• oliviaz

dåligt - sämre - katastrof (11mån)

Sonen på snart 11 månader har sovit dåligt en längre period nu. Han sov bra när han var riktigt liten, slutade amma på nätterna innan 2 månaders ålder, men när han blev äldre så började krånglet.

Han började amma till och från vid kanske 5-6 månader men det är från ca 8 månaders ålder vi haft stora problem. Tänkte att det var separationsfas och har försökt vänta ut det men det blir bara värre.

En vanlig kväll/natt ser ut som följer. Vi äter gröt och tar på pyjamas runt 1810 så han läggs vid 18:40 cirka. Och då är han trött. Jag ligger med honom tills han somnar tar ca 30-40 min i de flesta fall men ibland mer än en timme. Jag ligger och ger nappen när han blir ledsen och ser till att han inte kryper iväg, får ligga och hålla i lite och lägga till rätta om han lyckas smita iväg.

Efter att han somnat går jag ut från rummet. Ibland håller han sig sovande i 1 timme ibland vaknar han efter 20 min. Då får jag gå upp och oftast så ammar jag honom då, ibland somnar han av ammningen och ibland får man göra som vid första sövningen.

Sen fortsätter det med uppvak resten av kvällen med längre eller kortare intervaller, 20 min till en timme.

Jag brukar lägga mig vid 22 och ligger då hos sonen (vi har madrasser på golvet, så han inte ska trilla ner på golvet från hög höjd). Och resten av natten fortsätter på samma sätt, en bra natt vaknar han varannan timme, en dålig natt somnar han i princip inte alls utan ligger bara och snuttar och slumrar, och skriker när han vaknar till. Det enda som funkar när han börjar skrika är att vända på sig och byta bröst så att han kan fortsätta snutta.

Ibland går det att lura i honom nappen istället för bröstet men då somnar han inte ordentligt känns det som utan vaknar efter en kort stund.

Senaste veckan så har han även börjat att inte hålla sig sovande på kvällarna, när han vaknar så går jag in till honom, ammar eller ligger hos honom till han somnar. Så fort jag försöker gå där ifrån så vaknar han och jag får söva om men med samma resultat - han vaknar när jag försöker gå därifrån.

Att låta honom somna själv känns inte som ett val då han vägrar ligga i spjälsängen och om han ligger själv på madrasserna så kan han ändå "härja runt" i hela rummet. Tvivlar på att han skulle acceptera att lämnas själv på madrassen också.

Tips på hur vi kan få lugnare nätter med mer sömn.

• Svar på tråden dåligt - sämre - katastrof (11mån)
  • Natulcien

Är du ensamstående eller har barnet en pappa? Och vad händer i så fall om pappan nattar sonen, och de sover tillsammans och du i ett annat rum?

• oliviaz

Skulle jag kanske ha skrivit ja, vi är två men min man är sjuk och kan i dagsläget inte hjälpa till så mycket med sonen.

• oliviaz

Men de gånger pappan har gått upp när sonen vaknat på kvällen så skriker sonen hysteriskt till han inte får luft och börjar kväljas typ. Sonen gör samma om jag går upp och försöker söva om utan att amma, de gånger han vill amma. Har hänt vid ett fåtal tillfällen att sonen inte velat amma utan bara nöjt sig med napp och närhet.

• pgw

När stiger han upp på morgonen? Hur sover han på dagen?

• oliviaz

Han går upp mellan 6-7 ibland sover han längre än till 7 om han sovit riktigt dåligt (fast ibland vaknar han 6 fast han knappt sovit).

Sover oftast 2 gånger på dagen, en gång på fm och gång på eftermiddagen. Oftast sover han ca 1,5 timme på förmiddagen och 40 min till 1 timme på eftermiddagen. Ibland sover han längre på fm och inget på eftermiddagen. Låter honom inte sova efter 15:30.

• Alexi

Har du funderat på att ta bort nattamningen helt? Och kanske nappen också? Jag upplever att våra nätter blev klart stabilare när de slutade nattäta.

• oliviaz
    Alexi skrev 2014-11-08 20:44:39 följande:

Har du funderat på att ta bort nattamningen helt? Och kanske nappen också? Jag upplever att våra nätter blev klart stabilare när de slutade nattäta.

Det har jag funderat på men vet inte hur det ska gå till just nu. Iom min mans sjukdom så har jag ingen avlastning och om jag ska ta hand om sonen när han är ledsen på natten (för han kommer nog inte ge upp amningen utan protester) så vet jag inte hur jag ska orka med dagarna sen också.
  • pgw

Kan det vara så att hans sömnrytm skulle se annorlunda ut om han fick bestämma själv när och hur länge han ska sova? Jag tänker på att du säger att du "Låter honom inte sova efter 15:30." Kunde längre sovpass på dagen och senare läggning göra allt lättare?

Jag frågar, därför att jag aldrig har behövt reglera mitt barns sömn. I den åldern sov han två gånger per dag så länge han ville båda gångerna. Det andra sovpasset inföll senare och senare på dagen, och när det hade blivit så sent att man fick väcka honom för att han skulle gå och lägga sig på kvällen, då lämnade vi bort det helt och hållet. I stället fick han gå och lägga sig för natten tidigare på kvällen.

Samma sak med det enda sovpasset som blev kvar. Det slutade vi med när han var närmare 3 år, av samma orsak som ovan.

• Alexi
    oliviaz skrev 2014-11-08 21:14:29 följande:
    Det har jag funderat på men vet inte hur det ska gå till just nu. Iom min mans sjukdom så har jag ingen avlastning och om jag ska ta hand om sonen när han är ledsen på natten (för han kommer nog inte ge upp amningen utan protester) så vet jag inte hur jag ska orka med dagarna sen också.
    Jag tog själv kampen om att ta bort nattamningen med min son när han var runt 12 månader, jag sov helt enkelt i en polotröja och kramade och vaggade och höll om honom när han var ledsen. Gjorde så två nätter, sen fick han börja sova med min man istället. Men det var liksom inte så att vi var vakna hela nätterna i veckor.

Finns det ingen annan som skulle kunna komma och vara med sonen två timmar på dagen bara just de dagarna som ni har stökiga nätter?

Och för övrigt verkar ni ju ha sån hackad sömn nu att jag inte vet om det kan bli sämre...?
  • oliviaz
    pgw skrev 2014-11-08 22:25:03 följande:

Kan det vara så att hans sömnrytm skulle se annorlunda ut om han fick bestämma själv när och hur länge han ska sova? Jag tänker på att du säger att du "Låter honom inte sova efter 15:30." Kunde längre sovpass på dagen och senare läggning göra allt lättare?

Jag frågar, därför att jag aldrig har behövt reglera mitt barns sömn. I den åldern sov han två gånger per dag så länge han ville båda gångerna. Det andra sovpasset inföll senare och senare på dagen, och när det hade blivit så sent att man fick väcka honom för att han skulle gå och lägga sig på kvällen, då lämnade vi bort det helt och hållet. I stället fick han gå och lägga sig för natten tidigare på kvällen.

Samma sak med det enda sovpasset som blev kvar. Det slutade vi med när han var närmare 3 år, av samma orsak som ovan.

Fram till den här veckan så fick han sova så länge han ville även på eftermiddagarna men vi tyckte att det kanske blev värre på kvällarna om han sovit sent på eftermiddagen. Han blev trött och somnade som vanligt men efter att ha sovit i 20-60 min så vaknade han och det gick inte att söva om. Nån kväll var han uppe till 22:30 innan han somnade om igen.

Det har hänt att han bara sovit en gång på dagen och varit vaken sen typ 11:30, det har inte per automatik betytt att han sovit ordentligt på kvällen/natten.

Det som är mest frustrerande nästan är att vi inte kan se nåt mönster i de jobbiga kvällarna. Jag behöver de där timmarna för att få pusta ut innan natten. Att han sover kasst på nätterna kan jag ju räkna med (o drägliga nätter är en bonus) men vad som gör att han inte kan somna om på kvällarna kan vi inte lista ut.
  • oliviaz
    Alexi skrev 2014-11-09 11:14:10 följande:

Jag tog själv kampen om att ta bort nattamningen med min son när han var runt 12 månader, jag sov helt enkelt i en polotröja och kramade och vaggade och höll om honom när han var ledsen. Gjorde så två nätter, sen fick han börja sova med min man istället. Men det var liksom inte så att vi var vakna hela nätterna i veckor.

Finns det ingen annan som skulle kunna komma och vara med sonen två timmar på dagen bara just de dagarna som ni har stökiga nätter?

Och för övrigt verkar ni ju ha sån hackad sömn nu att jag inte vet om det kan bli sämre...?

Hur mycket ammade din son på nätterna? Har läst om en del som tar bort/skjuter på en amning och sen nästa och nästa men det känns som om jag ju ammar hela nätterna så nekar jag bröstet en gång så kommer han ju vilja ha det igen 20 min efter att han somnat om. obs jag menar inte det som nåt "buhu buhu du hade det inte lika jobbigt som jag så det är klart det gick lätt för dig" utan är nyfiken på hur det såg ut för er på nätterna innan också.

Men som du säger så kan ju min sömn inte bli så mycket sämre! :) kanske bara ska bestämma mig och köra. Men jag är så trött på nätterna (o dagarna och kvällarna) så jag tar oftast enklaste vägen när han vaknar på natten.
  • Alexi
    oliviaz skrev 2014-11-09 13:53:44 följande:
    Hur mycket ammade din son på nätterna? Har läst om en del som tar bort/skjuter på en amning och sen nästa och nästa men det känns som om jag ju ammar hela nätterna så nekar jag bröstet en gång så kommer han ju vilja ha det igen 20 min efter att han somnat om. obs jag menar inte det som nåt "buhu buhu du hade det inte lika jobbigt som jag så det är klart det gick lätt för dig" utan är nyfiken på hur det såg ut för er på nätterna innan också.

Men som du säger så kan ju min sömn inte bli så mycket sämre! :) kanske bara ska bestämma mig och köra. Men jag är så trött på nätterna (o dagarna och kvällarna) så jag tar oftast enklaste vägen när han vaknar på natten.
    Tja, han snuttade nog var och varannan timme hela nätterna, med bättre och sämre perioder. Och inte började han sova hela natten sen men det blev ändå successivt bättre.

Och problemet med snuttandet är väl att det är en risk att de tror att de måste ha bröstet i munnen för att kunna sova och somna om, det är därför jag tror det kan hjälpa att lära dem att det inte behövs. 

Jag tyckte det var lättare att klippa helt. Se till att öka på matmängderna på dagarna bara samtidigt, eftersom de ju trots allt får i sig lite mat via nattamningen.

Somnar sonen vid bröstet vid läggningen på kvällen? Det tog vi bort först dock, kanske hjälpte något.

Men är din man sjuk för lång tid framåt? Eller finns det möjlighet att han kan avlasta åtminstone några timmar inom överskådlig tid?
  • oliviaz
    Alexi skrev 2014-11-09 14:41:34 följande:

Tja, han snuttade nog var och varannan timme hela nätterna, med bättre och sämre perioder. Och inte började han sova hela natten sen men det blev ändå successivt bättre.

Och problemet med snuttandet är väl att det är en risk att de tror att de måste ha bröstet i munnen för att kunna sova och somna om, det är därför jag tror det kan hjälpa att lära dem att det inte behövs. 

Jag tyckte det var lättare att klippa helt. Se till att öka på matmängderna på dagarna bara samtidigt, eftersom de ju trots allt får i sig lite mat via nattamningen.

Somnar sonen vid bröstet vid läggningen på kvällen? Det tog vi bort först dock, kanske hjälpte något.

Men är din man sjuk för lång tid framåt? Eller finns det möjlighet att han kan avlasta åtminstone några timmar inom överskådlig tid?

Vi hat ju ytterligare ett problem i att vårt lilla matvrak blivit matvägrare. Ena dagen vill han bli matad med puré/mos, nästa dag plocka själv och dagen efter det duger ingenting. Så som idag åt han 2 pasta och 3 bitar päron till lunch.

Å andra sidan kanske han skulle äta mer om han inte åt hela natten...

Har redan tagit bort amningen mår han ska somna på kvällen, för som du säger vill inte lära honom att somna med bröstet i munnen. Men det har än så länge inte haft någon direkt effekt men är nog för tidigt att utvärdera.

Mannens sjukdom kommer nog inte bli bättre inom den närmsta framtiden, precis beslutat att han inte kan vara föräldraledig i januari som planen var. Men han brukar orka med en timme eller två på morgonen om jag sovit allt för lite (jag har dock svårt att slappna av och sova då för jag blir så stressad att jag måste sova och somna snabbt för det är enda vilan jag får).
  • Alexi
    oliviaz skrev 2014-11-09 16:10:00 följande:
    Vi hat ju ytterligare ett problem i att vårt lilla matvrak blivit matvägrare. Ena dagen vill han bli matad med puré/mos, nästa dag plocka själv och dagen efter det duger ingenting. Så som idag åt han 2 pasta och 3 bitar päron till lunch.

Har redan tagit bort amningen mår han ska somna på kvällen, för som du säger vill inte lära honom att somna med bröstet i munnen. Men det har än så länge inte haft någon direkt effekt men är nog för tidigt att utvärdera.

Mannens sjukdom kommer nog inte bli bättre inom den närmsta framtiden, precis beslutat att han inte kan vara föräldraledig i januari som planen var. Men han brukar orka med en timme eller två på morgonen om jag sovit allt för lite (jag har dock svårt att slappna av och sova då för jag blir så stressad att jag måste sova och somna snabbt för det är enda vilan jag får).
    Men noja inte över maten om inte BVC säger annat, friska barn brukar reglera det där. Som sagt med amning hela nätterna så är nog inte dagsbehovet så stort. 

Jag tänker att om du vet at du kan sova någon timme eller två på morgonen och kanske någon stund på dagen när sonen sover också? så kanske du vågar ta en liten fajt på nätterna ett tag? För det kan ju inte bli sämre vad det verkar som.
  • oliviaz
    Alexi skrev 2014-11-09 17:31:20 följande:

Men noja inte över maten om inte BVC säger annat, friska barn brukar reglera det där. Som sagt med amning hela nätterna så är nog inte dagsbehovet så stort. 

Jag tänker att om du vet at du kan sova någon timme eller två på morgonen och kanske någon stund på dagen när sonen sover också? så kanske du vågar ta en liten fajt på nätterna ett tag? För det kan ju inte bli sämre vad det verkar som.

Jo jag kanske ska sluta vänta på rätt tillfälle att avsluta nattamningen, det verkar ju aldrig komma, och bara ta tjuren vid hornen. :)
  • oliviaz

Ikväll sov han i 30 min sen vaknade han, när jag försökt söva om honom i 1,5 timme gav jag up . Nu är han vaken med oss i vardagsrummet, kontraproduktiv att ta upp honom men vet inte vad jag ska göra för att få honom att somn .

Han somnade om och vaknade när jag gick ut från rummet, väntade lite med att gå in igen, tänkte att han kanske skulle somna om - han kravlade sig över madrasserna och drösade ner i golvet.

• Whizzer

Skulle välling kunna vara ett alternativ? Jag upplevde det som att nattsömnen blev bättre då, mer mätt lixom

• oliviaz

Han äter gröt innan han sover på kvällen. Välling äter han helst från sked, nångång har han druckit ur flaska, så det tar en väldans tid att få i honom välling. Men tänker att gröt har sammasamma effekt som vällin .

• Mandelskorpan
    oliviaz skrev 2014-11-09 16:10:00 följande:

Kr).

Kan han ha känslig mage? La ni till någon särskild mat vid 8mån? Mjölk ägg vete? Inga problem med sura uppstötningar/kräkningar mage eller hud?
  • oliviaz
    Mandelskorpan skrev 2014-11-11 06:55:27 följande:

Kan han ha känslig mage? La ni till någon särskild mat vid 8mån? Mjölk ägg vete? Inga problem med sura uppstötningar/kräkningar mage eller hud?

Han har ätit samma sorts mat hela tiden, vi har funderar på om han reagerar på bönor så det undviker vi (kikärtor går bra) . jag har även provat mjölkfrikost men ingen skillnad. Möjligtvis att han äter mer gluten nu än tidigare. Men var ingen snabb ökning just runt 8 månader.

Inga problem med magen eller huden.
Svar på tråden dåligt - sämre - katastrof (11mån)