• Alexi

dåligt - sämre - katastrof (11mån)

Har du funderat på att ta bort nattamningen helt? Och kanske nappen också? Jag upplever att våra nätter blev klart stabilare när de slutade nattäta.

• Alexi
    oliviaz skrev 2014-11-08 21:14:29 följande:
    Det har jag funderat på men vet inte hur det ska gå till just nu. Iom min mans sjukdom så har jag ingen avlastning och om jag ska ta hand om sonen när han är ledsen på natten (för han kommer nog inte ge upp amningen utan protester) så vet jag inte hur jag ska orka med dagarna sen också.
    Jag tog själv kampen om att ta bort nattamningen med min son när han var runt 12 månader, jag sov helt enkelt i en polotröja och kramade och vaggade och höll om honom när han var ledsen. Gjorde så två nätter, sen fick han börja sova med min man istället. Men det var liksom inte så att vi var vakna hela nätterna i veckor.

Finns det ingen annan som skulle kunna komma och vara med sonen två timmar på dagen bara just de dagarna som ni har stökiga nätter?

Och för övrigt verkar ni ju ha sån hackad sömn nu att jag inte vet om det kan bli sämre...?
  • Alexi
    oliviaz skrev 2014-11-09 13:53:44 följande:
    Hur mycket ammade din son på nätterna? Har läst om en del som tar bort/skjuter på en amning och sen nästa och nästa men det känns som om jag ju ammar hela nätterna så nekar jag bröstet en gång så kommer han ju vilja ha det igen 20 min efter att han somnat om. obs jag menar inte det som nåt "buhu buhu du hade det inte lika jobbigt som jag så det är klart det gick lätt för dig" utan är nyfiken på hur det såg ut för er på nätterna innan också.

Men som du säger så kan ju min sömn inte bli så mycket sämre! :) kanske bara ska bestämma mig och köra. Men jag är så trött på nätterna (o dagarna och kvällarna) så jag tar oftast enklaste vägen när han vaknar på natten.
    Tja, han snuttade nog var och varannan timme hela nätterna, med bättre och sämre perioder. Och inte började han sova hela natten sen men det blev ändå successivt bättre.

Och problemet med snuttandet är väl att det är en risk att de tror att de måste ha bröstet i munnen för att kunna sova och somna om, det är därför jag tror det kan hjälpa att lära dem att det inte behövs. 

Jag tyckte det var lättare att klippa helt. Se till att öka på matmängderna på dagarna bara samtidigt, eftersom de ju trots allt får i sig lite mat via nattamningen.

Somnar sonen vid bröstet vid läggningen på kvällen? Det tog vi bort först dock, kanske hjälpte något.

Men är din man sjuk för lång tid framåt? Eller finns det möjlighet att han kan avlasta åtminstone några timmar inom överskådlig tid?
  • Alexi
    oliviaz skrev 2014-11-09 16:10:00 följande:
    Vi hat ju ytterligare ett problem i att vårt lilla matvrak blivit matvägrare. Ena dagen vill han bli matad med puré/mos, nästa dag plocka själv och dagen efter det duger ingenting. Så som idag åt han 2 pasta och 3 bitar päron till lunch.

Å andra sidan kanske han skulle äta mer om han inte åt hela natten...

Har redan tagit bort amningen mår han ska somna på kvällen, för som du säger vill inte lära honom att somna med bröstet i munnen. Men det har än så länge inte haft någon direkt effekt men är nog för tidigt att utvärdera.

Mannens sjukdom kommer nog inte bli bättre inom den närmsta framtiden, precis beslutat att han inte kan vara föräldraledig i januari som planen var. Men han brukar orka med en timme eller två på morgonen om jag sovit allt för lite (jag har dock svårt att slappna av och sova då för jag blir så stressad att jag måste sova och somna snabbt för det är enda vilan jag får).
    Men noja inte över maten om inte BVC säger annat, friska barn brukar reglera det där. Som sagt med amning hela nätterna så är nog inte dagsbehovet så stort. 

Jag tänker att om du vet at du kan sova någon timme eller två på morgonen och kanske någon stund på dagen när sonen sover också? så kanske du vågar ta en liten fajt på nätterna ett tag? För det kan ju inte bli sämre vad det verkar som.
Svar på tråden dåligt - sämre - katastrof (11mån)