara t o m farligt för bebisen, att vistas inomhus 24 timmar om dygnet. Och en nyfödd bebis vill i regel ammas väldigt ofta sâ det riskerar ju att hända under promenaderna. Följaktligen, om hon aldrig skulle amma offentligt, t ex pâ en parkbänk eller pâ ett café, sâ skulle de inte fungera att amma överhuvudtaget. Du kanske aldrig har ammat och upptäckt hur det är själv. 
Svar på tråden Störs du av offentlig amning?