dåligt - sämre - katastrof (11mån)
Sonen på snart 11 månader har sovit dåligt en längre period nu. Han sov bra när han var riktigt liten, slutade amma på nätterna innan 2 månaders ålder, men när han blev äldre så började krånglet.
Han började amma till och från vid kanske 5-6 månader men det är från ca 8 månaders ålder vi haft stora problem. Tänkte att det var separationsfas och har försökt vänta ut det men det blir bara värre.
En vanlig kväll/natt ser ut som följer. Vi äter gröt och tar på pyjamas runt 1810 så han läggs vid 18:40 cirka. Och då är han trött. Jag ligger med honom tills han somnar tar ca 30-40 min i de flesta fall men ibland mer än en timme. Jag ligger och ger nappen när han blir ledsen och ser till att han inte kryper iväg, får ligga och hålla i lite och lägga till rätta om han lyckas smita iväg.
Efter att han somnat går jag ut från rummet. Ibland håller han sig sovande i 1 timme ibland vaknar han efter 20 min. Då får jag gå upp och oftast så ammar jag honom då, ibland somnar han av ammningen och ibland får man göra som vid första sövningen.
Sen fortsätter det med uppvak resten av kvällen med längre eller kortare intervaller, 20 min till en timme.
Jag brukar lägga mig vid 22 och ligger då hos sonen (vi har madrasser på golvet, så han inte ska trilla ner på golvet från hög höjd). Och resten av natten fortsätter på samma sätt, en bra natt vaknar han varannan timme, en dålig natt somnar han i princip inte alls utan ligger bara och snuttar och slumrar, och skriker när han vaknar till. Det enda som funkar när han börjar skrika är att vända på sig och byta bröst så att han kan fortsätta snutta.
Ibland går det att lura i honom nappen istället för bröstet men då somnar han inte ordentligt känns det som utan vaknar efter en kort stund.
Senaste veckan så har han även börjat att inte hålla sig sovande på kvällarna, när han vaknar så går jag in till honom, ammar eller ligger hos honom till han somnar. Så fort jag försöker gå där ifrån så vaknar han och jag får söva om men med samma resultat - han vaknar när jag försöker gå därifrån.
Att låta honom somna själv känns inte som ett val då han vägrar ligga i spjälsängen och om han ligger själv på madrasserna så kan han ändå "härja runt" i hela rummet. Tvivlar på att han skulle acceptera att lämnas själv på madrassen också.
Tips på hur vi kan få lugnare nätter med mer sömn.